| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,809,194 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,995,459 |
نظریه پردازی راجع به الگوی مطلوب اعتبارسنجی نظام آموزش عالی ایران به شیوه ی نظریه ی زمینه ای | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 5، دوره 3، شماره 9، مهر 1395، صفحه 83-125 اصل مقاله (576.01 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2018.8107.1151 | ||
| نویسندگان | ||
| عباس عباس پور1؛ محمد مجتبی زاده* 2؛ حسن ملکی3؛ مقصود فراست خواه4 | ||
| 1ستاد دانشگاه علامه طاطبائی- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی | ||
| 2استادیار گروه برنامه ریزی علوم اداری و مدیریت، داننشکده علوم انسانی واحد خدابنده، دانشگاه آزاد اسلامی، خدابنده، ایران | ||
| 3استاد دانشگاه علامه طباطبائی- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی | ||
| 4دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر در الگوی اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش عالی ایران است. در این تحقیق روش تحقیق کیفی از طریق نظریه زمینه ای انجام شده است. جامعه آماری پژوهش خبرگان آموزش عالی بودند، که 36 نفر به صورت نمونه گیری هدف مند جهت مصاحبه نیمه ساختارمند انتخاب شدند. در کنار مصاحبه، از سه منبع دیگر نیز برای گردآوری داده های پژوهش استفاده شد، که عبارت اند از، مشاهده، یادداشت برداری و اسناد. به همین منظور، داده های حاصل از مصاحبه ها، مشاهدات، یادداشت ها و اسناد به داده های متنی تبدیل شد. پس از آن، ابتدا به کدگذاری باز، سپس، به کدگذاری محوری و انتخابی اقدام شد. در مرحله کدگذاری محوری، 25 مقوله هسته ای تعیین شدند. در مرحله ی کدگذاری انتخابی، تمام مقوله های عمده و مقوله های هسته ای برحسب ویژگی های شرایطی، تعاملی/فرایندی و پیامدی طبقه بندی شدند. در پایان، مقوله ی گفتمان کیفیت، بیم و امید، به عنوان اصلی ترین و نهایی ترین مقوله ی هسته ای انتخاب شد و برحسب ویژگی هایش بسط داده شد. سپس، مقولات دیگر در قالب الگوی پارادایمی با این مقوله مرتبط شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اعتبارسنجی؛ تضمین کیفیت؛ دانشگاه؛ آموزش عالی نظریه ی زمینه ای | ||
| مراجع | ||
|
ابیلی، خدایار (1376). ارزیابی ماهیت نظارت و ارزیابی جاری در آموزش عالی کشور. محسن خلیجی و محمدمهدی فرقانی (ویراستاران). مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی در ایران. جلد دوم. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی: 331-345.
بازرگان، عباس (1374). ارزیابی درونی دانشگاهی و کاربرد آن در بهبود مستمر کیفیت آموزش عالی. فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 3(3 و 4)، 49ـ70.
فراستخواه، مقصود (1395). دانشگاه ایرانی و مسئله کیفیت. تهران: آگاه.
فراستخواه، مقصود (1389). دانشگاه و آموزش عالی. تهران: نی.
کافمن، راجر، هرمن، جری (1396). برنامهریزی استراتژیک در نظام آموزشی. ترجمهی عباس بازرگان و فریده مشایخ. تهران: مدرسه.
مجتبیزاده، محمد، عباسپور، عباس، ملکی، حسن، فراستخواه، مقصود (1393). تحولات اعتبارسنجی در آموزش عالی ایران و جهان، آموزهای برای نظام آموزش عالی ایران. تهران: اولین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی، اردیبهشت 1393، دانشگاه صنعتی شریف.
محمدپور، احمد. (1390). فرا روش. تهران: جامعهشناسان.
محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی، ضد روش. تهران: جامعهشناسان.
محمدپور، احمد، رضایی، مهدی. (1387). درک معنایی پیامدهای ورود نوسازی به منطقهی اورامان کردستان ایران به شیوهی پژوهش زمینهای. مجله جامعهشناسی ایران، 9 (1 و 2)، 3-33.
ملکی، حسن. (1389). تعلیم و تربیت اسلامی، رویکرد کلاننگر. تهران: انتشارات عابد.
مورن، ادگار و همکاران. (1387). اندیشهی پیچیده و روش یادگیری در عصر سیارهای. ترجمهی محمد یمنی دوزی سرخابی. تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
هومن، حیدر علی. (1394). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: سمت.
Berg, B. L (2004). Qualitative research methods for the social sciences (5th ed.).Boston, MA: Pearson.
Council for Higher Education Accreditation (2016). An Overview of U.S. Accreditation, Retrieved February 3, 2016, from
http://www.chea.org/pdf/Overview%20of%20US%20Accreditation%202015.pdf
Dillman, D. A (2000). Mail and internet surveys: The tailored design method (2nd ed)New York: John Wiley & Sons.
Materu, Peter (2007). Higher Education Quality Assurance in Sub-Saharan Africa Status, Challenges, Opportunities, and Promising Practices, The International Bank for Reconstruction and Development/The World Bank. Washington, D.C. Retrieved February 4, 2016 from http://www.eua.be/Libraries/qa-connect/wp124_qa_higher_edu_africa.pdf?sfvrsn=0.
UNESCO‐CEPES (2007). Quality Assurance and Accreditation: A Glossary of Basic Terms and Definitions. compiled by Lazăr VLĂSCEANU, Laura GRÜNBERG and Dan PÂRLEA, Bucharest. Editors: Melanie Seto, Peter J. Wells Editing Assistant: Viorica Popa. Revised and updated edition.
Volkwein. J.Fredericks (2008). The Foundations and Evolution of Institutional Research, New Directions for Higher Education, n141, p5-20. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,017 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 726 |
||