| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,457,426 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,760 |
تحلیل تطبیقی "احباط" در آموزههای کلامی اسلام با تأکید بر مکتب امامیه و مسیحیت | ||
| پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcst.2025.87228.1242 | ||
| نویسندگان | ||
| داود خوش باور* 1؛ محمدحسین توکلیان2؛ حمید اسفندیاری3؛ حسین ضیایی4 | ||
| 1گروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران | ||
| 2گروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران، ایران | ||
| 3دکترا و مدرس گروه آموزشی معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان تهران ، تهران ، ایران | ||
| 4دانش آموخته سطح 4 حوزه ، مدرس حوزه و دانشگاه | ||
| چکیده | ||
| احباط موسوم به حبط عمل در کلام اسلامی،. به طور محوری به تبیین و تحلیل رابطهی پیچیدهی میان ایمان و عمل صالح و ناشایست از یک سو و سعادت و شقاوت اخروی از سوی دیگر میپردازد. اگرچه مفهوم دقیق احباط با جزئیات کلامی آن در آموزههای مسیحیت یافت نمیشود، اما شباهتهای مفهومی میان این آموزهها وجود دارد. عمدهی اختلاف میان این دو سنت فکری، در کیفیت وقوع و دامنهی تأثیر احباط است. این مقاله با هدف بررسی تطبیقی حبط عمل به عنوان یکی از بنیادیترین و پرچالشترین مباحثی که در حوزهی کلام اسلامی و الهیات تطبیقی بوده که با تاکید بر آموزه های امامیه و مسیحیت مورد بررسی و تبیین قرار گرفته است. این پژوهش با رویکردی تحلیلی و اسنادی، به بررسی دیدگاههای مختلف اسلام به ویژه امامیه و مسیحیت پرداخته است. حاصل این بررسی به همسویی قابل توجه کلام امامیه و الهیات مسیحیت کاتولیک تأکید دارد؛ به گونهای که هر دو، احباط را بر معنای مجازی حمل کرده و منکر احباط کلی اعمال هستند. این همسویی، افقهای جدیدی برای مطالعات تطبیقی در الهیات میگشاید. در برآیند این نوشتار اینچنین به دست میآید که از نگاه اسلامی هر عمل حسنه یا سیئه، حساب خاص خود را دارد و گناه لزوماً به نابودی کامل عمل نیک نمیانجامد ؛ همچنین هیچ یک از شاخههای اصلی مسیحیت نیز قائل به ابطال اعمال گذشته نیست، حتی کلیسای کاتولیک راههایی مانند آیین توبه (اعتراف) را برای ترمیم رابطه با خدا پس از گناهان فراهم نموده است. | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 308 |
||