| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,082,226 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,837,804 |
میزان پاسخگویی برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی به نیازهای شناختی دانش آموزان | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 6، شماره 21، مهر 1394، صفحه 61-82 اصل مقاله (361.05 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2015.5949 | ||
| نویسندگان | ||
| مقصودد امین خندقی1؛ محمود سعیدی رضوانی1؛ مرضیه موحدی محصل طوسی2؛ حمیده پاک مهر3؛ هادی عباسی4 | ||
| 1دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2علوم تربیتی جامعه المصطفی مشهد | ||
| 3دکتری برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 4دانشگاه بجنورد | ||
| چکیده | ||
| هدف:مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی از میزان تحقق اهداف شناختی برنامه درسی دین و زندگی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی کشور صورت گرفت. روش: روش پژوهش از حیث هدف، تحقیق و توسعه و از نوع پژوهش ارزشیابی است. جامعه آماری شامل دانش آموزان کلیه مناطق آموزشی شهرستانهای تهران در سال تحصیلی 89-88 بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت بررسی میزان تحقق اهداف شناختی تربیت دینی در سطوح ششگانه از آزمونهای پیشرفت تحصیلی چهارگزینهای برای سنجش میزان تحقق اهداف شناختی سطوح پایین دانش و فهم و از آزمونهای تشریحی جهت سنجش میزان تحقق اهداف شناختی سطوح بالای کاربرد، تحلیل، ترکیب و ارزشیابی به تفکیک پایههای تحصیلی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که در پایه اول و پیش دانشگاهی، هیچ یک از اهداف شناختی سطوح پایین (دانش و فهم) و سطوح بالا (کاربرد، تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) محقق نشده بود. در حالیکه در پایههای دوم و سوم اهداف شناختی سطح دانش، نسبتاً مطلوب و سطح فهم و سایر سطوح شناختی بالا نامطلوب بودند. نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای حاصل، در مجموع، میتوان گفت که اهداف شناختی در برنامه درسی تربیت دینی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی به نحو شایسته محقق نشده است. لذا، در پایان، پیشنهاداتی به جهت ارتقای تحقق اهداف شناختی ارائه گردیده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزشیابی؛ اهداف شناختی؛ برنامه درسی؛ برنامهدرسی دین و زندگی | ||
| مراجع | ||
|
منابع امین خندقی، مقصود. (1392). طرح ملی ارزشیابی کتاب هدیه های آسمان دوره ابتدایی در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. وزارت آموزش و پرورش. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور. تقوی نسب، سیده نجمه؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم؛ نجفی، محمد. (1388). ضرورت نواوری در روشهای تربیت دینی از منظر مبانی علمی، دینی و فلسفی، دوفصلنامه تربیت اسلامی، 4 (9): 25-45. دانشوری، نسب. (1386). تحلیل محتوای کمی و کیفی کتب درسی بخوانیم و هدیههای آسمانی در سال تحصیلی 85-86، چکیده طرح پژوهشی، پژوهشکده تعلیم و تربیت استان کرمان. زادشیر، فرزانه؛ استکی، مهناز و امامی پور، سوزان. ( 1388). مقایسه قضاوت اخلاقی و رشد اجتماعی دانش آموزان دبستان های غیر انتفاعی تحت تعلیم اوزش قران به شیوه حفظ با معانی با غیر انتفاعی، فصلنامه روانشناسی کاربردی، 2 (10): 25-47. سعیدی رضوانی، محمود و بینقی، تقی. (1380). تاملی در باب تناسب نظام آموزش و پرورش رسمی با تربیتی دینی، آسیب شناسی تربیت دینی، 105-132. سیف، علی اکبر. (1387). سنجش فرایند و فراورده یادگیری. تهران: دوران. سیف، علی اکبر (1389). روان شناسی پرورشی (روان شناسی یادگیری و آموزش). ویرایش نهم. تهران: آگاه. شعبانی، زهرا. (1387). بررسی ارزشیابی برنامه درسی تدوین شده، اجرا شده و کسب شده قران در پایه پنجم ابتدایی، مجله علوم انسانی دانشگاه امام حسین-تعلیم و تربیت اسلامی، 77: 179-235. شعبانی، زهرا. (1387). بررسی تطبیقی برنامههای درسی دینی و اخلاقی دوره ابتدایی در ایران و چند کشور جهان، فصلنامه تعلیم و تربیت، 83: 119- 164. شهروزی، سیده فرحناز. (1388). روشهای عملی، کار موثر در حوزه تربیت دینی (معنوی)، شمیم معرفت، 93-102. مرویان حسینی، سید محمود. (1388). مبانی تعلیم و تربیت در متون دینی، 103-145. میر مقتدایی، زهره سادات و غفاریان، سحر. (1389). خانواده و لزوم اجرای راهکارهای مهم آموزشی در تربیت دینی، ویزه نامه سومین جشنواره دختران افتاب، 38 و 39: 36-45. میرعارفیان، فاطمه سادات. (1386). نقد و ارزیابی محتوای کتاب درسی دین و زندگی سال سوم دبیرستان با تاکید بر برنامه درسی، اندیشههای نوین تربیتی، 3 (2و1): 87-119. میرعارفین، فاطمه سادات. (1384). قرآن و کتاب دین و زندگی، آموزش رشد: قرآن، 3 (1): 28-31 نژاد شفیعی، محبوبه (1388). تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دوره متوسطه بر اساس مقولههای مفاهیم اساسی و مؤلفههای بیست و چهار گانه اهداف در قلمروی باورها و گرایشها. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز. Chang, Yu-Liang, Wu, Su-Chiao, Wu, Huan-Hung (2015). They are Learning: Changes through Teacher Professional Development of Inquiry Curriculum Design and Implementation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 177 ( 22 ): 178-182.
Hosp, John L., Hosp, Michelle K., Howell, Kenneth W. , AllisonRandy (2014). The ABCs of Curriculum-Based Evaluation: A Practical Guide to Effective Decision Making. London: Guilford Publications.
Kelly, Dympna M., London, Daniel A., Siperstein, Allan., Fung, John J., Walsh, Matthew R. (2015). A Structured Educational Curriculum Including Online Training Positively Impacts American Board of Surgery In-Training Examination Scores. Journal of Surgical Education, 72 (5): 811-817.
Keating, Sarah B. (2015). Curriculum Development and Evaluation in Nursing. Third Edition. New York: Springer Publication.
McNeil, John D. (2014). Contemporary Curriculum: In Thought and Action. USA: Willey.
Noble, Paul (1999), Towards an inclusive evaluation methodology, Corporate Communications Journal, Vol. 4, No. 1,14-23.
Ornstein, Allan C; Hunkins, Francis P. (2009). Curriculum: Foundations, principles, and Issues. Fifth Eddition. United States: Pearson Education.
Pinar, William F. (2015). Educational Experience as Lived: Knowledge, History, Alterity. London: Routledge.
Stufflebeam, D. L. and Shinkfield, A J. (2007). Evaluation theory, models, and applications, second edition, U.S.A. Jossey-Bass. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,668 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,830 |
||