| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,116 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,748 |
نقش واسطهای حساسیت اخلاقی در رابطه بین کمالگرایی مثبت و بیصداقتی تحصیلی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 21، شماره 76، تیر 1404، صفحه 111-145 اصل مقاله (1.89 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2025.84893.4159 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا حجتی قلاتی1؛ فریبرز نیکدل* 2؛ محمدرضا فیروزی3؛ سارا طراویان1 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران. | ||
| 3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای حساسیت اخلاقی در رابطه بین کمالگرایی مثبت و بیصداقتی تحصیلی دانشجویان دانشگاه یاسوج بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه یاسوج بود که از این جامعه نمونهای به حجم 365 نفر به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای کمالگرایی مثبت Terry Short et al (1995)، حساسیت اخلاقی Narvaez (2001) و بیصداقتی تحصیلی McCabe & Treviño (1996) میان افراد نمونه توزیع گردید. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها نشان داد الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. در خصوص اثرات مستقیم یافتهها نشان دادند کمالگرایی مثبت بر حساسیت اخلاقی اثر مثبت و معنادار و بر بیصداقتی تحصیلی اثر منفی و معنیدار دارد. همچنین حساسیت اخلاقی بر بیصداقتی تحصیلی اثر معنادار نداشت. دیگر یافتهها نشان داد حساسیت اخلاقی در رابطه میان کمالگرایی مثبت و بیصداقتی تحصیلی نقش واسطهای ندارد؛ لذا پیشنهاد میشود برای افزایش حساسیت اخلاقی و در نتیجه کاهش بیصداقتی تحصیلیِ دانشجویان، پرورش کمالگرایی مثبت آنها مورد توجه قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کمالگرایی مثبت؛ حساسیت اخلاقی؛ بیصداقتی تحصیلی؛ دانشجو | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 648 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 406 |
||