| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,081 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,803,719 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,994,609 |
نقش میانجی سرعت پردازش در رابطه بین استدلال سیال و حافظهی کاری کودکان نارساخوان | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 6، دوره 8، شماره 32، اسفند 1397، صفحه 127-151 اصل مقاله (874.51 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2019.38144.1903 | ||
| نویسندگان | ||
| علی آگاهی1؛ حسین شاره* 2؛ حسن توزنده جانی3 | ||
| 1دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور، نیشابور، ایران | ||
| 2دکترای روانشناسی بالینی، دانشیار، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
| 3دکترای روانشناسی بالینی، دانشیار، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده: حافظهی کاری مهمترین پیشبینی کننده استدلال سیال است. حافظهی کاری و استدلال سیال بهعنوان دو کارکرد شناختی پیچیده، همبستگی زیادی باهم دارند. پژوهشهای زیادی این رابطهی قوی را تائید کردهاند؛ اما متغیرهای پنهانبین این دو کارکرد همچنان ناشناخته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش میانجی سرعت پردازش در رابطهی بین حافظهی کاری و استدلال سیال در کودکان نارساخوان است. مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعهی موردپژوهش کلیهی دانش آموزان نارساخوان مشهد است؛ که از بین آنان یک گروه 205 نفره به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. از مقیاس هوشی وکسلر 4 و مقیاس هوشی تهران استنفورد بینه برای جمعآوری دادهها استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که: 1- حافظهی کاری با استدلال سیال رابطهی معنیداری دارد (04/0p=). 2-تنها 2/26 درصد از تغییرات متغیر استدلال سیال تحت تأثیر سرعت پردازش و حافظهی کاری است 3-تنها 8/11 درصد از تغییرات متغیر استدلال سیال کلامی تحت تأثیر سرعت پردازش، حافظهی کاری کلامی و غیرکلامی است 4- تنها 2/18 درصد از تغییرات متغیر استدلال سیال غیرکلامی تحت تأثیر سرعت پردازش، حافظهی کاری کلامی و حافظهی کاری غیرکلامی است. پژوهش حاضر ارتباط معنیدار حافظهی کاری با استدلال سیال رانشان داد اما نقش میانجی سرعت پردازش در رابطه بین استدلال سیال و حافظهی کاری کودکان نارساخوان مورد تائید قرار نگرفت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حافظه کاری؛ استدلال سیال؛ سرعت پردازش؛ نارساخوان | ||
| مراجع | ||
|
آگاهی، ع؛ اسعدی، ف. (1396). تفسیر مقیاس هوشی استنفورد بینه. چاپ اول، مشهد، انتشارات فرا انگیزش. امین لو، م؛کامکاری، ک؛ شکر زاده، ش. (1392). روایی همزمان نسخه نوین هوشآزمایی تهران-استنفورد-بینه و نسخه دوم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در کودکان ناتوان یادگیری، تعلیم و تربیت استثنایی، سال سیزدهم، شماره 7. افروز، غ؛ کامکاری، ک؛ شکر زاده، ش؛ حلت، ا. (1392). راهنمای اجرا و نمره گزاری مقیاسهای هوش وکسلر کودکان نسخه چهارم. چاپ اول، تهران، انتشارات علم استادان. کامکاری، ک. (1390). نسخه نوین هوشآزمایی تهران – استنفورد بینه. چاپ اول، تهران، انتشارات مدارس کارامد Ackerman, P. L., Beier, M. E., & Boyle, M. O. (2005). Working memory and intelligence: The same or different constructs? Psychological Bulletin, 131, 30–60. Adubasim, I. (2018). Improving Working Memory and Processing Speed of Students with Dyslexia in Nigeria. Journal of Education and Entrepreneurship, 5, 2, 103-123 Ackerman, P. L., Beier, M. E., Boyle, M. O. (2002). Ind4idual Differences in Working Memory Within a Nomological Network of Cognit4e and Perceptual Speed Abilities. Journal of Experimental Psychology, 131, 4, 567–589 Ackerman,P.L.,Beier,M.E.,&Boyle,M.O.(2005).Workingmemoryandintelligence:Thesameordifferentconstructs?PsychologicalBulletin, 131, 30–60 Carroll, J. B. (1993). Human cognitive abilities: A survey of factor-analytic studies. New York: Cambridge University Pres Chuderski, A., Necka, E. (2012). The Contribution of Working Memory to Fluid Reasoning: Capacity, Control, or Both? American Psychological Association Learning, Memory, and Cognition, 10.1037/a0028465 Colom T. R., Abad, F. J., Rebollo, I., Shih, C. (2005). Memory span and general intelligence: A latent-variable approach. Intelligence 33 (2005) 623 – 642 Colom, R., Flores-Mendoza, C., & Rebollo, I. (2003). Working memory and intelligence. Personality and Individual Differences, 34, 33–39. Conway, A., Macnamara, B., Getz, S., Pascale, M., Abreus, E. (2005). Working Memory and Fluid Intelligence: A Multi-Mechanism View. Department of Psychology Princeton Un4ersity Conway, A. R. A., Cowan, N., Bunting, M. F., Therriault, D. J., & Minkoff, S. R. B. (2002). A latent variable analysis of working memory capacity, short-term memory capacity, processing speed, and general fluid intelligence. Intelligence, 30, 163–183. Cepeda, N., Blackwell, k., Monakata, Y., (2013). Speed isn’t everything: complex processing speed measures mask ind4idual differences and developmental changes in execut4e control. Developmental Science, 10,1111 Ebaid, D., Crewther, S. G., Calman, K. M., Brown, A., Crewther, D. P. (2017), Cognit4e Processing Speed across the Lifespan: Beyond the Influence of Motor Speed. Frontiers in Aging Neuroscience, March, 9.10.3389. Ecker, k., Lewandowsky, S., Oberauer, k. (2014). Removal of Information from Working Memory. Journal of Memory and Language, 2013.09.003 Engle, R. W., Tuholski, S. W., Laughlin, J. E., & Conway, A. R. A. (1999). Working memory, short-term memory, and general fluid intelligence: A latent-variable approach. Journal of Experimental Psychology, 128, 309–331. Fry, A. F., & Hale, S. (1996). Processing speed, working memory, and fluid intelligence: Evidence for a developmental cascade. Psychological Science, 7, 237–241. Formoso, j., Ricle, I. I., Barreyro, J, P., Calero, A., Jacubovich, S., Burín, D. (2018). Mathematical Cognition, Working Memory, and Processing Speed in Children. Cognition, Brain, Behavior. Volume XXII, No. 2 (June), 59-86 Harrison, T., Shipstead, Z., Engle, R. (2014). Why is working memory capacity related to matrix reasoning tasks? Psychonomic Society, October, 10.3758/s13421-014-0473-3 Huesstage, l., Rohrben, J., Marbach, M.V., Neumann, J. P., Heim, S. (2014). Developmental dyslexia and visual long-term memory for details. Forntiers in psychology, July, 10.3389/fpsyg.2014.00686 Jensen, A. R. (1998). The g factor: The science of mental ability. Westport, CT: Praeger. Kail, R., Hall, l. (1994). Processing Speed, Naming Speed, and Reading. Developmental Psychology, 10.1037/00121649.30.6.949 Kane, M. J., Hambrick, D. Z., Tuholski, S. W., Wilhelm, O., Payne, T. W., & Engle, R. W. (2004). The generality of working memory capacity: A latent-variable approach to verbal and visuospatial memory span and reasoning. Journal of Experimental Psychology General, 133, 189–217. Kane, M. J., Hambrick, D. Z., & Conway, A. R. (2005). Working memory capacity and fluid intelligence are strongly related constructs: Comment on Ackerman, Beier, and Boyle (2005). Psychological Bulletin, 131, 66–71. Kim, S. J., Park, E. H. (2018). Relationship of Working Memory, Processing Speed, and Fluid Reasoning in Psychiatric Patients. Psychiatry Investigation.15(12): 1154–1161 Lee, H., Lo, Y., Li, J., Sung,, W (2015). The relationship between the development of response inhibition and intelligence in preschool children.Original Research, 10.3389/fpsyg.2015.00802 Lerner, J. W. (1997). Theorie Diagnosis and Teaching Stritegies. Miffin - Company Martınez, K., Burgaleta, M., Roman, F. J., Escorial, S., Shih, P. C., Quiroga, M. A., & Colom, R. (2011). Can fluid intelligence be reduced to ‘simple’ short-term storage? Intelligence. 39, 473–480. 10.1016/j. intell.2011.09.001 Martinez, M. E. (2000). Education as the cultivation of intelligence. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Masson, M. E., & Miller, J. A. (1983). Working memory and individual differences in comprehension and memory for text. Journal of Educational Psychology, 75, 314–31 Mella, N., fagot, D., Lecerf, T., Ribaupierre, A. D. (2014). Working memory and intraindividual variability in processing speed: A lifespan developmental and individual-differences study. Psychonomic Society, 10.3758/s13421-014-0491-1 Oberauer, k., Schulze, R., Wilhelm, O., Suß, H, M. (2005). Working Memory and Intelligence—Their Correlation and Their Relation: Comment on Ackerman, Beier, and Boyle. Psychological Bulletin. 131, No. 1, 61– 65 Tenenhaus, M., Vinzi, V. E., Chatelin, Y. M., & Lauro, C. (2005). PLS path modeling. Computational statistics & data analysis, 48(1), 159-205. Unsworth, N., & Engle, R. W. (2006). Simple and complex memory spans and their relation to fluid abilities: Evidence from list-length effects. Journal of Memory and Language. 54, 68–80 Vinkhuyzen, A., Sluis, S. (2010). Ind4idual Differences in Processing Speed and Working Memory Speed as Assessed with the Sternberg Memory Scanning Task. Behave Ganet, November, 10.1007/s10519009-9315-7 Yuan, k., Steedle, J., Shavelson, R., Alonzo, A., Oppezo, M. (2006). Working memory, fluid intelligence, and science learning. Educational Research Review, 1 (2006) 83–98 Vaughan, N., Storzbach, D., Furukawa, L. (2006). Sequencing versus Non sequencing Working Memory in Understanding of Rapid Speech by Older Listeners. J Am Acad Audiol 17:506–518. Schmitz, F., Rotter, D., Wilhelm, O. (2018). Scoring Alternatives for Mental Speed Tests: Measurement Issues and Validity for Working Memory Capacity and the Attentional Blink Effect. Intelligence. 10.3390 Schneider, W., Niklas, F. (2017). Intelligence and Verbal Short-Term Memory/Working Memory: Their Interrelationships from Childhood to Young Adulthood and Their Impact on Academic Achievement. Intelligence, 10.3390 Shipstead, Z., Tyler L. Harrison, TL., Engle, R. W. (2016). Working Memory Capacity and Fluid Intelligence: Maintenance and Disengagement. Perspectives on Psychological Science, 11(6) 771–799 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,836 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,505 |
||