| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,695 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,749 |
ارزیابی وضعیت کنونی مدارس هوشمند متوسطه دخترانه در استان تهران بر اساس استانداردها | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 4، دوره 2، شماره 8، آذر 1395، صفحه 80-100 اصل مقاله (361.11 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2019.986.1027 | ||
| نویسندگان | ||
| فرشته حسینی* 1؛ مژده وزیری2؛ فریبا عدلی2 | ||
| 1کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا،تهران،ایران(نویسنده و مسئول: job1.dehvand@gmail.com) | ||
| 2استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران،ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی وضعیت کنونی مدارس هوشمند متوسطه دخترانه تهران بر اساس استانداردها (مدل مفهومی هوشمندسازی) در سال 1393 ـ 1392 انجام گردید. روش این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه مدارس هوشمند متوسطه دخترانه مناطق 19 گانه شهر تهران و نمونه شامل 8 مدرسه هوشمند متوسطه دخترانه که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و همچنین پرسشنامه مدل مفهومی انجام گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و مصاحبه نیمه ساختارمند بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تی استیودنت بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد وضعیت کنونی مدارس هوشمند در مؤلفه مدیریت یکپارچه رایانهای در سطح پیشرفته و در مؤلفه برخورداری از معلمان آموزشدیده و زیرساخت توسعهیافته فناوری در سطح میانی و در مؤلفه محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چندرسانهای و ارتباط یکپارچه رایانهای با مدارس دیگر در سطح مقدماتی قرار دارد. درنهایت از کل مدارس متوسطه دخترانه در تهران که عنوان هوشمند را به خود نسبت میدادند فقط 19 مدرسه هوشمند محسوب شدند که با توجه به نتایج پژوهش تعدادی از این مدارس نیز نیاز به بهبود کیفیت بیشتر دارند. تا بتوانند به سطح مطلوب یعنی پیشرفته نائل شوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روشهای نوین تدریس؛ فناوری اطلاعات؛ مدارس هوشمند؛ هوشمندسازی | ||
| مراجع | ||
|
افضلخانی، م.؛ قدس، س.(1390). ارزیابی وضعیت استقرار مدارس متوسطه هوشمند در استان سمنان از دیدگاه مدیران و معلمان. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال دوم، شماره اول، پاییز 1390 جعفری حاجتی،ا.(1385). ارزیابی طرح مدرسه هوشمند در دبیرستانهای تهران (مطالعه موردی دبیرستان آبسال). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیتمعلم. حیدری، م. (1392). بررسی وضعیت کنونی مدارس هوشمند براساس استانداردها و مقایسه عملکرد آن با مدارس عادی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا. دوست محمدی، م.(1389)، پیمایشی در مورد وضعیت استفاده فاوا در زمینه آموزش و نشر الکترونیکی در دبیرستانهای شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا شیوهنامه هوشمندسازی مدارس. (1390). مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزشوپرورش عالیزاده،م.(1391). کیفیت مدارس هوشمند شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران قادری،م. (1384). بررسی استراتژیهای توسعه فناوری اطلاعات در تعلیم و تربیت در کشورهای مالزی، انگلستان و آمریکا. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیتمعلم تهران مهاجران، ب.،قلعهای، ع. ر. و حمزه رباطی، م.(1392). دلایل اصلی عدم شکلگیری صحیح مدارس هوشمند و ارائه راهکارهایی برای توسعه آنها در استان مازندران از دیدگاه مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات. مجله دانشگاهی یادگیری الکترونیکی (مدیا)، 2(4)، یزدانی،ن.(1390). بررسی چگونگی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس هوشمند بهمنظور ایجاد فرصتهای یادگیری توسط معلمان این مدارس. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایِی
HAMZEH, M.I.A, EMBI, M.A. a, ISMAIL,A(2010), ICT and Diversity Learns Attitude on Smart School INTIATIVE, International Conference on Learner Diversity 2010, Procedia Social and Behavioral Sciences 7(C) (2010) 728–737.
Ibrahim, M. S., Razak, A. Z. A., & Kenayathulla, H. B. (2013). Smart principals and smart schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 103, 826-836.
Salimi, L., & Ghonoodi, A. (2011). The study and comparison of curriculum in smart and traditional schools. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 3059-3062. Seri rahayu, H. (2011) ) Teacher, Belief and Use of ICTs in Malaysian Smart -Schools: a CACE study. Proceedings ASCIlite 2011 Hobart Tasmania Australia. 4-7
Zain, M. Z. M., & MURUGAIAH, P. (2004). Management practice in Malaysian Smart School: Tasks and support analysis of the ICT implementation. In Proceeding of IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 1008-1012. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 928 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,324 |
||