| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,464,800 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,952,973 |
نگاشت شبکه تداعیهای برند گردشگری منطقه آزاد کیش با استفاده از روش نقشه مفهومی برند | ||
| فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری | ||
| مقاله 3، دوره 13، شماره 42، تیر 1397، صفحه 41-65 اصل مقاله (3.01 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tms.2018.9014 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد صالح ترکستانی1؛ کبری بخشی زاده برج1؛ پدرام جاهدی* 2 | ||
| 1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| 2کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| رقابت و سرعت تغییر در صنعت گردشگری موجبشده تا سازمانها برای برنامهریزی جذب گردشگر بیشتر نیازمند درک مخاطب باشند. این تحقیق کاربردی و با صبغهی ترکیبی تلاشی برای استفادهاز روش نقشه مفهومی برند جهت ایجاد بینش از درک مخاطب داخلی نسبتبه برند گردشگری منطقه آزاد کیش است. برای جمعآوری داده دویست نفر در سطح شهر تهران در دو گروه افراد دارای سابقه و فاقد سابقه بازدید از منطقه آزاد کیش با نمونهگیری آسان انتخاب شدند و پساز دو مرحله مصاحبه با استفاده از اسلوب روش نقشه مفهومی برند، نقشههای ذهنی آنان ترسیم شد. با آنکه منطقه آزاد کیش شامل جزایر کیش، هندورابی، فارور بزرگ و کوچک است، جز کیش هیج تداعی مرتبط با جزایر دیگر در نقشهها نمود نداشت. برطبق نتایج افراد دارای سابقه بازدید تعداد تداعی بیشتر و تداعی مثبت بیشتری داشتند. بیش از نیمی از تداعیهای افراد فاقد سابقه بازدید مشابه افراد دارای سابقه بازدید بود. نکته قابل توجه قرارداشتن یک رسانهی تبلیغاتی بهعنوان تداعی منفی در نقشهی افراد فاقد سابقه بازدید بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| منطقه آزاد کیش؛ تداعیهای برند؛ روش نقشه مفهومی برند؛ برند گردشگری | ||
| مراجع | ||
|
اسمعیلی ابهریان، مرضیه(1393). نگاشت شبکه تداعیهای برند از نظر مصرفکنندگان با استفاده از روش نقشه مفهومی برند، مورد مطالعاتی: ایرانسل و همراه اول. (پایاننامه کارشناسی ارشد) دانشگاه الزهرا، تهران. رستمپور، زهرا(1393). نگاشت شبه تداعیهای برند با استفاده از BCM، مورد مطالعاتی: دانشگاه علامه طباطبائی. (پایاننامه کارشناسی ارشد) دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. زرافشان، سینا(1391). نگاشت شبکه وابستگی برند بانک ملت از منظر مشتریان با استفاده از روش نقشه مفهومی برند. (پایاننامه کارشناسی ارشد) دانشگاه شاهد، تهران. شیرخدایی، میثم.، نجات، سهیل.، اسفیدانی، محمدرحیم.، و شاهی، محبوبه(1394). بررسی تأثیر برجستگی برند بر وفاداری برند مقصد گردشگری. مطالعات مدیریت گردشگری. 32، 111-129. محمدی، فاطمه(1393). نگاشت شبکه وابستگی نام تجاری بیمهگذاران با استفاده از روش BCM، مورد مطالعاتی: بیمه ملت. (پایاننامه کارشناسی ارشد) مؤسسه آموزش عالی مهر البرز، تهران. منصوری مؤید، فرشته.، و سلیمانی، سمیرا(1391). ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد. مطالعات مدیریت گردشگری. 18، 93-110. مونسان، علیاصغر(1394). توسعه گردشگری کیش نیازمند برنامههای زیرساختی و نگاه بلند مدت است. اخبار مهم مناطق آزاد جهان، خرداد و تیر ماه 1394، شماره 12. Aaker, David A. (1996), Building Strong Brands. New York: The Free Press. Aaker, D. (1991). Managing Brand Equity. New York, NY: The Free Press. Anderson, John R. (1983), The Architecture of Cognition. Cambridge, MA: Harvard University Press. Anholt, S. (2005). Some important distinctions in place branding. Place Branding and Public Diplomacy, 1(2), 116-121. Anholt, S. (2010). Definitions of place branding–Working towards a resolution. Place Branding and Public Diplomacy, 6(1), 1-10. Brandt, C., de Mortanges. C. P., Bluemelhuber. C., & van Riel. A. C. (2011). Associative network. International Journal of Market Research, 53(2), 187-208.
Brandt, C., & de Mortanges, C. P. (2011). City branding: A brand concept map analysis of a university town. Place Branding and Public Diplomacy,7(1), 50-63.
Freire, J. R. (2009). ‘Local people’ a critical dimension for place brands. Journal of Brand Management, 16(7), 420-438.
French, A., & Smith, G. (2010). Measuring political brand equity: A consumer oriented approach. European Journal of Marketing, 44(3/4), 460-477.
Hanna, S., & Rowley, J. (2008). An analysis of terminology use in place branding. Place branding and public diplomacy, 4(1), 61-75.
Hosany, S., Ekinci, Y., & Uysal, M. (2006). Destination image and destination personality: An application of branding theories to tourism place. Journal of business research, 59(5), 638-642.
John, D. R., Loken, B., Kim, K., & Monga, A. B. (2006). Brand concept maps: A methodology for identifying brand association network. Journal of Marketing Research, 43(4), 549-563.
Keller, K. L. (1993). Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity. the Journal of Marketing, 1-22.
Kotler, p., & Keller, K. L. (2006). Marketing Management. 12th Ed., New Delhi: Prentice-Hall of India.
Low, G. S., & Lamb Jr, C. W. (2000). The measurement and dimensionality of brand associations. Journal of Product & Brand Management, 9(6), 350-370.
World Tourism Organization. (2015). Unwto annual report 2014. Madrid: Authors.
Zaltman, G., & Zaltman, L. H. (2008). Marketing metaphoria: What deep metaphors reveal about the minds of consumers. Harvard Business Press.
Zenker, S., & Braun, E. (2010). Branding a City – A Conceptual Approach for Place Branding and Place Brand Management. Paper presented at the 39th European Marketing Academy Conference, Copenhagen, Denmark.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,239 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,415 |
||