| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,002 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,456,896 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,951,744 |
طراحی نرمافزار آموزشی خانوادهمحور و ارزیابی اثربخشی آن بر توجه انتخابی در دانشآموزان با اختلال خواندن | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 1، دوره 8، شماره 32، اسفند 1397، صفحه 1-14 اصل مقاله (448.33 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2019.32422.1779 | ||
| نویسندگان | ||
| علی علیپور صنوبری1؛ حمید علیزاده* 2؛ علی اکبر ارجمند نیا3؛ سعید حسن زاده4 | ||
| 1دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات، تهران | ||
| 2استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی. تهران. ایران | ||
| 3دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران | ||
| 4دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ،دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، طراحی نرمفزار آموزشی خانوادهمحور و ارزیابی اثربخشی آن بر توجه انتخابی در دانشآموزان با اختلال خواندن بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل تمامی دانشآموزان سال سوم ابتدایی مراکز اختلالهای یادگیری شهر مشهد، در سال تحصیلی 97- 1396 بود که از این جامعه، 32 دانشآموز با اختلال خواندن (16 نفر گروه آزمایش و 16 نفر گروه گواه) به عنوان نمونه به صورت تصادفی منظم انتخاب و به تصادف در گروه آزمایش و گواه جایگماری شدند. برای جمع آوری دادهها از آزمون توجه انتخابی (D2) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 10 هفته برنامه آموزشی مبتنی بر خانواده را دریافت کرد و گروه گواه، مداخلهای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که نرمافزارآموزشی خانوادهمحور بر توجه انتخابی دانشآموزان با اختلال خواندن در گروه آزمایش تاثیر معنادار دارد (05/0<p). بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده میتوان نتیجهگیری کرد که نرمافزار آموزشی خانوادهمحور بر توجه انتخابی در دانشآموزان با اختلال خواندن موثر است و میتوان از آن به عنوان مداخله موثر سود جست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش خانوادهمحور؛ دانشآموزان با اختلال خواندن؛ توجه انتخابی | ||
| مراجع | ||
|
باعزت، ف. (1388). نقش پردازشگر کلمه همراه با راهبردهای خودپرسشی بر بهبود مشکلات املای دانشآموزان پایه سوم دبستان دچار اختلال نوشتن. فصلنامهی روان شناسی کاربردی، 4 (14)، 71-58. افروز، غ. (1390). مقدمهای بر روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. رستم اوغلی، ز؛ جویباری، م؛ و پرزور، پ. (1395). مقایسه سبکهای اسنادی و تابآوری در دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، نابینا و عادی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 4 (3) 55-39. پورحنیفه، ح. (1392). اثربخشی مداخلات حسی - کلامی - حرکتی خانوادهمحور در تقویت مهارتهای خواندن دانشآموزان آهسته گام دبستانی با نشانگان داون. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. دالوند، ح؛ رصافیانی، م؛ و باقری، ح. (1393). مروری بر رویکرد خانوادهمحور. توانبخشی نوین. ۸ (۱)، ۱-۹. سورسوری، ن. (1389). طراحی و تولید رسانه آموزشی املا بر اساس مدل چندحسی فرنالد و بررسی تأثیر آن بر کاهش اشکالات املایی. پایاننامهی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه. شکوهییکتا، م، و پرند، ا. (1385). ناتوانیهای یادگیری. تهران: تیمورزاده. علیزاده، ح. (1389). اختلالهای یادگیری غیرکلامی: چشم اندار بالینی. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 10 (2)، 36. کرمی نوری، ر؛ و مرادی، ع. (1384). بررسی اعتبار و روایی عاملی آزمون خواندن و نارساخوانی(نما). تازههای علوم شناختی. ۱۸ (۱)، ۲۲-۳۴ کریمی، ی. (1387). اختلالهای یادگیری. تهران: ساوالان. قرهخانی، ا؛ افروز، غ؛ و معصومیان، م. (1389). استفاده از فناوری رایانه برای توانبخشی و آموزش کودکان درخود مانده. مجلهی تعلیم و تربیت استثنایی، 4 (1)، 31-21. هالاهان، دانیل. پی؛ لوید، جان. و؛ کافمن، جیمز. ام؛ ویش، مارگارت. پی، و مارتینز، الیزابت. ا. (2013). اختلالهای یادگیری (مبانی، ویژگیها و تدریس موثر). ترجمه حمید علیزاده، دهنوی و همتی (13۹۱). تهران: نشر ارسباران. تیموری، م.ح. (1386). یاددهی-یادگیری برنامهای. تهران، انتشارات اساطیر. عابدی، ا؛ پیروز ایجردی، ز؛ و یارمحمدیان، ا. (1391). اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2 (1) : 92-106. احدی، ب؛ ستوده، م. ب؛ و حبیبی، ی. (1391). مقایسه بهزیستی روانشناختی و مکانیزمهای دفاعی در دانش آموزان لکنت زبان و عادی. مجله روانشناسی مدرسه، 1 (4): 6-22. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition. Washington DC, American Association. Catts, H. W., Hogan T. P., Fey. M.E.(2003). Subgrouping poor readers on the basis of individual differences in reading- related abilities. Journal of Learning Disabilities, 36 (2): 151-64. Kibby M., Marks W., Morgan S., Long C. (2004). Specific impairment in developmental reading disabilities: a working memory approach. Journal of Learning Disabilities, 37: 349–63. Karande, S., Mahajan, V. & Kulkarni, M. (2009). Recollections of learning disabled adolescents of their schooling experiences: a qualitative study. Indian Journal of Medical Sciences, 63: 382-391. Lima, R. F. D., Azoni, C. A. S., & Ciasca, S. M. (2011). Attentional performance and executive functions in children with learning difficulties. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24(4): 685-691. Landerl, K., & Willburger, E. (2010). Temporal processing, attention, and learning disorders. Learning and individual differences, 20(5): 393-401. Sterr, A. M. (2004). Attention performance in young adults with learning disabilities. Learning and individual differences, 14(2): 125-133. Shipstead, Z., & Broadway, J. M. (2013). Individual differences in working memory capacity and the Stroop effect: Do high spans block the words? Learning and Individual Differences, 26, 191-195. Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S., & Barnes, M. A. (2007). Learning disabilities from identification to intervention. NewYork: Guilford. Ehri, L. C. (2005). Learning to read words: Theory, findings, and issues. Scientific Studies of Reading, 9(2), 167-188. Fitzpatrick, E., McLaughlin, T. F., & Weber, K. P. (2004). The Effects of a First Day and Second Day Reads on Reading Accuracy with “Reading Mastery III Textbook B” for a Fifth Grade Student with Learning Disabilities. International Journal of Special Education, 19 (1), 8. Spaulding, L. S. (2009). Best practices and interventions in special education: How do we know what works? Teaching Exceptional Children Plus, 5 (3), 1-14. Spaulding, L. S. (2010). Determining Best Practices and Interventions in Special Education. Faculty Publications and Presentations, 144. Tarver, S. (2004). Direct instruction: A theoretically complex approach that produces success, after success, after success. Direct Instruction News, 4(1), 1-3. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 882 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 751 |
||