| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,944 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,048,681 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,821,631 |
مواجههی نظریه «زیگفرید کراکوئر» و «راجر اسکروتن» در ماهیت بازنمایی رسانه فیلم با رویکرد به نظریه «خیال» در فلسفه هنر دینی | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 1، دوره 5، شماره 18، شهریور 1398، صفحه 1-30 اصل مقاله (559.12 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2019.40113.693 | ||
| نویسنده | ||
| احمدرضا معتمدی* | ||
| استادیار دانشگاه صداو سیما | ||
| چکیده | ||
| «زیگفرید کراکوئر» بهمثابه آخرین نظریهپرداز واقعگرا در دوران کلاسیک، وجه ذاتی ماهیت بازنمایی رسانه فیلم را «مفاهیم بنیادین» و به تعبیر خودش «رویکرد عکاسانه» تلقی میکند و خلاقیتهای فنی را عرضِ ذاتی فیلم میشناسد. «راجر اسکروتن»، «بازنمایی» را حد اطلاق به کنشی میداند که «علت غایی» خودش باشد. اگر عکس «الف»، تصویرگر موضوع «ب» است، به شرطی عکس «الف» مصداق بازنمایی است، که مقصود اصلی دیدار، عکس «الف» باشد و نه دیدن موضوع «ب». بنابراین «رویکرد عکاسانه» در فیلم، که ذهن آگاه و نیت هدفمند را از واسطۀ موضوع «بازنموده» و تصویر آن حذف میکند؛ نه کنش «بازنمایی» تلقی میشود و نه بالمآل «اثر هنری». منازعه ناتمام شکلگرا ـ واقعگرا در دوران کلاسیک، در نظریههای فیلم معاصر یا در مباحث زبانشناختی، نشانهشناختی، معناشناختی، روانکاوی، جامعهشناختی،... مفقود میشود و یا در نظریههایی معطوف به منازعه، چون راجر اسکروتن و موارد مشابه، به انسداد مضاعف میرسد. مدعای این نوشتار آن است که رویکردهای شناختی، همواره در جمعبندی منازعه شکلگرا ـ واقعگرا به بنبست میرسد. راهکار بنیادین، رویکرد هستیشناختی به ماهیت بازنمایی فیلم است، که از ابتدا مورد توجه متفکران و فلسفهورزان «فلسفه هنر دینی» بوده است. روش تحقیق در این نوشتار برمبنای پژوهش کتابخانهای و تحلیلی ـ توصیفی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کراکوئر؛ اسکروتن؛ بازنمایی؛ هستیشناختی؛ قوه متخیلّه؛ عالم خیال | ||
| مراجع | ||
|
منابع فارسی:
ــ ابنعربی، محیالدین. (1399). الفتوحات المکیه. تصحیح: عثمان یحیی، قاهره: الهیه المصریه العامه لکتاب.
. ــ رازی، فخرالدین محمد. (1383). شرح الاشارات و التنبیهات ابنسینا. مقدمه و تحقیق: علیرضا نجف زاده، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
ــ شبستری، شیخ محمود. (1376). گلشن راز. تصحیح: پرویز عباسی داکانی، تهران: الهام
ــ طوسی، خواجهنصیرالدین محمد بن محمد بن حسن. (1375). شرح الاشارات و التنبیهات ابنسینا. قم: نشر البلاغه.
ــ معتمدی، احمدرضا. (1393). فلسفه فیلم؛ بررسی تحلیلی و انتقادی نظریههای فیلم دوران کلاسیک. جلد اول، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
منابع انگلیسی:
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 949 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,002 |
||