| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,843 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
فراتر از خیر و زیبا: تحلیل تطبیقی اندیشه هگلی و نیچهای در هنر، دین و فلسفه | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 3، دوره 21، شماره 82، تیر 1404 اصل مقاله (1.05 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2025.84887.2296 | ||
| نویسندگان | ||
| پدرام پورحسن* 1؛ علی مرادخانی2 | ||
| 1فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه هنر دانشگاه هنر اصفهان | ||
| 2عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران-شمال | ||
| چکیده | ||
| چکیده این پژوهش به بررسی دیدگاههای متضاد هگل و نیچه در مورد سه حوزۀ اساسی تفکر انسانی هنر، دین و فلسفه میپردازد و نشان میدهد که چگونه این دو فیلسوف، هر یک از منظری متفاوت، به مسئلۀ تحقق خود، آزادی فردی و ارزشهای سنتی نگریستهاند. هگل این سه حوزه را بهعنوان مراحل تکامل آگاهی انسانی در مسیر رسیدن به حقیقت مطلق در نظر میگرفت و معتقد بود که هنر، دین و فلسفه به شکلی درهمتنیده، انسان را بهسوی خودآگاهی و تحقق روح جهانی هدایت میکنند. در مقابل، نیچه این مفاهیم را ابزارهایی برای نقد ارزشهای سنتی میدانست؛ او هنر را بالاتر از فلسفه و دین قرار داده و آن را عرصهای برای بیان فردیت و رهایی از محدودیتهای تحمیلی تلقی میکرد، درحالیکه دین را نهادی سرکوبگر و مانعی برای ارادۀ فردی میدانست. این پژوهش با بررسی تطبیقی آرای این دو متفکر، سعی دارد نشان دهد که چگونه هگل و نیچه در تبیین نقش این مفاهیم در زندگی انسان، مسیرهای فکری کاملاً متفاوتی را پیمودهاند. از یک سو، هگل بر پیوستگی این حوزهها و ضرورت آنها در مسیر تحقق خود تأکید میکند، و از سوی دیگر، نیچه آنها را از دریچۀ فردگرایی و آفرینش ارزشهای نوین مینگرد. در این مسیر، این مطالعه با اتخاذ رویکردی تحلیلی و تطبیقی، شباهتها و تفاوتهای اساسی اندیشههای آنها را بررسی کرده و پیامدهای فلسفی آنها را در زمینههای مختلف مورد بحث قرار میدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حقیقت مطلق؛ زیباییشناسی؛ ارزش؛ ابرانسان؛ سیر دیالکتیکی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 339 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105 |
||