| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,520,970 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,960,097 |
شناسایی و رتبه بندی موانع ارزش آفرینی از دانش در آموزش عالی ایران با رویکردی آمیخته | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 دی 1404 اصل مقاله (2.02 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2025.84869.1700 | ||
| نویسندگان | ||
| حمیدرضا محمودی1؛ محمد حسن زاده* 2؛ عاطف شریف3 | ||
| 1گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2استاد دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 3استادیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش به بررسی چالشها و موانع ارزشآفرینی از دانش در آموزش عالی ایران میپردازد. موانع مورد بررسی شامل فردی، سازمانی، ساختاری، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فناورانه هستند. هدف نهایی، شناسایی و رتبهبندی این موانع است. این پژوهش با رویکرد آمیخته اکتشافی و در چارچوب پارادایمهای تفسیرگرایی و اثباتگرایی انجام شده است. در مرحله اول، موانع با روش تحلیل مضمون شناسایی شدند و سپس با فرایند تحلیل سلسلهمراتبی رتبهبندی گردیدند. جامعه پژوهش شامل دانشجویان و اساتید آموزش عالی ایران است که از میان آنها 40 نفر بهصورت هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق جمعآوری و در مرحله رتبهبندی با پرسشنامه مقایسه زوجی تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد موانع زیرساختی (0.21) بیشترین تأثیر را دارند. پس از آن، موانع سازمانی (0.175)، فناورانه (0.145)، فردی (0.12)، اقتصادی (0.095)، سیاسی (0.085)، اجتماعی (0.08) و مدیریتی (0.05) قرار دارند. این موانع شامل ضعف ارتباط دانشگاه و صنعت، کمبود منابع مالی، نبود سیاستهای حمایتی، و تبعیضهای اجتماعی و جنسیتی است. تقویت همکاری دانشگاه و صنعت، بهبود زیرساختهای آموزشی و پژوهشی، و توجه به نیازهای جامعه، میتواند ارزشآفرینی از دانش را در ایران ارتقا دهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزش؛ ارزش آفرینی؛ دانش؛ آموزش عالی؛ ایران | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1 |
||