| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,526,704 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,961,371 |
بررسی انواع آغازگر در کتب انگلیسی جدید تألیف مقطع متوسطه دوم در ایران، بر اساس رویکرد نقشگرای نظامبنیاد هلیدی | ||
| علم زبان | ||
| مقاله 2، دوره 5، شماره 8، اسفند 1397، صفحه 31-62 اصل مقاله (702.55 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ls.2019.10299 | ||
| نویسندگان | ||
| شهناز یگانه* 1؛ رضامراد صحرایی2 | ||
| 1فارغ التحصیل دکتری زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| در سالهای اخیر، شاهد تغییر کتابهای درسی زبان انگلیسی در تمام مقاطع تحصیلی بهویژه در دوره دوم متوسطه بودهایم. بهنظر میرسد که مناسب نبودن منابع درسی پیشین، مؤلفان این کتابها را به اعمال تغییرات ساختاری و محتوایی در این کتابها واداشته است. بنابراین، انتظار میرود که در نگارش کتابهای تازهتألیف، دیدگاههای مختلف علمی مورد توجه قرارگرفته باشد و با نظریههای علمی روز همسویی داشته باشند. دستور نقشگرای نظامبنیاد هلیدی (2004) ازجمله نظریههایی است که در کاربردی کردن نظریههای زبانشناسی در امر آموزش زبان توفیق بسیار داشته است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی کتابهای درسی زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه در ایران از منظر فرانقش متنی دستور نقشگرای نظامبنیاد هلیدی و تعیین بسامد و نوع آغازگرهای متنی در متون خواندن این سه کتاب است. برای این کار، 301 بند در بخش خواندن این سه کتاب انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بهدستآمده نشان داد که مؤلفان این کتابها با این مفاهیم آشنایی داشته و در بسیاری از موارد در انتخاب متون خواندن، ازنظر نوع و تعداد آغازگر و تعداد بندهای ساده و مرکب، این مؤلفهها را مدنظر داشتهاند، اما در مواردی هم در نحوة توزیع مؤلفههای مذکور، بهخصوص در توزیع درس به درس با توجه به پایة تحصیلی، دقت لازم را نداشتهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دستور نقشگرای نظامبنیاد؛ آغازگر متنی؛ کتابهای درسی زبان انگلیسی | ||
| مراجع | ||
|
پهلوان نژاد، محمدرضا. (1383). توصیف و تحلیل ساختمان بند در زبان فارسی بر پایۀ نظریۀ نقشگرای نظاممند هلیدی. رسالۀ دکتری. دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی. دانشگاه فردوسی مشهد. دستجردی کاظمی، مهدی. (1388). توصیفگفتاردانشآموزانپایهاولدبستانبراساسنظریهنقشگراینظاممند هلیدی. پایاننامة دکتری. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. رستم بیگ، آتوسا و احمد اسبوکلایی. (1390). «توصیف آغازگر در بیان نوشتاری دانشآموزان کمتوان ذهنی مقاطع مختلف شهر تهران بر مینای فرانقش متنی دستور نقشگرای نظاممند هلیدی». فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی. 11(3). 267 ـ 282. صافی، احمد. (1379). بررسی نقش بینافردی در زبان فارسی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه شیراز. عرب زوزنی، محمدعلی و محمدرضا پهلوان نژاد. (1392). «بررسی آغازگر نشاندار و بینشان در کتب انگلیسی مقطع متوسطه در ایران، بر اساس رویکرد نقشگرای نظاممند هلیدی». دوماهنامه جستارهای زبانی 6 (3). 189ـ214. علایی، مریم. (1388). بررسیکتابهایعلومانسانی (سازمانسمت( درچارچوبدستورنظاممندنقشگرایهلیدی ازمنظرفرانقشمتنیوبینافردی. پایاننامه دکتری. دانشگاه تربیت مدرس. غیاثیان، مریم السادات. (1379). طبقهبندی نحوی ـ معنایی افعال زبان فارسی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. فهیم نیا، فرزین. (1387). توصیف و تحلیل نقش گرایانۀ آغازگر از منظر رویکرد هلیدی در کتابهای فارسی و انشاهای دانشآموزان دبستان. رسالۀ دکتری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. کاظمی، فروغ و آزیتا افراشی. (1392). «نشانداری آغازگر در زبان فارسی و انگلیسی. بر اساس رویکرد نقشگرای نظاممند هلیدی». دوماهنامه جستارهای زبانی. 4 (1). صص 125ـ149. مؤذن، مریم. (1376). نقد شعر معاصر از دیدگاه زبانشناسی. رسالۀ دکتری. دانشکدۀ ادبیات و زبانهای ـ خارجی. دانشگاه تهران. میراحمدی، فرزاد. (1383). بررسی نظام وجه بر اساس چارچوب نقشگرای نظاممند هلیدی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه شهید بهشتی. Berry, M. (1995). “Thematic options and success in writing”. In M. Ghadessy (ed.). Thematic Development in English Texts. London: Pinter. 55-84.
Clark, E. V. (200l). “Emergent categories in first language acquisition”. In M. Bowerman & S. C. Levinson (eds.). Language Acquisition and Conceptual Development. Cambridge: University Press. 379-405.
Clark, H. (1970). “The primitive nature of children’s relational concepts”. In J. R. Hayes (eds). Cognition and the Development of Language. New York: Wiley. 269-278.
Cloran, C. (1995). “Defining and relating text segments: subject and theme in discourse”. In: R. Hassan & P. H. Fries (eds.). On Subject and Theme: A Discourse Functional Perspective. Amsterdam: John Benjamins. 361-403.
Eckman, F. (1977). “Markdness and the contrastive analysis hypothesis”. Language Learning. 27. 315-330.
Fries, P. H. (1995a). “Theme, methods of development, and text”. In R. Hassan and P. H. Fries. On the Subject and Themes: A Discourse Functional Perspective. Amstedam: John Benjamin. 317-359.
Fries, P. H. (1995b). “Themes, methods of development, and texts”. In: R. Hassan & P. H. Fries. (eds). On Subject and Theme: A Discourse Functional Perspective. Amsterdam: John Benjamins. 317-359.
Ghadessy, M. (1995). Thematic Development in English Text. London: printer.
Ghadessy, M. (1999). Text and Context in Functional Linguistics. Amsterdam: John Benjamins.
Halliday, M. A. K. (1985). Introduction to Functional Grammar. London: Arnold Publication.
______________. (1994). An Introduction to Functional Grammar. London: Arnold Publication.
Halliday, M. A. K. & C. M. I. M. Matthiessen. (2004). An Introduction to Functional Grammar. Third ed. London: Arnold Publication.
Hassan, R. (1989). Linguistics, Language and Verbal Art. London: Oxford University Press.
Hyltenstam, K. (1982). “Language typology, language universals, markedness and second language acquisition”. Paper presented at the 2nd European-North America Workshop on L2 Acquisition Research. Germany: Gohrde.
Kazemi, F. & A. Afrashi. (2013). “Marked theme in Persian and English based on Halliday’s systemic functional grammar”. Language Related Research. (1) 13. 125-149.
Mazurkewich, I. (1984 a). “Dative questions and markedness”. In B. Eckman,and D. Nelson (eds). Universals of Second Language Acquisition. Rowley-Mass: Newbury home.
Newnham, S. A. (2013). Text Complexity in Graded Readers: A Systemic Functional Look. Dissertations and Capstones.
Rutherford, W. (1982). “Markedness in second language acquisition”. Language Learning. 32. 85-108. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 868 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 649 |
||