| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,081,287 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,837,507 |
بررسی عوامل مؤثر بر درک کاربران از کتابخانه های دیجیتالی (مطالعه موردی: کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی) | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 4، دوره 6، شماره 21، دی 1398، صفحه 71-89 اصل مقاله (410.91 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2019.46522.1251 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین ادبی فیروزجاه* 1؛ حمیدرضا رادفر2 | ||
| 1دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان، کتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار، گروه علم اطلاعات ودانششناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر درک کاربران از کتابخانه های دیجیتالی با تأکید بر کتابخانه دیجیتالی دانشگاهی علامه طباطبائی بود. روش پژوهش، از نوع توصیفی- تحلیلی و به لحاظ هدف کاربردی بود. همه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند (18000 دانشجو) که از این بین 378 دانشجو با استفاده از جدول کرجسی و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته که شامل 3 سؤال جمعیت شناختی (جنسیت، تجربه استفاده از کتابخانه دیجیتالی و مقطع تحصیلی) و 8 مؤلفه با 25 سؤال بسته عبارت از کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات، سودمندی، سهولت استفاده، وابستگی کتابخانه دیجیتالی، رضایت کاربر و وفاداری کاربر بود، استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه ای، تی مستقل و تحلیل واریانس در سطح معناداری 05/0=α استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد با توجه به سطح معناداری محاسبه شده همه مؤلفههای مؤثر بر درک دانشجویان از کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی شامل کیفیت سیستم (800/39-)، کیفیت اطلاعات (425/57-)، کیفیت خدمات (721/57-)، سودمندی (320/66-)، سهولت استفاده (587/49-)، وابستگی کتابخانه دیجیتالی (944/60-)، رضایت کاربر (497/61-) و وفاداری کاربر (488/60-) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین ازلحاظ سطح معناداری محاسبه شده عوامل جنسیت (546/0) و مقطع تحصیلی (064/0) بر درک دانشجویان از کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی تفاوت معنی داری وجود ندارد؛ اما بین نگرش دانشجویان بر درک از کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی و تجربه استفاده از کتابخانه دیجیتالی (000/0) با توجه به سطح معناداری محاسبه شده تفاوت معنی داری وجود دارد. نتایج حاصل از بررسی نشان دهنده تأثیر کلی متغیر درک بر کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی است و هر کدام از این مؤلفههای درک میتواند با توجه به مدل های مختلف در محیط های گوناگون تعریف شوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| درک کاربر؛ کتابخانه دیجیتالی؛ دانشجویان؛ دانشگاه علامه طباطبائی؛ عوامل مؤثر درک | ||
| مراجع | ||
|
اسفندیاری مقدم، علیرضا؛ بیات، بهروز. (1387). کتابخانههای دیجیتال: پژوهشهای ارزیابی محور، مباحث و ملاحظات. کتابداری و اطلاعرسانی، 11 (3)، 207-240 جعفربگلو، مریم و همکاران. (1393). ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانههای دیجیتال بر اساس الگوی دیجی کوال (موردمطالعه: کتابخانه دیجیتال دانشگاه تهران). تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 48 (2)، 309-324 زرگری، محمدعلی. (1394). راهنمای استفاده از کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبایی. دانشگاه علامه طباطبایی، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد زرهساز، صدیقه؛ نوکاریزی، محسن و صنعت جو، اعظم. (1395). ارزیابی کیفی خدمات تحویل مدرک الکترونی در کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی بر اساس مدل پیشنهادی. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 22 (3)، 467-488 صمیعی، میترا. (1395). تحلیل الگوی مرجع دلوس و چارچوب پنج اس در سازماندهی و ارزیابی کتابخانههای دیجیتالی. مطالعات دانش شناسی، 2 (6)، 85-106 مظلوم، جلال؛ سلطانی، مرتضی و سلطانی نژاد، نیما. (1396). بررسی تأثیر خدمات ارائه شده بر ارزش ادراکشده، رضایت و وفاداری کاربران کتابخانه های عمومی کشور (مطالعه موردی: شهر رشت). تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 22 (4)، 111-123 Hu, C. P., Hu, Y. & Yan, W. W. (2014). An empirical study of factors influencing user perception of university digital libraries in china. Library & Information Science Research, 36, 225-233 Zha, X., Xiao, Z. & Zhang, J. (2014). A survey of user perceptions of digital library e-quality and affinity. Serials Review, 40(1), 3-11 Cherukodan, S., Kumar, G. S. & Kabir, S. H. (2013). Using open source software for digital libraries: a case study of CUSTA. The Electronic Library, 31(2), 40-55 Keshvari, M., Farashbandi, F. Z. & Geraei, E. (2015). Modelling influential factors on customer loyalty in public libraries: a study of west Iran. The Electronic Library, 33(4), 810-823 Delone, W. H. & Mclean, E. R. (2004). Measuring e-commerce success: applying the Delone and Mclean information systems success model. International Journal of Electronic Commerce, 9(1), 31-47 Fishbein, M. & Ajzden, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: an introduction to theory and research reading. MA: Addison-Wesley Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340 Chang, C. C. (2013). Exploring the determinations of e-learning systems continuance intention in academic libraries. Library Management, 34(1/2), 40-55 Joo, Y. & Choi, N. J. (2015). Factors affecting undergraduates selection of online library resources in academic tasks: usefulness, ease-of-use, resource quality, and individual differences. Library Hi Tech, 33(2), 272-291 Joo, Y., Park, S. Y. & Shin, E. K. (2017). Students expectation, satisfaction, and continuance intention to use digital textbooks. Computers in Human Behavior, 69(2), 83-90 Xu, F. & Du, J. T. (2018). Factors influencing users satisfaction and loyalty to digital libraries in Chinese universities. Computers in Human Behavior, 83, 64-72 Masrek, M. N. & Gaskin, J. E. (2016). Assessing users satisfaction with web digital library: the case of Universiti Teknologi MARA. The International Journal of Information and Learning Technology, 33(1), 36-56. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,092 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 969 |
||