| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,080 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,803,236 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,994,548 |
هابرماس در تلگرام؛ تحلیل حوزۀ عمومی و کنش ارتباطی در مکالمههای روزنامهنگاران ایرانی در رسانههای اجتماعی | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 1، دوره 5، شماره 19، آبان 1398، صفحه 1-33 اصل مقاله (513.23 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2020.29762.422 | ||
| نویسندگان | ||
| هادی خانیکی1؛ حسین کرمانی* 2 | ||
| 1استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف ما در این مقاله تحلیل وضعیت کنش ارتباطی و حوزۀ عمومی در مکالمههای روزنامهنگاران ایرانی در تلگرام است. در واقع پرسش اصلی تحقیق این است که آیا مکالمههای روزنامهنگاران بهعنوان افرادی که عموماً مدعی تحقق جامعۀ مدنی شناخته میشوند، خود از ویژگیهای لازم برای شکلگیری حوزۀ عمومی و همچنین تقویت کنش ارتباطی- که ناظر به تفاهم است نه منفعت شخصی- برخوردار است یا خیر؟ برای پاسخ به این پرسش ایدۀ هابرماس دربارۀ حوزۀ عمومی و کنش ارتباطی را بهعنوان بستر نظری انتخاب کردیم. میدان تحقیق را مکالمات روزنامهنگاران ایرانی در گروه «پیشنهادات برای انجمن صنفی روزنامهنگاران استان تهران» که در تلگرام تشکیل شده بود انتخاب کردیم. برای نمونهگیری از اولین پیام آغاز کرده و تا حصول اشباع نظری ادامه دادیم. بر این اساس، 1117 پیام در این گروه کدگذاری و تحلیل شد. سپس با مثلثبندی روشهای مشاهدۀ مشارکتی در گروههای تلگرام، تحلیل مکالمه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانههای اجتماعی، مکالمهها را تحلیل کردیم. ما با توجه به تفاوتهای مکالمه در گروههای تلگرام و مکالمه در دنیای واقعی، ابتدا این تفاوتها را شناسایی و تحلیل کرده، سپس مکالمات روزنامهنگاران ایرانی را تحلیل کردیم. در ادامه، یافتههای تحقیق نشان داد که باوجود برخی نشانهها دال بر کنش ارتباطی، آنچه که در این مکالمهها رخ میدهد فاصلۀ زیادی با شکلگیری یک حوزۀ عمومی خرد دارد. در واقع، در مکالمههای خصومتآمیز و چالشی، بسامد موارد مربوط به نقض حوزۀ عمومی زیاد دیده میشود که نشاندهنده ضرورت تلاش روزنامهنگاران ایرانی برای تقویت کنش ارتباطی و همچنین تحقق حوزۀ عمومی خرد در اجتماع خود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حوزۀ عمومی؛ کنش ارتباطی؛ هابرماس؛ تلگرام؛ رسانههای اجتماعی؛ روزنامهنگاری | ||
| مراجع | ||
|
- هران (1395) ثبت دوباره انجمن صنفی روزنامهنگاران، این بار برای تهران، دریافت شده از سایت تهران در تاریخ 9 دی 1396 از آدرس: https://goo.gl/GgmRvN
- خانیکی، هادی؛ اتابک، محمد و عزیزی، فرید (1396) تحلیل وضعیت شبکههای اجتماعی مجازی در ایران با رویکرد حوزۀ عمومی هابرماس (مورد مطالعه چند گروه فیسبوکی)، فصلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات، دوره 18، شماره 37.
- علیخواه، فردین (1378) کنش ارتباطی، بنیاد شکوفایی حوزه عمومی: اندیشههای یورگن هابرماس، اطلاعات سیاسی اقتصادی، ش 140- 139.
- کرمانی، حسین (1395) مشاهدۀ مشارکتی در گروههای تلگرامی؛ راهنمای عمل و نمونه موردی، فصلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات، دوره 17، شماره 35.
- ریتزر، جورج (1393) نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، محسن ثلاثی، تهران، علمی، چاپ ششم.
- Bruns, A., & Highfield, T. (2015). Is Habermas on Twitter? Social Media and the Public Sphere. In The Routledge Companion to Social Media and Politics (pp. 56–73). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315716299 - Dahlgren, P. (2009). Media and political engagement: Citizens, communication, and democracy. New York, NY: Cambridge University Press. - Denzin, N. K. (2017). Sociological Methods: A Sourcebook, 6th edition. Routledge. - Fuchs, C. (2014). Social Media and the Public Sphere. tripleC, 12(1), 57–101. - Fulya ŞEN. (2012). THE SOCIAL MEDIA AS A PUBLIC SPHERE: THE RISE OF SOCIAL OPPOSITION. In International Conference on Communication, Media, Technology and Design (pp. 490–494). Istanbul. Retrieved from http://www.cmdconf.net/2012/Proceedings/Proceedings.pdf - Gibson, W., & Brown, A. (2009). Working with Qualitative Data. London: SAGE Publications. - Gunn, W., & Løgstrup, L. B. (2014). Participant observation, anthropology methodology and design anthropology research inquiry. Arts and Humanities in Higher Education, 13(4), 428–442. https://doi.org/10.1177/1474022214543874 - Habermas, J. (1984). The Theory of Communicative Action, Volume 1: Reason and the Rationalization of Society. MIT Press (Vol. 1). https://doi.org/10.1086/228287 - Habermas, J. (1991). The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society. MIT Press. https://doi.org/10.2307/2072652 - Hodkinson, P. (2007). Interactive online journals and individualization. New Media & Society, 9(4), 625–650. https://doi.org/10.1177/1461444807076972 - Hopke, J. E. (2015). Hashtagging Politics : Transnational Anti-Fracking Movement Twitter Practices. Social Media + Society, 1–12. https://doi.org/10.1177/2056305115605521 - Iosifidis, P., & Wheeler, M. (2016). Public Spheres and Mediated Social Networks in the Western Context and Beyond. London: Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/978-1-137-41030-6 - Johannessen, M. R. (2013). Social media as public sphere : a stakeholder perspective. University of Agder. https://doi.org/10.1108/TG-01-2015-0003 - Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59–68. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003 - KhosraviNik, M. (2017). Social media critical discourse studies (SM-CDS). In J. Flowerdew & J. Richardson (Eds.), Routledge handbook of critical discourse studies (pp. 582–596). London: Routledge. - Kitzinger, C. (2000). Doing Feminist Conversation Analysis. Feminism & Psychology, 10(2), 163–193. https://doi.org/10.1177/0959353500010002001 - Kraidy, M. M., & Krikorian, M. R. (2017). The revolutionary public sphere: The case of the Arab uprisings. Communication and the Public, 2(2), 111–119. https://doi.org/10.1177/2057047317717499 - Macnamara, J. (2008). Internet Media and the Public Sphere: The 2007 Australian E-Eelectioneering Experience. Media International Australia Incorporating Culture Policy, (129), 7. Retrieved from http://search.informit.com.au/documentSummary;dn=909506313612628;res=IELHSS - Mahlouly, D. (2013). Rethinking the Public Sphere in a Digital Environment : Similarities between the Eighteenth and the Twenty-First Centuries. eSharp: New Horizons, (20), 1–21. Retrieved from http://www.gla.ac.uk/research/az/esharp/issues/20spring2013-newhorizons/ - Mottahedeh, N. (2015). #iranelection: Hashtag Solidarity and the Transformation of Online Life. Soft Skull Press. - Papacharissi, Z. (2004). Democracy online: civility, politeness, and the democratic potential of online political discussion groups. New Media & Society, 6(2), 259–283. https://doi.org/10.1177/1461444804041444 - Papacharissi, Z. (2014). Affective Publics: Sentiment, Technology, and Politics. New York, NY: Oxford University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004 - Reed, L., & Boyd, D. (2016). Who Controls the Public Sphere in an Era of Algorithms ? Questions and Assumptions. - Sacks, H. (1995). Lectures on Conversation. Oxford, UK: Wiley-Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781444328301 - Saldaña, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers. London: SAGE. - Stanley, J. W., & Weare, C. (2004). The Effects of Internet Use on Political Participation: Evidence From an Agency Online Discussion Forum. Administration & Society, 36(5), 503–527. https://doi.org/10.1177/0095399704268503 - ten Have, P. (2007). Doing Conversation Analysis. A Practical Guide. SAGE Publications Ltd. London. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2 - Toerien, M. (2014). Conversations and conversation analysis. In U. Flick (Ed.), SAGE Handbook of Analyzing Qualitative Data. London: SAGE Publications. - Vatikiotis, P., & Yörük, Z. F. (2016). Gezi Movement and the Networked Public Sphere: A Comparative Analysis in Global Context. Social Media and Society, 2(3). https://doi.org/10.1177/2056305116662184 - Yang, S., Quan-Haase, A., & Rannenberg, K. (2016). The changing public sphere on Twitter: Network structure, elites and topics of the #righttobeforgotten. New Media & Society, 146144481665140. https://doi.org/10.1177/1461444816651409
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,252 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 775 |
||