| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,520,154 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,959,942 |
طراحی محیط های یادگیری زایشی حضوری و الکترونیکی | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 2، دوره 2، شماره 8، آذر 1395، صفحه 40-60 اصل مقاله (499.01 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2019.32049.1241 | ||
| نویسندگان | ||
| مرضیه سعیدپور* 1؛ حسین زنگنه2 | ||
| 1دانشجوی دکترای رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران، | ||
| چکیده | ||
| محیطهای یادگیری یادگیرنده محور در هر دو محیط یادگیری (حضوری و برخط) با محوریت یادگیرنده و اقتضائات محیط یادگیری طراحی میشوند.در این مقاله با نگاه تحلیلی سعی شده پارامترهایی که در طراحی محیط یادگیری (حضوری و برخط) بایستی براساس آموزههای نظریه یادگیری زایشی رعایت شود، توضیح داده شود. در راستای مدلسازی این نظریه یعنی کاربردی نمودن آن در کلاس درس در یک بافت سازندهگرایانه (توسعهی نظریه)، سعی شده از روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی متوالی با طرح تدوین مدل استفاده شود. سؤالات تحقیق کیفی عبارت بودند از: چارچوب نظریهی یادگیری زایشی چیست؟ مولفههای این مدل کداماند؟ همچنین روند طراحی آموزشی براساس این مدل چگونه است؟ در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی جهت دستیابی به چارچوب نظریهی یادگیری زایشی با توسعه مبانی نظری و پژوهشی استفاده شده. سپس مولفه های مدل پیشنهادی و روند طراحی محیط یادگیری زایشی با تأکید بر چرخه تکرارشونده طراحی، اجرا و اصلاح پژوهش تکوینی مشخص گردیده. مدل نهایی جهت طراحی محیط یادگیری زایشی مشتمل بر 12گام؛ تحلیل و شناخت، تعیین بازدههای یادگیری، درگیرسازی شناختی، فعالسازی دانش و تجارب پیشین، فعالیتهای یادگیری، دسترسی به منابع، شرح و بسط یادگیری، تسهیل یادگیری، خلق معنا و ارزشیابی ارائه شده است. نتایج نشان میدهد مدل طراحی آموزشی با این 12 گام، قادر است ضمن تفویض مسئولیت و کنترل یادگیری به شخص یادگیرنده او را هرچه بیشتر در ساخت دانش طی فرایند یادگیری ترغیب کند تا یادگیرندگانی خودانگیخته، خودتنظیم و مسئولیتپذیر متناسب با محیطهای زندگی معاصر پرورش دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "محیط یادگیری"؛ " محیط یادگیری زایشی "؛ " مدل پیشنهادی طراحی محیط یادگیری زایشی" | ||
| مراجع | ||
|
اسمیت، پاتریشیا ال و راگان، تیل من جی (2007). طراحی آموزشی. ترجمه سونیا موسی رمضانی، مرضیه سعیدپور، زینب اسماعیلی، عظیمه نجف قلینژاد و الهام فردوسیان (1396). تهران: آوای نور. جاناسن، دیوید و لند، سوزان (2012). مبانی نظری محیطهای یادگیری. ترجمه حسین زنگنه و مینا آذرنوش (1393). تهران: آوای نور. زنگنه، حسین (1392). طراحی، تدوین و اعتباریابی مدل مبتنی بر یادگیری زایشی بهمنظور افزایش بازدههای یادگیری سطح بالا در یادگیرندگان در درس زیستشناسی دورهی دبیرستان. پایاننامه دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، چاپنشده. سیف، علیاکبر (1387). سنجش فرایند و فراورده یادگیری: روشهای قدیم و جدید. تهران: دوران. فردانش، هاشم (1385). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت. رایگلوث، کارلس ام (2012). نظریه و فناوری آموزشی برای دنیای فراصنعتی. رابرت ریزر و جان وی دمپسی (ویراستار). مسائل و روندها در طراحی و تکنولوژی آموزشی. ترجمه حسین زنگنه، مرضیه سعیدپور و سونیا موسی رمضانی (1396). تهران: آوای نور. گریسون، رندی و آندرسون، تری (2003). یادگیری الکترونیکی در قرن 21. ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و سعید صفایی موحد (1384)، تهران: علوم و فنون. مکدونالد، ژانت (2008). راهنمای یادگیری و تدریس تلفیقی در نظام آموزش حضوری و از راه دور.ترجمه اسماعیل زارعی زوارکی و وحید صالحی (1394). تهران: دانشگاه علامه طباطبائی. مؤمنی راد، اکبر، سعیدپور، مرضیه. (زیرچاپ). اجتماع یادگیری. تهران: آییژ. Grabowski, B. (2004). Generative learning contributions to the design of instruction and learning. In D. JONASSEN (Ed).handbook of research on educational communications and technology (pp. 719-743). London: Lawrence Erlbaum.
Harris, L. (2011). Secondary teachers' conceptions of student engagement: engagement learning or in schooling? Teaching and Teacher Education , 27: 367-380.
Kuh, G. D. (2009). What student affairs professionals need to know about student engagement? Journal of College Student Development, 50(6), 683–706.
Osborne, R. J., & Wittrock, M. C. (1985). The generative learning model and its implications for science learning. Studies in Science Education,12, 59-87.
Zyngier, D. (2008). Reconceptualising student engagement: Doing education not doing time. Teaching and Teacher Education, 24: 1765-1776.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,218 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,186 |
||