تعداد نشریات | 52 |
تعداد شمارهها | 1,462 |
تعداد مقالات | 11,368 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,396,786 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,189,452 |
تحلیل گفتمان آموزش زبان و ادبیات فارسی ؛ الگویی در جهت ارتقای دیپلماسیفرهنگی ج.ا.ا | ||
متن پژوهی ادبی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 خرداد 1399 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ltr.2020.37372.2485 | ||
نویسندگان | ||
سهیلا رضایی مهر ![]() | ||
1ایران. تهران . دانشگاه علامه | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3استادیار دانشگاه علاّمه طباطبائی(ره)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تحلیل گفتمان یکی از گرایش های بین رشتهای است که در زمینههای زبان شناسی، جامعه شناسی، انسانشناسی، روانشناسی و... بروز یافته است. این گرایش دارای دو دیدگاه عمده میباشد؛ نخست چگونگی شکل گیری معنا و پیام را در ارتباط با عوامل درون زبانی(شامل مباحث صورت شناسی و ساختشناسی زبان) مورد ارزیابی قرار میدهد و در دیدگاه دوم به بررسی عوامل برون زبانی( ارتباط میان زبان و تمام خصوصیات برون زبانی که شامل دانش های مختلف جامعه شناسی، فرهنگ شناسی و غیره است) میپردازد. گفتمانها زبان گشادۀ روابط قدرت به شمار میآیند و از آنجایی که مفاهیم آموزش زبان نیز از مظاهر بارز قدرت فرهنگی محسوب می شوند؛ بنابراین نگارندگان این مقاله برآن شدند به نقد مفاهیم آموزش زبان دوم بر مبنای دیدگاه دوم در تحلیل گفتمان بپردازند. مهمترین یافته ها نشان میدهند که در رویکردهای معنا مبنایانه تکیه بر مشاهیرمشترک برای نمونه بین ایران و ترکمنستان(ابوسعیدابوالخیر، ابوالفضلسرخسیو...) ایران و ازبکستان(رودکی سمرقندی، امیر علیشیر نوایی، عطار نیشابوری و...) است. رویکردهای جامعه مبنایانه به شناسایی جوامع هدف از طریق بررسی جغرافیای زبانی برای تبدیل توانش ارتباطی به کنش ارتباطی است. رویکرد فرهنگ مبنایانه نیز به شناخت ریشههای مشترک در ادبیات، هنر و زبان که نمونه بارز آن آداب و رسوم جشن نوروز و خوش-آمد گویی به بهار و هفت سین بین ایران و همسایگانش همچون آذربایجان، پاکستان، ترکمنستان و... است در ساخت بنمایههای فرهنگی مشترک برای آموزش زبان آموزان اشاره دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: آموزش زبان دوم؛ تحلیل گفتمان؛ گسترش؛ دیپلماسی فرهنگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,609 |