| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,995,241 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,781,644 |
اثربخشی بازتوانی شناختی مبتنی بر کامپیوتر بر بهبود نارسایی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| دوره 14، شماره 51، تیر 1402، صفحه 61-90 اصل مقاله (1.35 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcps.2024.65028.2676 | ||
| نویسندگان | ||
| یسنا فرخ سیری* 1؛ محسن سعیدمنش1؛ مهدیه عزیزی2 | ||
| 1گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم وهنر، یزد، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| دوران نوجوانی یکی از دورههای تحولی مهم است و فرد در این دوران با چالشهای زیادی روبرو خواهد شد که هر کدام از این چالشها به نوبه خود میتواند استرس و اضطراب را در زندگی نوجوان ایجاد کند. یکی از رایجترین مشکلات روانپزشکی در دوران نوجوانی اختلالات اضطرابی است که ازجمله شایعترین آنها اختلال اضطراب فراگیر میباشد ؛ بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی مبتنی بر کامپیوتر بر بهبود نارسایی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر اجرا گردید. با توجه به اینکه پژوهش از نوع کاربردی ونیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون بود، 30 نفر نوجوان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در مراکز روانشناسی و مشاوره شهر کرمان در سال1400 به روش نمونهگیری غیرتصادفی دردسترس، انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفرهی آزمایش و گواه تقسیم شدند وبا استفاده از پرسشنامه نارسایی شناختی (برادبنت، 1998) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور انجام مداخلات مربوط به پژوهش و آموزش بازتوانی شناختی مبتنی بر کامپیوتر بر روی گروه آزمایش، از نرمافزار کاپتان لاگ که در 20 جلسهی 45 دقیقهای و هر هفته 2 روز اجرا گردید، استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها نیز در بخش آمار توصیفی ازمیانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از مدل تحلیل کوواریانس توسط نرمافزار spss-22 بهره برده شد. یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که نمرات مولفه های نارسایی شناختی در طی انجام مداخلات مرتبط با بازتوانی شناختی مبتنی بر کامپیوتر به طور معناداری کاهش یافت ، بنابراین می توان این طور استنباط کرد که بازتوانی شناختی مبتنی بر کامپیوتر بربهبود نارسایی شناختی نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (p<0.005) مؤثر و کابردی است. در نتیجه به روانشناسان و مشاوران توصیه میشود تا از این مداخله درمانی برای درمان اختلال اضطراب فراگیر بر روی نوجوانان استفاده کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازتوانی شناختی مبتنی بر کامپیوتر؛ نارسایی شناختی؛ اختلال اضطراب فراگیر | ||
| مراجع | ||
|
منابع
آبباریکی، اکرم. یزدان بخش، کامران؛ و مؤمنی، خدامرد (1396). اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای برکاهش نارسایی شناختی در دانش آموزان با اختلال یادگیری. نشریه روانشناسی افراد استثنایی. 7(26)، 127-157.
اوریادی، پریسا. هادیان فرد، حبیب و قاسمی، نظامالدین (1398). اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر بازیهای رایانهای بر عملکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/فزون کنشی. فصلنامه روانشناسی شناختی. 7(1)، 121-130.
افراشته، مهناز (1394). اثربخشی بازتوانی شناختی با کامپیوتر در بهبود توجه اختلال خواندن. اولین کنفرانس بینالمللی روانشناسی و علوم تربیتی، شیراز،460140.
انجمن روانپزشکی آمریکا (2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (ویراست پنجم). ترجمه: فرزین رضاعی و همکاران (1399). تهران: انتشارات ارسباران.
بولاند، جوزف. مارسیا آل. وردین. روئیز، پدرو (2022). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک (جلد یک). ترجمه: فرزین رضاعی (1400). تهران: انتشارات ارجمند.
دیویسون. ج، نیل. ج، کرینگ. انام، جانسون. شری آل (2014). آسیبشناسی روانی (جلد اول) بر اساس DSM-5. ترجمه: مهدی دهستانی (1395). تهران: نشر ویرایش.
رحمانی، مهدی. رحیمیان، اسحق. طالع پسند، سیاوش و نوکنی، مصطفی (1397). تأثیر مداخلات بازتوانی شناختی ترکیبی (کامپیوتری و دستی) بر ارتقا سرعت پردازش اطلاعات و وضعیت روانی زنان مبتلا به مالتپیل اسکلروزیس (ام اس). نشریه روانشناسی شناختی. 6(3). 41-50.
زارع، حسین و شریفی، علی اکبر (1395). روانشناسی شناختی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
شیرینآبادی، فائقه و رضاعی، فرزین (1395). بازتوانی شناختی با استفاده از کامپیوتر در کاهش نقایص شناختی افراد مبتلا به ترومای سر. کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و مهندسی.537309.
عبدل پور، قاسم. نصیری، محمد. مفاخری، محراب. منصوری، کامیار و عبدی، رضا (1397). مدلسازی معادلههای ساختاری تحمل کردن بلاتکلیفی وافسردگی و اختلال اضطراب فراگیر: بررسی نقش واسطهای نشخوارفکری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 24(4)، 400-415.
عبدلآبادی، حسین. پیلهور، سحر و صارمی، علی اکبر (1395). پژوهش اثر توانبخشی شناختی بر کارکردهای شناختی، حافظه، افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به مالتپیل اسکلروز. نشریه علوم اعصاب شفای خاتم. 4(3): 28-40.
عباسی، مسلم. پیرانی، ذبیح. درگاهی، شهریار. آقاویردی نژاد (1393). ارتباط بین نارسایی شناختی و نارساییهای هیجانی با تعلل ورزی تصمیمگیری در دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. (10)14،898-908.
فاضلی، عسل (1395) اثربخشی بازتوانی شناختی بر نقایص شناختی (توجه، حافظه و عملکرد اجرایی) و علائم و نشانههای بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن بر اساس سطوح شناختی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.
کاتزونگ، برترام. هال، ماریک. ترور، آنتونی (2019). خلاصه و آزمون فارموکولوژی کاتزونگ و ترور. ترجمه حسین خلیلی رضوان قاسمی پور و بیژن جهانگیری (1398). تهران: انتشارات ارجمند.
گایتون، آرتور. هال، سی. جان. ای (2016). فیزیولوژی پزشکی گایتون و هال (جلد دوم). ترجمه معصومه گلستان جهرمی و پروین بابایی (1397). تهران: انتشارات ارجمند.
نولن – هوکسما، فردریکسون، باربارا ل. لافتوس، جفری ر (2014). زمینه روانشناسی اتکینسون و هیلگارد (جلد دوم). ترجمه حسن رفیعی و علی نیلوفری (1395). تهران: انتشارات ارجمند.
نظامزاده، ضرغام وقمری گیوی، حسن (1387). سازوکارهای دفاعی و راههای مقابله در افراد مبتلا به اختلال منتشر وافسردگی اساسی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 14(1)، 33-38.
ندایی، علی (1394). مقایسه استعداد خستگی، نارسایی شناختی و خشم در بین دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی بالا و پایین در مقطع تحصیلی متوسطه در نیمسال تحصیلی 94-93 در شهر اردبیل. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه ارومیه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 347 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 446 |
||