| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,061 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,782,879 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,991,771 |
کاربرد منطق دو ارزشی در تحلیل کارکرد رسانهای بازیهای رایانهای هدفمند | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 4، دوره 5، شماره 19، آبان 1398، صفحه 85-116 اصل مقاله (953.55 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2020.34055.538 | ||
| نویسندگان | ||
| مسعود کوثری1؛ سیدبشیر حسینی2؛ آرین طاهری* 3؛ مسعود علیدادی4 | ||
| 1دانشیار، گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران. | ||
| 2مدیر گروه علوم نوین رسانه و هیئتعلمی دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما | ||
| 3دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 4دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| ارتباط منطق با بازیهای رایانهای را در دو سطح میتوان بررسی کرد: 1. کاربرد منطق در طراحی و تولید بازیهای رایانهای 2. کاربرد منطق در استفاده و خوانش از متن بازیهای رایانهای. در این مقاله، با توجّه به اتّخاذ رویکرد تحلیلی رسانهای، تمرکز ما بر سطح دوم ارتباط منطق با بازیهاست که به تحلیل رسانهای و ارتباطی بازی معطوف میشود. ارزشهای منطقی، اغلب در پس جاذبههای دیداری، شنیداری، روایی و رویهای بازیها پنهان هستند، امّا اهمیت بنیادینی در اینکه کاربر بازی چگونه جهان بازی را تجزیهوتحلیل میکند دارند. منطق دو ارزشی، در بازیهای رایانهای اغلب بهصورت تقابلهای دوگانه ساختاری در لایههای سهگانه متن نمود مییابد. بر همین اساس، برای تحلیل این دوگانههای متقابل از مبانی نظری نشانهشناسی و زبانشناسی ساختارگرا بهره بردهایم. ما ضمن استفاده از رهیافت مطالعه موردی تجمعی، از مبانی روششناختی نشانهشناسی لایهای برای تفکیک لایههای متنی در بازیهای رایانهای استفاده کردهایم. در این مطالعه، با هدف دستیابی به فهمی عمیقتر از کاربرد منطقهای دو ارزشی برای تحقق کارکردهای رسانهای در بازیهای رایانهای – و بهطور خاص، بازیهای رایانهای هدفمند – انواع مختلف کاربرد نظامهای منطقی دو ارزشی از طریق تحلیل تقابلهای دوگانه موجود در سه لایه متنی نشانهای، روایی و رویهای در چهار بازی رایانهای هدفمند (بازی عفو، بازی مکدونالد، آشتی ساز و درگیریهای جهان: فلسطین) دستهبندیشده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| منطق دو ارزشی؛ بازیهای رایانهای هدفمند؛ تحلیل متن؛ لایههای سهگانه متن بازیهای رایانهای | ||
| مراجع | ||
|
- اسمعیلی گوجار، صلاح؛ علیآبادی، خدیجه؛ پورروستائی اردکانی، سعید (1396)،«تأثیر بازیهای رایانهای آموزشی چندکاربره تحت وب بر یادگیری و انگیزش دانشآموزان»،فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. شماره 12:195- 223. - خانیکی، هادی، برکت، محیا (1394). «بازنمایی ایدئولوژیهای فرهنگی در بازیهای رایانهای»، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. شماره 4: 99- 131. - طاهری، آرین، سوهانی، کمیل (1393). «مخاطب و قراردادهای استفاده از متن رسانهای: مطالعۀ مقایسهای فیلم و بازیهای رایانهای بهمثابه دو ژانر در متون رسانهای»، فصلنامۀ پژوهشهای ارتباطی. شماره 79: 147- 173. - طاهری، آرین، حسینی، سید بشیر (1396). «رهیافتی به سواد بازیهای رایانهای: مطالعه ساختار و محتوای بازی عفو». فصلنامه مطالعات رسانههای نوین. شماره 11: 225- 264. - کوثری، مسعود، طاهری، آرین (1394). «تحلیل ابزارهای بلاغی در بازیهای رایانهای هدفمند: مطالعه موردی «بازی مکدونالد»». فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات. شماره 111:40- 145. - نقیبزاده، میر عبدالحسین.(1388)،درآمدی به فلسفه، تهران: انتشارات طهوری. -- Bogost, Ian; Ferrari, Simon & Schweizer, Bobby (2010). "Newsgames: Journalism at Play". MA: MIT Press. - Bowers, Janis Cannon & Bowers, Clint. (2010). Serious Game design and Development: Technologies for Training and Learning. NY: Information Science Refrence. - Djaouti, Damien; Alvarez, Julian; Jessel, Jean-Pierre & Rampnoux, Olivier. (2011). Origins of Serious Games, In Minhua Ma; Andreas Oikonomou & Lakhim Jain (Eds.), Serious Games and Edutainment Applications. London: Springer. - Frasca, Gonzalo. (2007). Play the Message: Play, Game and Videogame Rhetoric. Ph.D. Dissertation at IT University of Copenhagen. - Hepp, Andreas. (2008). Case Studies. In Wolfgang Donsbach (ed.), The International Encyclopedia of Communication. Oxford: Blackwell Publishing, PP. 415-419. - Huizinga, Johan. (1980). Homo Ludens. London: Routlge and Kegan Paul. - Meyrowitz, Joshua. (2008). Medium Theory. In Wolfgang Donsbach (ed.), The International Encyclopedia of Communication. Oxford: Blackwell Publishing, pp. 3055-3061. - Saunders, Danny. (2006). Case Study. In Tim O’Sullivan & John Hartley & Danny Saunders & Martin Montgomery & John Fiske (eds.), Key Concepts in Communication and Cultural Studies. London: Routledge, p. 36.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,740 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 548 |
||