| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,103,269 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,848,664 |
تحلیل محتوای راهبرد های اخلاقی و روان شناختی درمان عجله و شتاب در قرآن کریم | ||
| پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
| مقاله 6، دوره 9، شماره 35، اسفند 1397، صفحه 148-179 اصل مقاله (756.14 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2019.41280.1898 | ||
| نویسندگان | ||
| مسعود رستنده* 1؛ سید حمید حسینی2؛ ابوالقاسم یعقوبی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری علوم و قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران | ||
| 2استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران | ||
| 3استاد روانشناسی دانشکدة علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی، همدان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هر اتّفاق ناگواری که مشاهده می کنیم ردّ پایی از عجله و شتاب در آن است. در عصر حاضر که عصر اطّلاعات و سرعت می باشد، بشر امروز دچار عجله و شتاب زدگی گشته است و همین امر استرس و اضطراب را وارد زندگی انسان ها نموده است.عجله و شتاب در علم اخلاق به آن معناست که انسان پیش از فراهم شدن مقدّمات انجام کار، اقدام به اظهار نظر، قضاوت و یا انجام کار بنماید؛ امری که نتیجهیآن جز شکست و یا انجام ناقص آن کار نخواهد بود. درست به مثابهی آن که میوه، پیش از رسیدن چیده شود.البتّه عجله و شتاب بُعد مثبت و پسندیده ای هم دارد که مورد تأیید و تأکید قرآن کریم است و از آن تعبیر به سرعت می شود. سرعت در انجام امور خیر و نیک مثل ازدواج، سرعت و شتاب برای ادای حقوق طلبکار و اقامهی نماز و برای آشتی دادن مؤمنان و...امّا در برخی امور عجله و شتاب امری ناپسند و مذموم است که در روان شناسی به عنوان اختلال روانی مطرح می باشد؛ همچون عجله و شتاب در سرزنش دیگران، عجله و شتاب در مجازات و تنبیه و در تصدیق سخن چینان و...این پژوهش برآن است تا ضمن تفسیر تطبیقی و تحلیل کیفی و کمّی محتوای آیات قرآن در باب عجله و شتاب، راهبردهای اخلاقی و روان شناختی درمان این اختلال روانی را در پنج بعد شناختی، دیداری، شنیداری، گفتاری و کرداری ارائه کند؛ سپس نمایهی مدل مفهومی راهبرد قرآن برای درمان عجله و شتاب را مطرح نماید. ان شآءالله | ||
| کلیدواژهها | ||
| راهبرد های درمان؛ شتاب و عجله؛ اخلاق؛ روان شناختی؛ قرآن | ||
| مراجع | ||
|
ابنعربی، محییالدّین. (1422ق.). تفسیر ابنعربی. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. ارتفاع، مریم. (1396). روانشناسی شخصیت.تاریخدسترسی: 10/11/1396؛ Alborzprisons.ir باردن، لورنس. (1375). تحلیل محتوا. ترجمة ملیحه آشتیانی و محمد یمنی دوزی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. تافلر، آلوین. (بیتا). موج سوم. تاریخ دسترسی: 28/02/1397 ش از وب سایت؛ Fa.m.wikipedia.org. تبیان نت. (1397). مفهوم عجله و شتاب در علم کلام. تاریخدسترسی: 02/09/1397؛ وبسایت مؤسسة فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان. ثعالبی، عبدالرّحمنبن محمد. (1418 ق.). جواهر الحسان فی تفسیر القرآن. بیروت: دار احیاء التراث العربی. جانیپور، محمد. (1391). «جایگاه نماز در اندیشة امام رضا(ع) بر مبنای تحلیل محتوای رسالة محضالإسلام». مجموعهمقالات نماز از منظر امام رضا(ع). تهران: امید مهر. صص 119ـ144. حرّ عاملی، محمدبن حسن. (1409ق.). وسائل الشیعه. قم: مؤسسة آل البیت. حقشناس، علی. (1397). عجله و شتابزدگی در قرآن کریم و روایات. تاریخدسترسی: 28/02/1397؛ Alihaghshenas.ir. حکمآبادی، حجتالله.(1397). دانشنامة اهل بیت(ع). تاریخدسترسی: 29/02/1397؛ Ahlebeitpedia.com. حلوانی، حسینبن محمد. (1408 ق.). نزهة الناظر و تنبیه الخواطر. قم: مؤسسة امام مهدی(عج). راغب اصفهانی، حسینبن محمد. (1378). المفردات فی غریب القرآن. ترجمة حسین خداپرست. قم: نوید اسلام. رحمتی شهرضا، محمد. (1386). گنجینة معارف 2. قم: انتشارات صبح پیروزی. روشندل، جلیل. (1370). مفهوم راهبرد. تاریخدسترسی: 14/02/1397؛ Wikipedia.org. زحیلی، وهبةبن مصطفی. (1422ق.). تفسیر الوسیط. دمشق: دار الفکر. شاذلی، سیدبن قطب. (1412ق.). فی ظلال القرآن. بیروتـ قاهره: دار الشروق. شریفالرضی، محمدبن حسین. (1392). نهجالبلاغه.ترجمة محمد دشتی. قم: انتشارات نشتا. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ . (بیتا).تلخیص البیان فی مجازات القرآن. بیروت: دار الأضواء. طباطبائی، سید محمدحسین. (1374). ترجمة تفسیر المیزان. ترجمة سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعة مدرسین حوزة علمیة قم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ . (1389). ترجمة تفسیر المیزان. ترجمة سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعة مدرسین حوزة علمیة قم. طبرسی، فضلبن حسن. (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. تهران: ناصرخسرو. ــــــــــــــــــــــــــ . (1382).مجمع البیان فی تفسیر القرآن. ترجمة علی کرمی. تهران: مؤسسة انتشارات فراهانی. طوسی، محمدبن حسن. (بیتا). التبیان فی تفسیر القرآن. بیروت: دار احیاء التراث العربی. طیب، سید عبدالحسین. (1378). اطیب البیان فی تفسیر القرآن. تهران: انتشارات اسلام. فخر رازی، محمدبن عمر. (1420ق.). مفاتیح الغیب. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. فضلالله، سید محمدحسین. (1419ق.). تفسیر من وحی القرآن. بیروت: دار الملاک للطباعة والنشر. فیض کاشانی، ملا محسن. (1415ق.). تفسیر الصافی. تهران: انتشارات الصدر. قرائتی، محسن. (1383). تفسیر نور. تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن. قرآن کریم. (1378). ترجمة محمدمهدی فولادوند. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش. قمی مشهدی، محمدبن محمدرضا. (1368). تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. کاشانی، محمدبن مرتضی. (1410ق.). تفسیر المعین. قم: کتابخانة آیتالله مرعشی نجفی. کلارک، کنت. (1970م.). مفهوم روانشناسی. تاریخدسترسی: 24/03/1397؛ Dehaghan_city.blogfa.com. کلینی، محمدبن یعقوب. (1411ق.). اصول الکافی. ج 2. بیروت ـ لبنان: دار التعارف للمطبوعات. ـــــــــــــــــــــــــــــــ . (1397). اصول کافی. ج 2. تاریخ دسترسی: 15/03/1397؛ Hadisnegari.com. کیوی، ریمون و لوک وان کامپنهود. (1381). روش تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمة عبدالحسین نیکگهر. تهران: انتشارات توتیا. محمدی ریشهری، محمد. (1397). میزان الحکمة. ج7. تاریخدسترسی: 15/03/1397؛ Hadisnegari.com. مراغی، احمدبن المصطفی. (بیتا). تفسیر المراغی. بیروت: دار إحیاء التراث العربی. مغنیه، محمدجواد. (1424ق.). تفسیر الکاشف. تهران: دار الکتب الإسلامیة. مکارم شیرازی، ناصر و دیگران. (1374). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیة. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ . (1390). تفسیر نمونه. تهران: دار الکتب الإسلامیة. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ . (1384). اخلاق در قرآن. ج 2. قم: مدرسة امام علیبن أبیطالب(ع). نراقی، احمد. (1397). معراجالسعادة. تاریخدسترسی: 15/03/1397؛ Mehrnews.com. نسفی، عبداللهبن احمد. (1416ق.). مدارک التنزیل و حقائق التأویل. بیروت: دارالنفائس. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,520 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 947 |
||