| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,011 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,474,675 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,953,794 |
کارکردافتراقی سئوالهای پایه هشتم آزمون ریاضی تیمز 2011 در بین دانشآموزان دختر و پسر با استفاده از رویکرد نظریه سئوال – پاسخ (IRT) | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 2، دوره 6، شماره 21، مهر 1394، صفحه 21-40 اصل مقاله (870.15 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2015.3898 | ||
| نویسندگان | ||
| اصغر مینائی* 1؛ زهرا غفاری2 | ||
| 1هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| عمدهترین نگرانی که در ناعادلانه بودن آزمونها مطرح میشود امکان وجود سوگیری یا کارکرد -افتراقی است، زیرا سوگیری باعث میشود که روایی آزمون مورد شک و تردید قرار گیرد. در این پژوهش کارکرد افتراقی سوالهای ریاض پایه هشتم تیمز 2011 در بین دو گروه دانشآموزان دختر(گروه هدف) و پسر(گروه مرجع) ایرانی بر اساس رویکرد IRT مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور ابتدا مفروضه تکبعدی بودن سوالهای هر کدام از بلوکها با استفاده از نرم افزار NOHARM بررسی گردید. در گام تحلیلها نشان داد که از بین 3 مدل یک، دو و سه پارامتری، مدل دو پارامتری از بهترین برازش با سوالهای هر بلوک برخوردار است و لذا این مدل به عنوان مدل پایه انتخاب گردید. سپس با استفاده از نرمافزار IRTLRDIF (تیسن، 2001) سوالهای دارای DIF شناسایی گردیدند. یافتهها نشان میدهد که از 219 سئوال آزمون ریاضی پایه هشتم تیمز 2011، 144 سئوال لنگر(فاقد DIF) و 75 سوال دارای DIF است. از بین این 75 سوال، 56 سوال دارای DIF یکنواخت و 19 سوال دارای DIF غیر یکنواخت است. در واقع یافتهها نشان میدهد که 56 سوال به ضرر دانشآموزان دختر عمل میکنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تیمز؛ تک بعدی؛ سوگیری؛ کارکرد افتراقی سئوال؛ نظریه سوال-پاسخ | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,002 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,473 |
||