| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,224 |
| تعداد مقالات | 18,148 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,931,152 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,008,474 |
تاثیر سبک رهبری اصیل بر چابکی نیروی انسانی در آموزش و پرورش | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 1، دوره 3، شماره 9، مهر 1395، صفحه 1-25 اصل مقاله (573.84 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2018.10088.1170 | ||
| نویسندگان | ||
| حمید رحیمیان1؛ مرتضی بدری* 2 | ||
| 1دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
| 2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر رهبری اصیل بر چابکی نیروی انسانی در آموزش و پرورش است.این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی بود که به شیوه همبستگی و پیشبینی انجام،و از نظر نوع هدف، کاربردی میباشد و از روش پیمایشی جهت گردآوری دادهها استفاده گردید.«کارمندان آموزش و پرورش شهرستان قوچان»به عنوان جامعه آماری انتخاب و بدین منظور گروهی متشکل از95کارمند از بین کارمندان اداره آموزش و پرورش به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور بررسی ادراک کارکنان از رهبری اصیل، پرسشنامهی استاندارد الیو و والومبا(2007)برای ارزیابی چابکی نیروی انسانی از پرسشنامه استاندارد شریفی و ژانگ1999استفاده شد. روایی ابزارها به صوت صوری و محتوایی و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب برای پرسشنامه رهبری اصیل(91/0)و برای چابکی نیروی انسانی89/0به دست آمد. جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی، رگرسیون چندگانه و آزمونt استفاده گردید. نتایج نشان داد مؤلفه های رهبری اصیل به جز پردازش متوازن در کارکنان آموزش و پرورش بالاتر از جامعه است. در مورد چابکی نیروی انسانی تفاوت معنادار نمیباشد. همچنین مولفههای رهبری اصیل(49)درصد توانایی پیشبینی چابکی نیوی انسانی را دارند و51درصد باقیمانده مربوط به سایر عوامل میباشد.همچنین با توجه به مقادیر به دست آمده از آزمون t، زیرمقیاس پردازش متوازن(یکی از زیر مقیاسهای رهبری اصیل)با76/0= β بر میزان چابکی نیروی انسانی در سطح(5) درصد تاثیر معنادار دارند(p<0.05). بنابراین مسئولان و مدیران اداره آموزشوپرورش بهعنوان سکاندار تعلیم و تربیت یک جامعه لازم است مولفه-های سبک رهبری اصیل را در عمل به کار گیرند تا در جهت ارتقای چابکی نیروی انسانی گام بردارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رهبری؛ رهبری اصیل؛ چابکی نیروی انسانی؛ آموزش و پرورش | ||
| مراجع | ||
|
امیدی، علیرضا، زارع، قاسم و صفری، سمیه. (1389). نقش واسطهای توانمندسازی روانشناختی در ارتباط بین رهبری تحولگرا و تعهد سازمانی در سازمان تربیتبدنی، علوم حرکتی و ورزشی، 8(15)، 82-93.
باقرزاده، محمدرضا، بالوئی جامخانه، عزتالله، معافیمدنی، سید رضا. (1389). بررسی وضعیت قابلیتهای چابکی در سازمانهای دولتی (مطالعه موردی اداره کل پست مازندران)، فصلنامه مدیریت، 7(18)، 37-47.
باقریکراچی، امین و عباسپور، عباس. (1391). چابکی؛ رهیافتی نوآورانه در مدیریت دانشگاهها، فصلنامه نوآوری و ارزشآفرینی، 1(1)، 60-71.
پورسلطانی، حسین (1387). مقایسه رهبری تحولگرا و عملگرای مسئولین هیئتهای ورزشی استان گیلان، پژوهش در علوم ورزشی، 6(19)، 191-205.
پیراننژاد، علی (1392)، رهبری اصیل، سبکی ضروری در مدیریت دانشگاهها، مدیریت در دانشگاه اسلامی، 2(2)، 330-350.
تاجی، زهرا و بردبار، غلامرضا. (1394). بررسی رابطهی رهبری تحولآفرین و چابکی منابع انسانی، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، 7 (2)، 153-177.
جاویدی، رضا (1391). بررسی تأثیر کاربرد فناوری اطلاعات بر چابکی سازمانی و چابکی نیروی کار در اداره کل آموزشوپرورش فارس، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور شیراز.
حسنی، مهتاب، حسنی، الهه و سحر حسینی (۱۳۹۳). بررسی رابطه بین چابکی سازمان و کار تیمی کارکنان آموزشوپرورش شهرستان شاهرود، دومین همایش ملی پژوهشهای کاربردی در علوم مدیریت و حسابداری، تهران، دانشگاه جامع علمی کاربردی، http://www.civilica.com/Paper-AMSCONF02-AMSCONF02_120.html
خسروی، ابوالفضل (1390)، معماری مدیریت منابع انسانی با رویکرد چابکی نیروی انسانی، رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
خوشسیما، غلامرضا (1384). مقدمهای بر چابکی سازمانی، مجله تدبیر، 14(134)، 27-67.
داناییفرد، حسن و مؤمنی، نونا. (1387). تئوری رهبری اثربخش از دیدگاه امام علی، مطالعات انقلاب اسلامی، 4(14)، 75-110.
سیدنقوی، میرعلی و کاهه، مریم. (1391). نقش رهبری اصیل در بهبود سطح خلاقیت و اشتیاق به کار کارکنان، فصلنامه بهبود و تحول، 23(76)، 1-27.
شاکری، محسن و هوشیالسادات، علیرضا (1393). تأثیر فناورى اطلاعات بر چابکى سازمانهاى آموزشى، مدیریت مدرسه، 7، 22-25.
فارسیجانی، حسن. (1392). تبیین و شناسایی مؤلفههای اثرگذار بر چابکی سازمانی در دانشگاهها، چشمانداز مدیریت بازرگانی، 14، 13-27.
میرمحمدی، سید محمد و رحیمیان، محمد. (1393) بررسی تأثیر رهبری اصیل بر خلاقیت فردی کارکنان با توجه به نقش میانجی سرمایه روانشناختی، پژوهشهای مدیریت در ایران، 18(3)، 181-203.
ناظم، فتاح و پورشفیعی، دانش (1391)، بررسی رابطه سبک رهبری عملگرا و تحولگرا با مدیریت سرمایه فکری در سازمان آموزشوپرورش، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 6(1)، 145-160.
Algama, K. (2011). Creating a Culture for Organization Learning and Agility.
Avolio, B. J., Gardner, W. L., Walumbwa, F. O., Luthans, F., & May, D. R. (2004). Unlocking the mask: A look at the process by which authentic leaders impact follower attitudes and behaviors. The Leadership Quarterly, 15(6), 801-823.
Braunscheidel, M. J., & Suresh, N. C. (2009). The organizational antecedents of a firm’s supply chain agility for risk mitigation and response. Journal of operations Management, 27(2), 119-140.
Breu, K., Hemingway, C. J., Strathern, M., & Bridger, D. (2002). Workforce agility: the new employee strategy for the knowledge economy. Journal of Information Technology, 17(1), 21-31.
Černe, M., Jaklič, M., & Škerlavaj, M. (2013). Authentic leadership, creativity, and innovation: A multilevel perspective. Leadership, 9(1), 63-85.
Crocitto, M., & Youssef, M. (2003). The human side of organizational agility.Industrial Management & Data Systems, 103(6), 388-397.
Diddams, M., & Chang, G. C. (2012). Only human: Exploring the nature of weakness in authentic leadership. The Leadership Quarterly, 23(3), 593-603.
Doz, Y. L., & Kosonen, M. (2010). Embedding strategic agility: A leadership agenda for accelerating business model renewal. Long range planning, 43(2-3), 370-382.
Gardner, W. L., Cogliser, C. C., Davis, K. M., & Dickens, M. P. (2011). Authentic leadership: A review of the literature and research agenda. The Leadership Quarterly, 22(6), 1120-1145.
Geijsel, F., Sleeger, S.P., Leithwood, K. & Jantzi, D. (2003). Transformational leadership effect on teacher’s Commitment and effort toward school reform. Journal of Educational Administration, 41(3),228-256.
Gunasekaran, A., Lai, K. H., & Cheng, T. E. (2008). Responsive supply chain: a competitive strategy in a networked economy. Omega, 36(4), 549-564.
Hopp, W. J., & OYEN, M. P. (2004). Agile workforce evaluation: a framework for cross-training and coordination. Iie Transactions, 36(10), 919-940.
Ilies, R., Morgeson, F. P., & Nahrgang, J. D. (2005). Authentic leadership and eudaemonic well-being: Understanding leader–follower outcomes. The Leadership Quarterly, 16(3), 373-394.
Kernis, M. H. (2003). Toward a conceptualization of optimal self-esteem. Psychological inquiry, 14(1), 1-26.
Lin, C. T., Chiu, H., & Chu, P. Y. (2006). Agility index in the supply chain. International Journal of Production Economics, 100(2), 285-299.
Santos-Vijande, M. L., López-Sánchez, J. Á., & Trespalacios, J. A. (2012). How organizational learning affects a firm's flexibility, competitive strategy, and performance. Journal of Business Research, 65(8), 1079-1089.
Müceldili, B., Turan, H., & Erdil, O. (2013). The influence of authentic leadership on creativity and innovativeness. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 673-681.
Neider, L. L., & Schriesheim, C. A. (2011). The authentic leadership inventory (ALI): Development and empirical tests. The Leadership Quarterly, 22(6), 1146-1164.
Norman, S. M., Avolio, B. J., & Luthans, F. (2010). The impact of positivity and transparency on trust in leaders and their perceived effectiveness. The Leadership Quarterly, 21(3), 350-364.
van Oosterhout, M. (2010). Business agility and information technology in service organizations (No. EPS-2010-198-LIS).
Pan, F., & Nagi, R. (2010). Robust supply chain design under uncertain demand in agile manufacturing. Computers & Operations Research, 37(4), 668-683.
Peterson, S. J., Walumbwa,F.O., Avolio,B.J., Hannah,S.T. (2012). The relationship between authentic leadership and follower job performance: The mediating role of follower positivity in extreme contexts. Leadership Quarterly, 23, 502-516
Plonka, F. E. (1997). Developing a lean and agile work force. Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, 7(1), 11-20.
Qumer A., Henderson-Sellers B., (2008). A framework to support the evaluation, adoption and improvement of agile methods in practice, The Journal of Systems and Software, 81 (2008) 1899–1919.
Tseng.Y, Lin. C. (2011). Enhancing enterprise agility by deploying agile drivers, capabilities and providers. Information Sciences, 181, 3693–3708.
Ramesh, G., Devadasan, S. R. (2007). Literature review on the agile manufacturing criteria. Journal of Manufacturing Technology Management, 18 (2), 182-201,
Ravichandran, T. (June 15, 2007) -IT Competencies, Innovation Capacity and Organizational Agility: Performance Impact and the Moderating Effects of Environmental Characteristics- Lally School of Management & Technology Rensselaer Polytechnic Institute-Submitted to CIST, INFORMS.
Rego, A., Sousa, F., Marques, C., & e Cunha, M. P. (2012). Authentic leadership promoting employees' psychological capital and creativity. Journal of Business Research, 65(3), 429-437.
Ilies, R., Morgeson, F. P., & Nahrgang, J. D. (2005). Authentic leadership and eudaemonic well-being: Understanding leader–follower outcomes. The Leadership Quarterly, 16(3), 373-394.
right, T. A. & Cropanzano, R. (2004). The role of psychological wellbeing in job performance: A fresh look at an age-old quest. Organizational Dynamics, 33(4), 338-351.
Rimiene, K. (2011). Supply Chain Agility Concept Evolution. Journal Of Economics And Management, 16, 892-889.
Roberts, N., & Grover, V. (2012). Investigating firm's customer agility and firm performance: The importance of aligning sense and respond capabilities. Journal of Business Research, 65(5), 579-585.
Sharifi, H., & Zhang, Z. (1999). A methodology for achieving agility in manufacturing organisations: An introduction. International journal of production economics, 62(1-2), 7-22.
Sherehiy, B., Karwowski, W., & Layer, J. K. (2007). A review of enterprise agility: Concepts, frameworks, and attributes. International Journal of industrial ergonomics, 37(5), 445-460.
Sparrowe, R. T. (2005). Authentic leadership and the narrative self. The Leadership Quarterly, 16(3), 419-439.
Tallon, Pp & Pinsonneault, A, (2011), Competing Perspectives On The Link Between Strategic Information Technology Alignment And Organizational Agility: Insights From A Mediation Model, Mis Quarterly. 35(2), 463–486.
Van Dierendonck, D. (2011). Servant leadership: A review and synthesis. Journal of management, 37(4), 1228-1261.
Walumbwa, F. O., Wang, P., Wang, H., Schaubroeck, J., Avolio, B. J. (2010). Psychological processes linking authentic leadership to follower behaviors. The Leadership Quarterly, 21, 901–914
Worley, C. G., & Lawler, E. E. (2010). Agility and organization design: A diagnostic framework. Organizational Dynamics, 39(2), 194-204.
Yang, CH., & Liu, H. M. (2012). Boosting firm performance via enterprise agility and network Structure. Management Decision, 50 (6), 3 – 30.
Gong, Y., & Janssen, M. (2012). From policy implementation to business process management: Principles for creating flexibility and agility. Government Information Quarterly, 29, S61-S71. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,149 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,098 |
||