| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,991,506 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,779,628 |
تحلیل پدیدهی خشونت ورزی نوجوانان در مدرسه | ||
| پژوهشنامه مددکاری اجتماعی | ||
| مقاله 5، دوره 11، شماره 40، شهریور 1403، صفحه 171-211 اصل مقاله (529.28 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjsw.2025.70102.621 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد سلیمان نژاد1؛ مرضیه ابراهیمی* 2 | ||
| 1استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 2استادیار گروه جامعهشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی | ||
| چکیده | ||
| کنشهای خشونتآمیز دانشآموزان در سطح مدارس، طی سالهای اخیر به یکی از مسئلههای اصلی نظام آموزش و پرورش تبدیل شده است، بگونهای که هر روزه شاهد اتفاقهای تلخ و خشونتآمیزی در سطح مدارس هستیم. این تحقیق با هدف تحلیل و دستیابی به شناختی از پدیدهی خشونت ورزی نوجوانان در مدرسه به روش کیفی و گرندد تئوری در سال تحصیلی 1401-1400 اجرا شده است. مشارکت کنندگان در پژوهش 32 نفر از دانشآموزان دارای رفتارهای خشونتآمیز و 4 دانشآموز مطلع از این رفتارها بوده و در مجموع با 36 دانشآموز پسر مقطع متوسطه دوم شهر کرج مصاحبه صورت گرفته است. نمونهگیری بصورت هدفمند و با حداکثر تنوع بوده و مصاحبهها بصورت فردی و بر اساس فرمت مصاحبه نیمه ساختار یافته، با توجه به تجارب مشارکت کنندگان انجام و با استفاده از نرم افزار MAXQDA 20 تحلیل گردیده است. بر مبنای مدل اشتراوس و کوربین، متغیرهای «سبک مستبدانه فرزندپروری»، «مشکلات اقتصادی»، «نمایش هویت قلدرمآبانه»، و «نابسامانی خانوادگی» به عنوان شرایط علی و مقولههای «قلدریهای مجازی» و «تعصب ورزی» به عنوان شرایط زمینهای، «ناکارآمدی مدارس» و «کاهش سطح تابآوری» به عنوان شرایط مداخلهگر تعیین شدند. راهبرد نوجوانان دارای رفتارهای خشونتآمیز شامل قلدرنمایی، انکار خشونتورزی و گفتگو (بحث و جدل به منظور حل تعارض) بوده است، که با پیامدهایی نظیر «آسیبهای روانی»، «تنبیه»، و «پشیمانی و حسرت» مواجه شدهاند. مقولهی مرکزی پژوهش تحت عنوان «خشونت به مثابه واکنش فرد به برانگیختگی عصبیت» نامگذاری گردیده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خشونت؛ سبک فرزندپروری؛ نابسامانی خانوادگی؛ هویت قلدرمآبانه؛ تعصب ورزی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 533 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 87 |
||