| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,116 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,898,911 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,004,524 |
اصلاح حکمرانی شرکتهای دولتی | ||
| توصیه های سیاستی دانشگاه علامه طباطبائی به دستگاه های اجرایی کشور | ||
| دوره 5، شماره 5، 1402، صفحه 99-105 اصل مقاله (184.95 K) | ||
| نوع مقاله: نشست علمی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jicia.2023.20254 | ||
| نویسنده | ||
| حجتاله میرزائی تشنیزی* | ||
| گروه برنامهریزی و توسعه اقتصادی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| سهم بالای شرکتهای بخش عمومی در اقتصاد ایران، در کنار بهرهوری پایین، تراکم غیرمتعارف نیروی انسانی و دورههای کوتاه مدیریتی، بستری برای شکلگیری فساد ساختاری ایجاد کرده است. محور اصلی مسئله، حکمرانی شرکتی ضعیف و گلوگاههایی است که از طریق «عدم شفافیت» بازتولید میشوند؛ از جمله دستکاری گزارشهای مالی و صورتجلسات هیئتمدیره، حسابآرایی و ابهام در محل هزینهها و درآمدها. در حوزه خریدوفروش سهام، ضعف نظام حسابداری در شرکتهای غیربورسی و نظارت ناکافی، امکان تبانی در زمان واگذاری، ایجاد طلبکاران جعلی یا حذف مطالبات واقعی را فراهم میکند؛ در شرکتهای بورسی نیز عمق کم بازار و امکان دستکاری قیمت از مسیر شایعهسازی، اخبار جعلی و دستکاری صورتهای مالی، زمینه نوسانسازی سوداگرانه را افزایش میدهد. تغییرات مقطعی قوانین صادرات و واردات و اظهار خلاف در گمرک، رانتهای گسترده ایجاد میکند؛ تحریمها و ارز چندنرخی نیز با افزایش واسطهگری و درآمدهای غیرعملیاتی، انگیزه انحراف از فعالیت مولد را تشدید میسازد. همچنین مزایدههای دستی و کاغذی، قیمتگذاری رانتی و فقدان پایگاه داده داراییها، و انتصابات سیاسی هیئتمدیره در ساختار چندلایه بنگاهداری، به تصمیمات غیراقتصادی و استخدامهای خارج از ضابطه میانجامد. راهبردهای اصلاحی شامل تدوین نظامنامه یکپارچه حکمرانی شرکتی، الزام افشای اطلاعات مالی، شیوهنامههای یکپارچه انتصاب و پرداخت، استقرار سامانههای شفافیت (املاک، قراردادها، پروندههای حقوقی، مصوبات و BI)، بازار ملی مدیران حرفهای و عرضه محصولات در بورس کالاست. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||