| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,460,219 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,172 |
تاثیر آموزش توانمندیهای منش بر بهزیستی روانشناختی و عواطف مثبت و منفی کودکان | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 21، شماره 78، دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2025.84523.4142 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا خسروجردی* 1؛ شهریار شهیدی2 | ||
| 1دانشجوی پسادکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
| 2استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش بررسی تأثیر آموزش توانمندیهای منش بر بهزیستی روانشناختی و عواطف مثبت و منفی کودکان بود. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دبستانی در سال تحصیلی 1403-1404 بودند. 78 دانشآموز پایه پنجم (39 نفر در گروه آزمایش و 39 نفر در گروه کنترل) از منطقه چهار تهران با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. هر دو گروه قبل و بعد از اجرای برنامه و یک ماه پس از آموزش به پرسشنامه بهزیستی روانشناختی PWBS)) و عواطف مثبت و منفی برای کودکان (PANAS-C- SF) پاسخ دادند. برنامه آموزش توانمندیهای منش به شیوۀ گروهی در نه جلسه نود دقیقۀ اجرا شد. تجزیه و تحلیل دادهها با t مستقل و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر انجام شد. یافتهها نشان داد که آموزش توانمندیهای منش بر بهزیستی روانشناختی و عواطف مثبت و منفی کودکان به طور معناداری تأثیر دارد. این تأثیر در پیگیری یک ماه پایدار مانده بود. بنابراین میتوان نتیجهگیری کرد که آموزش توانمندیهای منش، بهزیستی روانشناختی و عواطف مثبت کودکان را افزایش و عواطف منفی آنان را کاهش میدهد. لذا، مربیان برای افزایش بهزیستی و تقویت عواطف مثبت کودکان و کاهش عواطف منفی آنها میتوانند مداخلات توانمندیهای منش را در مدرسه طراحی و توسعه دهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بهزیستی روانشناختی؛ توانمندیهای منش؛ عواطف؛ کودکان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 24 |
||