اردلان، محمدرضا. سرچهانی ، زهرا. سرچهانی، مجتبی. (1393). رابطه هوش معنوی با کیفیت زندگی کاری و بلوغ معلمان ابتدایی ناحیه ۲ شهر شیراز. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 17 (1)81-102.
آقازاده. احمد. (1391). مسائل آموزش و پرورش ایران. تهران: سمت.
بدری، مرتضی. رحیمان، حمید. (1395). تأثیر سبک رهبری اصیل بر چابکی سازمانی نیروی انسانی در آموزش و پرورش. فصلنامه پژوهش ملتهای رهبری و مدیریت آموزشی، دوره ۳، شماره ۹، پاییز ۱۳۹۵، صفحه 1-25.
پیران نژاد، علی. (1392). رهبری اصیل، سبکی ضروری در مدیریت دانشگاهها، مطالعه موردی دانشگاه ملتهای پیام نور استان ملتهای تهران و البرز. مدیریت در دانشگاه اسلامی. 2 (2).
دهشیری، غلامرضا. نجفی، محمود. سهرابی، فرامرز. نرقیجاه. صدیقه. (1398). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه بهزیستی معنوی در میان دانشجویان. مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س). ۹ (4),73-98.
زین آبادی، حسن رضا. (1388). نقش سبک رهبری تحولی مدیران در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر تهران؛ ارائه یک الگو. رساله دکتری دانشگاه تربیت معلم تهران.
سبحانی، عبدالرضا. همتیان، نیلوفر. (1391). بررسی رابطه هوش فرهنگی مدیران دانشگاه سمنان و ادراک کارکنان از سبک رهبری اصیل آنها. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. ۶ (2)39-51.
عباسیان، حسین. حیدر زاده، سارا. (1393). تبیین نقش خوش بینی تحصیلی و ساختار توانمند ساز در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه پژوهش ملتهای رهبری و مدیریت آموزشی، 1، 2 165-174.
عباسیان، عبدالحسین. ابوالقاسمی، محمود. قهرمانی، محمد و پرداختچی. محمدحسن. (1391). بررسی رابطه سبک رهبری توزیعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان راهنمایی شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. ۳ (6) 85-108.
کاهه، مریم. (1391). رابطه رهبری اصیل با عملکرد خلاق و اشتیاق به کار کارکنان شرکت خودروسازی زامیاد. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی (ره).
مزارعی، فروغ. (1389). رابطه ویژگیها فردی، سبکهای هویت، و تعهد با خوشبینی تحصیلی معلمان زن و مرد ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
هوی، وین کی. میسکل، سیسیل. (2013). مدیریت آموزشی؛ تئوری، پژوهش و عمل. ترجمهی حسین عباسیان. در دست چاپ.
Akın Kösterelioğlu, M. (2017). The effect of teachers' shared leadership perception on academic optimism and organizational citizenship behaviour: a Turkish case. International Journal of Leadership in Education, 20(2), 246-258.
Allen, A. M. (2011). Academic optimism and instructional leadership in urban elementary schools (Doctoral dissertation, College of William and Mary).
Barron, J. B. (2014). Investigating the Structure and Process of Academic Emphasis on Student Achievement: A Multi-Level Analysis (Doctoral dissertation).
Deng, W., Li, X., Wu, H., & Xu, G. (2020). Student leadership and academic performance. China Economic Review, 60, 101389.
Eren, A. (2014). Uncovering the links between prospective teachers’ personal responsibility, academic optimism, hope, and emotions about teaching: A mediation analysis. Social Psychology of Education, 17(1), 73-104.
Hanks, R. A., Boileau, N. R., Norman, A. L., Nakase-Richardson, R., Mariouw, K. H., & Carlozzi, N. E. (2020). Spirituality and outcomes in caregivers of persons with traumatic brain injury (TBI). Rehabilitation psychology.
Harris, A. (2006). Opening up the ‘black box’of leadership practice: taking a distributed leadership perspective. Leadership and Management, 34(2), 37-45.
Heintzman, P. (2020). Empirical research on leisure and spiritual well-being: conceptualisation, measurement and findings. Leisure Studies, 39(1), 146-155.
Hoy, A. W., Hoy, W. K., & Kurz, N. M (2008). Teacher's academic optimism: The development and test of a new construct. Teaching and teacher education, 24(4), 821-835.
Hoy, W. K. (2002). Faculty Trust: A Key to Student Achievement. Journal of School Public Relations, 23(2), 88-103.
Hoy, W. K. (2012). School characteristics that make a difference for the achievement of all students: A 40-year Odyssey. Journal of Educational Administration, 50(1), 76–97.
Hsieh, Y. P., Roh, S., & Lee, Y. S. (2020). Spiritual Well-Being, Social Support, and Depression Among American Indian Women Cancer Survivors: The Mediating Effect of Perceived Quality of Life. Families in Society, 101(1), 83-94.
Jalapang, I., & Raman, A. (2020). Effect of Instructional Leadership, Principal Efficacy, Teacher Efficacy and School Climate on Students’ Academic Achievements. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 9(3), 82-82.
McGuigan, L., & Hoy, W. K. (2006). Principal leadership: creating a culture of academic optimism to improve achievement for all students. Leadership and Policy in Schools, 5(3), 203–229.
McGuigan, L.(2005). The role of enabling bureaucracy and academic optimism in academic achievement growth (Doctoral dissertation, The Ohio State University).
McLennan, B., McIlveen, P., & Perera, H. N. (2017). Pre-service teachers' self-efficacy mediates the relationship between career adaptability and career optimism. Teaching and Teacher Education, 63, 176-185.
Mein-Woei, S. (2020, January). Spiritual Well-Being and Mental Health of Students in Indonesia. In 5th ASEAN Conference on Psychology, Counselling, and Humanities (ACPCH 2019) (pp. 149-152). Atlantis Press.
Messick, P. P. (2012). Examining relationships among enabling school structures, academic optimism and organizational citizenship behaviors (Doctoral dissertation, Auburn University).
Parsons, C. (Ed. ).(2017). Quality improvement in education: case studies in schools, colleges and universities. Routledge.
RUTLEDGE II, R. D. (2010). The effects of transformational leadership on academic optimism within elementary schools (Doctoral dissertation, The University of Alabama TUSCALOOSA).
Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction (Vol. 55, No. 1, p. 5). American Psychological Association.
Srivastava, A. P., & Dhar, R. L. (2016). Authentic leadership for teacher’s academic optimism. European Journal of Training and Development.
Sullivan, D. D. (2018). Elementary Teachers' Math Instructional Practices, Receptivity to Change, Instructional Leadership, and Academic Optimism. In Teacher Training and Professional Development: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 1477-1501). IGI Global.
Tuytens, M., Moolenaar, N., Daly, A., & Devos, G. (2019). Teachers’ informal feedback seeking towards the school leadership team. A social network analysis in secondary schools. Research Papers in Education, 34(4), 405-424.
Umar, B. A., Umar, A. , Sani, M. A. , & Abdu, Y.(2018). The Position of Primary Education System; In Depressed Economy, Problems and Prospects: A Case Study of Kumbotso Local Government Area, Kano State, Nigeria. International Journal of Education and Evaluation, 4(2), 38-44.
Uysal, H. , & Holloway, J. (2020). Distributing Leadership Within Rural Schools: Sharing Responsibility for Diverse Student Needs. In Beyond Language Learning Instruction: Transformative Supports for Emergent Bilinguals and Educators (pp. 126-145). IGI Global.
Wagner, C. A.(2008). Academic optimism of Virginia high school teachers: Its relationship to organizational citizenship behaviors and student achievement. ProQuest.
Wu, H. C.(2012). Collective responsibility, academic optimism, and student achievement in Taiwan elementary schools (Doctoral dissertation, The Ohio State University).
Yilmaz, M., & Cengiz, H. Ö. (2020). The relationship between spiritual well-being and quality of life in cancer survivors. Palliative & Supportive Care, 18(1), 55-62.