1دانشجوی دوره دکتری تخصصی پژوهش هنر دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان
2دانشیار دانشکده پژوهش های عالی هنر و کار آفرینی،گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان
3استادیار دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی هنرهای زیبای دانشگاه تهران
چکیده
این پژوهش به مسئله «شناخت دقیقتر رفتارها و ویژگیهای هویتی» جامعه آماری سطح الف (54 نفر) از افرادی که در فرایند پژوهش در طول چهار سال از طریق شبکههای اجتماعی شناساییشده و با توجه به اعلام خود هوادار یکی از این پنج فیلم کالت ایرانی برگزیده خوانده شدهاند، پرداخته است. در خلال همین تحقیق و با روشی تحلیلی- پیمایشی با ابزار پرسشنامه بهعنوان مرحله اول شناسایی اساساً ضریب نفوذ دو اصطلاح «کالت» و «بلاک باستر /گیشهای» در دو جامعه آماری توده مردم دو کلانشهر اصفهان و تهران؛ یعنی سطح ج (203 نفر) و دانشجویان سینما و رشتههای هنری؛ یعنی سطح ب (115 نفر) انجام شد، تا مشخص گردد که برای یافتن هواداران فیلمهای کالت منتخب پژوهش نمیتوان خیلی تصادفی عمل کرد. با طرح پرسشهایی درباره مشخصات هویتی/فردی/بوم شناسانه/رفتارشناسانه این جامعه آماری، پژوهش به یافتههایی دست پیدا کرد که میتوان آنها را چنین خلاصه کرد: خوشه غالب کالتیستها یا هواداران این پنج فیلم منتخب را مردانی در بازه سنی سی سالگی تا پنجاه سالگی، با سطحِ تحصیلات کارشناسی به بالا و خلوتگزین تشکیل میدهند که اکثراً با واژه آشنایی داشته و بیشتر بر مبنای داوریشان درباره کارگردانی/ وجوه شکلی و سبکی / و بهویژه فیلمنامه و روایت و زیرمتن و دیالوگها و در درجه بعد هم ذات پنداری با شخصیت اصلی به هواداریشان استمرار بخشیدهاند.
اکبری، مجید و کمالی، زهرا. (1387)، والتر بنیامین و هنر بازتولید پذیر. مقاله در: پژوهشهای فلسفی. شماره چهاردهم, 137-125.
باستانی، سوسن؛ خانیکی, هادی و اردکانزاده یزدی، سعید. (1397). مردم, رسانههای جریان اصلی و مصرف رسانههای نوین؛ پیمایش مصرف، اعتماد، رضایت و مشارکت رسانهای شهروندان تهرانی. نشریه مطالعات رسانههای نوین (دانشگاه علامه طباطبائی): دوره 4, شماره 14، 33-1.
حاجی حسینی، حمیدرضا و همکاران. (1396). ویژهنامه فیلم کالت. ماهنامه دنیای تصویر, شماره 276، 109-18.
حسینی، سیّد عماد؛ اسفندیاری، شهاب؛ پیراوی ونک، مرضیه و شایان، سناء. (1397) غربی زدایی سینما؛ بازاندیشی در شیوههای اندیشیدن، نظریهپردازی و فیلمسازی غیرعربی (با تأکید بر سینمای عباس کیارستمی). فصلنامه مطالعات رسانههای نوین (دانشگاه علامه طباطبائی)، دوره 4، شماره 14، 146-109.
رحمتی، شهزاد و همکاران.(1392). ماهنامه فیلم. شماره 458، 108-88.
رشیدی، صادق و صبورنژاد، زهرا. (1394) ستارگان سینما و هویت آنلاین: مطالعه نشانه شناختی بازسازی مفهوم ستارگی پس از اینترنت (مطالعه موردی تصاویر منتشرشده در اینستاگرام الناز شاکر دوست).فصلنامه مطالعات رسانههای نوین (دانشگاه علامه طباطبائی): دوره 1، شماره 3، 200-165.
ژیژک، اسلاووی. (1388). کج نگریستن: مقدمهای بر ژاک لاکان از خلال فرهنگعامه. ترجمه: مازیار اسلامی و صالح نجفی، تهران: نشر مرکز، چاپ اول.
گرایی نژاد، غلامرضا؛ هادی نژاد، منیژه و بختیاری، آرزو. (1389) بررسی و تحلیل عوامل مؤثر بر تقاضای سینمای ایران. فصلنامه مطالعات فرهنگ و ارتباطات، 11(9)، 180-147.
نجفی سیاهرودی، مهدی و علوی، سید مسلم. (1393) «بررسی عوامل رویگردانی از سینما با تحلیلی بر خوشهبندیهای مختلف مخاطبان»، فصلنامه هنرهای زیبا-هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 19(1)، 69-59.
Anderson, Chris. (2006).The New Tastemakers. New York:Hyperion.
Austin,Bruce. (1984). "Portrait of a cult film audience", Journal ofCommunication, 31 (Spring), 43-54.
Durkheim, Emile. (1995).Elementary Forms of the Religious Life. New York:Free Press
Eco, Umberto. (1986). "Cult Movies and Intertextual Collage". jstor.org. Retrieved at 15/07/2015-19:20: www.jstor.org/stable/3685047.
Marchetti, Gina. (1986). "Subcultural studies and the film audience: Rethinking the film viewing context", in Bruce Austin (ed.). Current Research in Film. (Vol.2). Noorwood,NJ:Ablex,61-79.
Mathijs, Ernest & Mendik, Xavier. (2008). The Cult Film Reader. England: Open University Press
Suntag, Susan. (2008[1968]). "Notes on Camp and Other Essays". in The Cult Film Reader. NY:Open University Press.