| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,206 |
| تعداد مقالات | 17,976 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,214,841 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,899,456 |
انسانشناسی استعلایی کانت | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 6، دوره 19، شماره 75، مهر 1402، صفحه 119-142 اصل مقاله (539.77 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2020.28113.1488 | ||
| نویسندگان | ||
| سمیه رفیقی* 1؛ ذوالفقار همتی2 | ||
| 1دانش آموخته دکتری فلسفه دانشگاه تبریز، ایران | ||
| 2استادیار گروه پژوهشی فلسفه، موسسه سه علامه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| بیتردید مسئله انسان و شناخت ماهیت او از دغدغههای اصلی کانت محسوب میشود. این دغدغه، پیش از آنکه کانت نگارش فلسفه انتقادی خود را شروع کند، او را به تحقیق در موضوعات مرتبط با ماهیت انسان سوق داد و سرانجام باعث شد تا او انسانشناسی را پاسخگوی سؤالات اصلی فلسفه در نظر بگیرد. کانت میان دو نوع پژوهش در باب ماهیت انسان تمایز قائل میشود: پژوهش پراگماتیکی که در «انسانشناسی از منظر پراگماتیکی» خود درباره آن صحبت میکند و پژوهش استعلایی که با عنوان «انسانشناسی استعلایی» از آن یاد میکند؛ اصطلاحی که آن را در هیچکدام از آثار خود توضیح نداده است، اما منظور کانت از این اصطلاح چیست و ذیل این مفهوم درباره انسان چه میگوید؟ در این مقاله درصدد هستیم تا با بررسی دو وجه این اصطلاح، یعنی انسانشناسی و استعلایی، نهتنها منظور کانت از این اصطلاح را تبیین کنیم، بلکه تعریفی که از این طریق، از انسان به دست میآید، روشن نماییم. این مطالعه نشان میدهد که کانت در ذیل انسانشناسی استعلایی با استفاده از پژوهش استعلایی، قوای ذهنی انسان را به نحو پیشینی بررسی کرده و میکوشد تا او را از درون بشناسد. بر این اساس، از منظر او اولاً، انسان چیزی جز مبدأ قوانین طبیعت نیست و آنچه میتواند بشناسد، قوانین بنیادین طبیعت است. ثانیاً، آنچه باید انجام دهد، تبعیت از قانون اخلاق است که توسط عقل خودش بر او تحمیل میشود و درنهایت آنچه میتواند بدان امید داشته باشد جز این نیست که میتواند از طریق قانون اخلاقی اهداف خود را در جهان طبیعی تحقق بخشد و آن را به جهان اخلاقی تبدیل کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انسان؛ استعلایی؛ شناخت؛ اراده؛ احساس | ||
| مراجع | ||
|
کانت، ایمانوئل.(1384). نقد عقل عملی، ترجمه انشااله رحمتی، تهران: انتشارات نورالثقلین.
.........,............ .(1377). نقد قوه حکم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: نشر نی.
Alison, H. (2004). Kant’s transcendental Idealism,New Heaven: Yale University Press
Frierson, P. (2013). Kant’s questions: what is Human Being?, New York: Routledge.
Guyer, P. (2006). Kant, New York: Routledge
Hegel, G. (1991). Elements of the philosophy of Rights, Ed, Wood A., New York: Cambridge UP.
Kant, I. (1976). Critique of practical reason, Trans. Beck, L., Chicago: University of Chicago Press.
………. .(1991). The Metaphysics of Morals, Trans. Gregor M., Cambridge: Cambridge UP.
………. .(1997). Lectures on Ethics, Translated by Heath, Cambridge: Cambridge University Press.
……… .(1998). Religion within the limits of Reason Alone, Trans. Wood A. and Giovanni, G., Cambridge: Cambridge UP.
…….. .(2000). Critique of the Power of Judgment, Trans. Guyer P. Cambridge: Cambridge UP.
……… .(2002a). Metaphysical foundations of natural science, in The Cambridge Edition of the Works of Kant, Trans. Friedman, M., Cambridge: Cambridge UP.
……... .(2002b). Groundwork of the Metaphysics of Morals, Trans. Wood w. New Heaven: Yale University Press
Kant, Immanuel, (2005). Critique of Practical Reason, translated by Ensha’allah Rahmati, Tehran: Noor al-Saghalain Publications. [In Persian]
………............... (1998). Critique of Judgment, translated by Abdul Karim Rashidian, Tehran: Ney Publishing. [In Persian]
Korsgaard, Ch. (1996). Creating the kingdom of Ends. New York: Cambridge university press.
Van de Pitte . Frederpick.p (1971). Kant as Philosophical Anthropologist, , Netherlands: The Hague
Wilson, H .(2006). Kant’s pragmatic Anthropology. Albany: state university of New York press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 439 |
||