| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,204 |
| تعداد مقالات | 17,967 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,189,935 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,888,897 |
رابطه هوش هیجانی و تسهیم دانش: نقش واسطهای مهارتهای ارتباطی و سواد رسانههای اجتماعی (مورد مطالعه: کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی) | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 6، دوره 12، شماره 44، مهر 1404، صفحه 101-120 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2024.79644.1649 | ||
| نویسندگان | ||
| رحیم شهبازی* 1؛ فاطمه بهشت دوست2 | ||
| 1دانشیار،علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، تبریز، ایران. | ||
| 2کارشناس ارشد، مدیریت اطلاعات، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف مدلیابی معادلات ساختاری رابطه هوشهیجانی، مهارتهای ارتباطی، سواد رسانههای اجتماعی، و تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی انجام گرفته است. این تحقیق بر اساس ماهیت و ویژگی کلی، یک پژوهش کمی؛ بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش تحقیق و جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی در سال 1401 (تعداد 401 نفر) بودند. نمونه آماری تحقیق 310 نفر است که به روش تصادفی ساده انتخاب شده بودند. جهت جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی شات (1998)، مهارتهای ارتباطی زادبود (1401)، رسانههای اجتماعی مجردی (1393)، و تسهیم دانش آجزن (2006) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تایید شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. یافتههای پژوهش میانگین هوشهیجانی، مهارتهای ارتباطی، سواد رسانههای اجتماعی و تسهیم دانش کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی را به ترتیب 09/3، 21/3، 16/3، و 24/3 نشان دادند. همچنین نتایج آزمون مدلیابی معادلات ساختاری حاکی از برازش مدل مفهومی ارایه شده (78/0RMSEA=، 94CFI=، 98/0GFI=) و تایید رابطه بین هوشهیجانی و تسهیم دانش با نقش واسطهای مهارتهای ارتباطی و سواد رسانههای اجتماعی بود. پیشنهاد میشود در نظام آموزشی علم اطلاعات ایران و نیز توسط نهاد کتابخانههای عمومی کشور برنامهریزیهای لازم برای تقویت متغیرهای مذکور (به خصوص هوشهیجانی) انجام پذیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سواد رسانههای اجتماعی؛ هوشهیجانی؛ تسهیم دانش؛ مدلیابی معادلات ساختاری؛ کتابخانههای عمومی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 870 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 110 |
||