| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,041,343 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,811,696 |
طراحی و اعتباریابی الگوی تدریس مجازی باکیفیت در نظام آموزش عالی ایران | ||
| پژوهشهای کیفی در برنامه درسی | ||
| مقاله 4، دوره 1، شماره 2، اردیبهشت 1395، صفحه 73-106 اصل مقاله (794.06 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qric.2016.7036 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد اکبری بورنگ1؛ علی اکبر عجم* 2؛ حسین جعفری ثانی3؛ رضا صابری4؛ حسین شکوهی فرد5 | ||
| 1دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
| 2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور | ||
| 3دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
| 4گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| 5علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
| چکیده | ||
| با توجه به گسترش آموزش مجازی در نظام آموزش عالی و بارز بودن اهمیتی که تدریس مجازی باکیفیت در دوره های مجازی دارد هدف از این پژوهش طراحی الگوی تدریس مجازی با کیفیت در نظام آموزش عالی ایران بود. برای طراحی الگو از روش پژوهش توصیفی تحلیلی استفاده شد. قلمرو مطالعاتی منابع چاپی و الکترونیکی در خصوص تدریس مجازی و عناصر آن بود. به منظور اعتبار بخشی الگو از روش توصیفی استفاده شد. جامعه آماری شامل متخصصان، استادان و صاحبنظران آموزش مجازی بود، نمونه پژوهش با روش نمونهگیری ملاک محور، بر اساس ملاکهایی مانند داشتن مقاله، کتاب، ترجمه یا تدریس در دورههای مجازی، 30 نفر انتخاب شدند که اعتبار الگوی پیشنهادی را بررسی کردند. در زمینه طراحی الگوی تدریس مجازی با کیفیت، نظریه ارتباطگرایی در این الگو به عنوان مبنا مد نظر قرار گرفت. بر اساس مبانی ذکر شده ویژگیهای عناصر الگوی تدریس با کیفیت در نظام آموزش عالی ارائه شد و در نهایت اعتبار الگوی مذکور توسط متخصصان و صاحبنظران بررسی شد و مورد تایید قرار گرفت. در الگوی طراحی شده، فعالیت یاددهی-یادگیری یا اجرای تدریس در قالب سه مرحله طراحی، اجرا و ارزشیابی ارائه شد. این سه مرحله منفک از هم نبوده و با هم تعامل دارند. همچنین ویژگیهای مربوط به عنصر فرایند یاددهی-یادگیری مربوط به این الگو تبیین شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| طراحی الگو؛ تدریس مجازی؛ کیفیت؛ نظام آموزش عالی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,485 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,993 |
||