| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,809,194 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,995,459 |
کشف آسیب های زیرمنظومه خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی و بررسی اثربخشی درمان رابطه والد- فرزند بر مشکلات کشف شده و توانمندسازی این خانواده ها، یک مطالعه ی ترکیبی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 4، دوره 8، شماره 32، اسفند 1397، صفحه 69-100 اصل مقاله (1.07 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2019.31239.1759 | ||
| نویسندگان | ||
| آرمان عزیزی1؛ مریم فاتحی زاده* 2؛ احمد احمدی3؛ رضوان جزایری4؛ امید عیسی نژاد5 | ||
| 1دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران | ||
| 2دانشیار رشته مشاوره ،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 3استاد رشته مشاوره ،دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 4استادیار گروه مشاوره دانشگاه اصفهان،اصفهان،ایران | ||
| 5استادیار گروه مشاوره دانشگاه کردستان | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر کشف آسیب های زیرمنظومه های زوجی، والدینی و همشیرها در خانواده های دارای فرزند مبتلا به اختلال نقص توجه / بیش فعالی و بررسی اثر بخشی درمان رابطهی والد- فرزند بر مشکلات کشف شده و توانمندسازی این خانواده هاست. این پژوهش از نوع ترکیبی(کیفی- کمی) است. قسمت اول پژوهش به صورت کیفی است که با روش پدیدارشناسی انجام شده است. نمونه این قسمت شامل 16 خانواده (27 عضو) بودند که تجربه دست اولی از پدیده ی مورد مطالعه را داشته اند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود که با روش کلایزی تحلیل گردید. درقسمت دوم پژوهش 4 نفر از والدین (2 نفر مادر و 2 نفر پدر) به صورت هدفمند انتخاب گردید و به صورت روش مورد منفرد مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. یافته های بخش کیفی شامل کشف آسیب های سه زیرمنظومه ی خانواده و تدوین پرسشنامه ی خانواده ADHD محور بود که شامل 77 سوال با روایی و پایایی مناسب بود. یافته های بخش کمی هم شامل اثربخشی معنادار درمان رابطه والد- فرزند بر توانمندی خانواده و مشکلات کشف شده خانواده ADHD محور بود. نتایج نشان داد که آسیب های کودک بیش فعال نه تنها بر تک تک اعضای خانواده تأثیر منفی می گذارد بلکه نظام خانوادگی را نیز به چالش می کشد و نیاز جدی این خانواده ها را به حمایت، نظارت، درمان و آموزش جامع را تأیید می کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اختلال نقص توجه/ بیش فعالی؛ آسیب؛ زیرمنظومه های خانواده؛ مورد منفرد؛ پژوهش ترکیبی | ||
| مراجع | ||
|
خلوتی، م؛ نافعی، ا؛ و سلطانی، م. (1393). رابطه توانمندی خانواده با کنترل متابولیک و پایبندی به برنامههای درمان در کودکان مبتلا به فنیل کتونوریا، ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، 8(18)، 497-491. شکوهی یکتا، م؛ و زمانی، ن. (1387). اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر ارتباط مادران با فرزندان کمتوان ذهنی و دیرآموز،فصلنامه خانواده پژوهی، 4(15)، 246-231. عزیزی، آ؛ کریمی پور، ب؛ رحمانی، ش؛ و ویسی، ف. (1395). مقایسه تاثیر درمان رابطه والد- کودک و درمان متمرکز بر خانواده بر کارکرد خانوادههای دارای فرزند مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای،فصلنامه سلامت روانی کودک، 3(2)، 21-9. قاسمپور، ف و مظاهریان، ح. (1394). تاثیر معماری بر درمان کودکان با اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی،مجله هویت شهر، 24(9)، 35-23. موسوی، رقیه؛ جمالی، عبداله؛ نجاتی، امین؛ شریفی، علی. (1395). اثربخشی مداخلات گروهی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر فرزندپروری مادران دارای کودک ۱۱-۸ ساله مبتلا به اختلال بیشفعالی-کمبود توجه. مجله رویش روان شناسی، 5(2)، 146- 115. هوشور، پ؛ بهنیا، ف؛ خوشابی، ک؛ میرزایی، ه؛ و رهگذر، م. (1388). تأثیر آموزش گروهی والدین کودکان 4 تا 10 ساله مبتلا به اختلال نقصان توجه-بیشفعالی بر اختلالات رفتاری فرزندانشان،فصلنامه علمی- پژوهشی توانبخشی، 3(10)، 30-24. Arieta, M. T. (2008). Women's couple relationship satisfaction: The impact of family structure and interparental conflict. Doctoral Dissertation. Sanfrancisco University. Bratton, S.C., Landreth, G.L., Kellam, T., Blackard, S. (2006). Child parent relationship therapy (CPRT) treatment manual: A 10-session filial therapy model for training parents. Routledge. Britten, N. (1995). Qualitative interviews in medical research. Biomedical and Life Science Journal, 311 (6999), 251-3. Coghill, D., Soutullo, C. Aubuisson, C., Preuss, U., Lindback, T., Silverberg, M. and Buitelaar, J. (2008). Impact of Attention-Deficit/hyperactivity Disorder on the Patient and Family: Results from a European Survey, Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 2:31, doi: 10.1186/1753-2000-2-31. Cohen, M., Domburgh, V., Vermerien, R., Geluk, C. H., & Dorelejeers, T., H. (2012). Externalizing psychopathology and persistence of offending in childhood first time arrestees. European Child Adolescent Psychiatry, 21, 243-251. Colaizzi, P. F. (1973). Reflection and research in psychology. Dubuque, IA: Kendall Hunt.[1] Coogan, AN., Baird, AL., Popa-Wagner, A., Tome, J. (2016). Circadian rhythms and atention defcit hyperactivity disorder: Te what, the when and the why. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry; 67, 74-81. Cornett, N. & Bratton, SC. (2014). Examining the impact of child parent relationship therapy (CPRT) on family functioning. J Marital Fam Ther, 40(3), 302-318. Danielle, M., Walerius. Nicholas, D., .Fogleman.Paul, J.Rosen. (2016). The Role of ADHD and Negative Emotional Lability in Predicting Changes in Parenting Daily Hassles.J Child FAM Stud.25:2279- 2291. Erica S. F. Wan, Joyce L. C. Ma, Kelly Y. C. Lai, and Julia W. K. Lo. (2016). the Subjective Experiences of Attention-Deficit/ Hyperactivity Disorder of Chinese Families in Hong Kong: Co-Construction of Meanings in Multiple Family Groups. Journal of National Association of Social Workers. doi: 10.1093/hsw/hlw023. Gast, D.L. (2010). Single Subject Research Methodology in Behavioral Science. USA: Rutledge; 150-170 Graves, K. N., Shelton, T. L. (2007). Family empowerment as a mediator between family-centered systems of care and changes in child functioning: Identifying an important mechanism of change, Journal of Child & Family Studies, 16(4), 556-566. Hamed, A.M. Kauer, A.J. Stevens, H.E. (2015). Why the diagnosis of attention deficit hyperactivity disorder matters. Front. Psychiatry. 6, 168. [CrossRef] [PubMed] Harvey, EA. Metcalfe, LA., Herbert, SD & Fanton, JH. (2011) .The role of family experiences and ADHD in the early development of oppositional defiant disorder. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 79, 784–795. Kidron, M., Landreth, G. (2010). Intensive child parent relationship therapy with Israeli parents in Israel. International Journal of Play Therapy, 19(2), 64. King, K., Alexander, D., & Seabi, J. (2016). Siblings’ perceptions of their ADHD-diagnosed sibling’s impact on the family system. The International Journal of Environmental Research and Public Health. Doi: 10.3390/ijerph13090910. Landreth, G. L., & Bratton, S. C. (2006). Child parent relationship therapy (CPRT): A ten session filial therapy model. New York: Routledge. Lauritsen, C. B., &Kokckrow, E. O. (2006).Foundations And Adult Health Nursing. 5 ed. Mosby. Mikami, A.Y.; Pfiffner, L.J. (2008). Sibling relationships among children with ADHD. J. Atten. Disord. 11, 482–492. [CrossRef] [PubMed] Moen, O. L., Hall-Lord, M. L., & Hedelin, B. (2014). Living in a family with a child with attention deficit hyperactivity disorder: A phenomenographic study. Journal of Clinical Nursing, 23(21–22), 3166–3176. doi:10.1111/jocn.12559. Nass, D., & Leventhal, F. (2011). 100 Questions & Answers about Your Child’s ADHD: From Preschool to College, USA: Jones & Bartlett Learning. Sanders, M. R., Bor, W., & Morawsk, A. (2007). Maintenance of treatment gains: a Comparison of enhanced, standard, and self-directed tripple-p-positive parenting program, Journal of abnormal child psychology, 35(6), 983-998. Subandi, M. A. (2013).The Role of Family Empowerment and Family Resilience on Recovery from Psychosis,Unpublished Doctoral Dissertation, Gadjah Mada University. Topham, G.L., Wampler, K.S., Titus, G. (2011). Rolling E. Predicting parent and child outcomes of a filial therapy program. International Journal of Play Therapy, 20(2):79. Wahlin, I., & Idvall, E. (2006). Patient empowerment in intensive care: An interview study, Intensive and Critical Care Nursing, 22(6), 370-377. Weiss, A. J., Cappadocia, M. C., MacMullin, J., Viecili, M., Lunsky, Y. (2012). The impact of child problem behaviors of children with ASD on parent mental health: The mediating role of acceptance and empowerment, Autism, 16(3), 261-74. Yamamoto, Y., Holloway, S.D., Suzuki, S. (2006). Maternal involvement in preschool children's education in Japan: Relation to parenting beliefs and socioeconomic status. Early Childhood Research Quarterly, 21(3), 332-346. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,857 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,218 |
||