| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,239,105 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,908,903 |
واکاوی مفهوم ارتباطات علمی در مکتب شیکاگو با تأکید بر کنش متقابل نمادین | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 7، دوره 8، شماره 26، فروردین 1400، صفحه 157-179 اصل مقاله (524.68 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2020.50603.1295 | ||
| نویسنده | ||
| فرشاد پرهامنیا* | ||
| استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران | ||
| چکیده | ||
| مکتب شیکاگو تأکید زیادی بر ارتباطات فردی و بین فردی دارد. در این مکتب، ارتباطات بین افراد اساس زندگی انسان است که در روابط فردی و جمعی نقش اصلی را بازی میکند. اصلیترین و مشهورترین نظریه این مکتب، نظریه کنش متقابل نمادین است. در این نظریه کنشگران برای رسیدن به درک و فهم مشترک فقط از طریق منطق، همکاری و به وسیله زبان و نمادها تلاش میکنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه ارتباطات علمی غیررسمی در مکتب شیکاگو با تأکید بر نظریه کنش متقابل نمادین بود. در کنش متقابل نمادین هر کنشگر دارای هدفی است که کنش او اغلب آنها شامل انتخاب ابزاری برای رسیدن به آن هدف بود. بدین معنا که ابزار و هدف به طور تجربی و تحلیلی قابل تمییز از همدیگرند. ابزار و وسیله ای که در کنش متقابل نمادین اهمیت بسزایی داشتند، نمادها و زبان بودند که منجر به ارتباطات علمی غیررسمی در بین افراد در محیطی کاملاً منطقی و به دور از تعصبات کورکورانه میشدند. با توجه به اینکه کنش در یک محیط اجتماعی و بخشی از ارتباطات اجتماعی رخ میدهد و ارتباطات علمی نیز زیر مجموعهای از ارتباطات اجتماعی است، میتوان آن را یکی از محورهای اساسی نهاد اجتماعی محسوب کرد که نقش مهمی در رشد و توسعه علوم دارد. در مکتب شیکاگو ارتباطات علمی به عنوان بخشی از ارتباطات انسانی محسوب شده است، زیرا زندگی اجتماعی در جامعه علمی انواع ارتباطات و تعاملات اجتماعی میان افراد کنش را در خود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارتباطات علمی؛ ارتباطات علمی غیررسمی؛ کنش متقابل نمادین؛ مکتب شیکاگو | ||
| مراجع | ||
|
ابراهیمی، قربانعلی. (1372). اجتماع علمی، ساختار و هنجارهای آن. رهیافت، 51-70.
استیپچویچ، الکساندر. (1373). کتاب در پویه تاریخ. ترجمه حمیدرضا آژیر. مشهد: آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی.
انواری، محمدرضا. (1390). نقد و بررسی کنش متقابل نمادین. معرفت، 20، 153-171.
اوت ویت، ویلیام. (1393). یورگن هابرماس. در استونز، راب. متفکران بزرگ جامعهشناسی. ترجمه مهرداد میردامادی. تهران: نشر مرکز، 311- 324.
باقریبنجار، عبدالرضا، و همکاران. (1394). بررسی رابطه ارتباطات علمی با خود اثر بخشی دانشگاهی دانشجویان. توسعه اجتماعی(توسعه انسانی قدیم)، 10، 79-100.
بشیر، حسن. (1387). معناشناسی جدید ارتباطات: زمینهسازی برای شناخت عمیقتر رابطة فرهنگ و رسانه. تحقیقات فرهنگی، 1، 131-155.
بلومر، هربرت. (1389). جورج هربرت مید. در زیتلین، اروینگ، و همکاران. آینده بنیانگذاران جامعهشناسی. ترجمه عباس توسلی. تهران: قومس.
پلامر، کن. «هربرت بلومر». (1393). در استونز، راب. متفکران بزرگ جامعهشناسی. ترجمه مهرداد میردامادی. تهران: نشر مرکز، 130-148.
پلویی، آرزو و نقشینه، نادر. (1395). ارتباطات علمی از منظر آرای نیکلاس لومان. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 27، 7-20.
ترنر، جاناتان اچ و بیگلی، ال. (1371). پیدایش نظریه جامعه شناختی. ترجمه عبدالعلی لهسائیزاده. شیراز: دانشگاه شیراز.
توکل، محمد. (1370). علم و تعیین اجتماعی. فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی، 1، 34-39.
جلالی پور، حمیدرضا؛ محمدی، جمال. (1394). نظریه های متأخر جامعهشناسی. تهران: نشر نی.
جمالی مهموئی، حمیدرضا، وکیلیفرد، حسین و اسدی، سعید. (1385). مجلههای علمی دسترسی آزاد و الگوهای مالی نشر آنها. کتابداری و اطلاعرسانی، 9، 11 -34.
خسروجردی، محمود. (1385). ترسیم شبکه ارتباطات علمی میان دانشمندان با استفاده از رویکرد شبکه استنادی. کتابداری، 40، 97-112.
ریتزر، جورج. (1393). نظریه جامعهشناسی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
ریتزر، جورج و گودمن، داگلاس ج. (1390). نظریه جامعهشناسی مدرن. ترجمه جلیل میرزایی و عباس لطفیزاده. تهران: جامعهشناسان.
زکی، محمدعلی. (1385). بررسی تحلیل محتوای گرایشهای پژوهشی در مجلات علمی تخصصی مدیریت. دانش مدیریت، 19، 43-74.
زوارقی، رسول. (1388). بررسی جایگاه دو مفهوم مشارکت و دانشگاه نامردی در ارتباطات علمی غیررسمی. کتاب، 51-76.
سردارنیا، خلیلالله. (1388). اینترنت، جنبشهای اجتماعی جدید و بسیج اعتراضها(بررسی نظری و مصداقی چند جنبش اجتماعی). پژوهشهای ارتباطی، 16، [151]-176.
سهرابی، ایرج و اسکافی، مریم. (1394). نظریه تلفیقی هابرماس. معرفت فرهنگی و اجتماعی، 6، 63-78.
شارعپور، محمود و فاضلی، محمد. (1385). کارکردهای انجمنهای علمی دانشجویی(مطالعه موردی در دانشگاههای گیلان، مازندران و تهران). مطالعات اجتماعی ایران، 1، 62-82.
صلیبی، ژاسنت. (1390). تحلیلی بر سهم ارتباطات غیرکلامی در کنش متقابل اجتماعی. جامعه پژوهی فرهنگی، 2، 101-119.
عصاره، فریده، و همکاران. از کتابسنجی تا وبسنجی: تحلیلی بر مبانی، دیدگاهها، قواعد و شاخصها. تهران: کتابدار، 1388.
فتاحی، رحمتاله، منصووریان، یزدان. (1381). مدیریت نشریههای ادواری: جنبههای نظری و کاربردی گزینش، فراهمآوری و ارائه خدمات ادواریهای چاپی و الکترونیکی. تهران: دبیزش.
قانع، محمدرضا. (1383). آرشیو مدارک الکترونیکی: شیوهای نوین در ارتباطات علمی. اطلاعشناسی، 2، 77-100.
قانعیراد، محمد امین. (1382). ناهمزمانی دانش: روابط علم با نظامهای اجتماعی – اقتصادی در ایران. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
کاظمی، صدیقه، و همکاران. (1392). پارادایمهای حاکم بر تربیت ویژه از منظر جامعهشناسی علم. پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 3، 111-136.
کرایب، یان. (1381). نظریه اجتماعی مدرن: از پارسونز تا هابرماس. ترجمه عباس مخبر. تهران: آگاه.
کوزر، لوئیس آلفرد. (1382). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: علمی.
کوهن، پرسی. (1381). نظریه اجتماعی نوین. ترجمه یوسف نراقی. تهران: انتشار.
گوپال، کریشان. (1382). کتابخانههای دیجیتالی در عصر اطلاع رسانی الکترونیکی. ترجمه علیرضا رستمی گومه؛ ویراسته حسین مختاری معمار. تهران: چاپار.
محمدی، اکرم. (1386). تأثیر ارتباطات بر تولید دانش. جامعه شناسی ایران، 8، 52-75.
موسوی، آرش. (1387). علم پژوهی و تحلیل مفهوم اصالت علم». حوزه و دانشگاه، 14، 141-163.
مهدوی، محمدصادق؛ مبارکی، محمد. (1385). تحلیل نظریه کنش ارتباطی هابرماس. علوم اجتماعی، 2، 1-28.
میلر، پیتر. (1384). سوژه، استیلا و قدرت: در نگاه هورکهایمر، مارکوزه، هابرماس و فوکو. ترجمهی نیکو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نشر نی.
نشاط، نرگس. (1386). از شناخت تا ایده: جنبه های معرفتی اطلاعات و اطلاع رسانی. تهران: دما.
ویکیپدیا، واژه «ابژه» [تاریخ دسترسی 06/شهریور/1399] https://fa.wikipedia.org.
ویندال، سون؛ سیگنایتزر، بنو؛ اولسون، جین تی. «کاربرد نظریههای ارتباطات». مترجم علیرضا دهقان. تهران: جامعهشناسان، 1387.
هابرماس، یورگن. (1392). نظریهی کنش ارتباطی: عقل و عقلانیت جامعه: زیست جهان و نظام نقادی مفهوم کارکردگرایانهی عقل. ترجمه از انگلیسی کمال پولادی. تهران: نشر مرکز.
Ball, R. (2011). "The Scholarly communication of future: From book information to problem solving". Publishing Research Quarterly, 2011; 27: 1-12. BoHrrz, M. (1991)."The Impact of Behavioral Principles on the Design of the System of Scientific Communication". Scientometrics, 20(1): 107-111. Capshew, J.H., Rader, K.A. (1992). Big Science: Price to the Presen". OSIRIS, 2nd series. 7 .2-25. From: http://www.jstor.org/stable/301765 . Ivanov, S.A. (2010). "The Patterns of Informal Scientific Communication(Using the Example of the P. Erdos ScientificS) ". Automatic Documentation and Mathematical linguistics. 44(3): 127-132. Keeffe, M. (2003). "Habermas and Lifeworld of the Principal in the Lawful Governance of in Clusion in Schools. Queensland University of Technology Australia. Paper presented at the Joint AARE/NZARE conference". Auckland. From: https://www.aare. edu.au /data/ publications /2003/ kee03625.pdf. Menzel, H. (1964). "The Information Needs of Current Scientific Research". Library Quarterly.(34): 4-19. Merton, Robert K. (1973). The Sociology of Science. Chicago: University of Chicago press. Price, D.J. de Solla. (1986). Little science, big science…and beyond. New York: Columbia University press. Shearer, K., Birdsall, B. (2002). "The Transition of Scholarly Communication in Canada". From: www.moyak .com /paper/scholarly-communications-canada.pdf Anwari, Mohammadreza. "Criticism of Symbolic Interaction". Marafet, 20(167: 2011), 153-171. [In Persian]. Bagheri-Banjar, Abdolreza, et al. "Investigating the relationship between scientific communication and academic self-efficacy of students". Social Development (Ancient Human Development), 10(2: 2015), 79-100. [In Persian]. Bashir, Hassan. "New Semantics of Communication: Laying groundwork for a deeper understanding of the relationship between culture and media". Cultural Research, 1(3: 1999), 131-155. [In Persian]. Bloomer, Herbert. "George Herbert Mead". In Zeitlin, Irving, et al. The future of the founders of sociology. Translated by Abbas Tavasli. Tehran: Qoms, 2010. [In Persian]. Craib, Jan.(2013). Modern Social Theory: From Parsons to Habermas. Translated by Abbas Mokhbar. Tehran: Aghah. [In Persian]. Coser, Louis Alfred.(2003). The life and thought of great sociologists. Translated by Mohsen Thalasi. Tehran: Elmi. [In Persian]. Cohen, Percy. New social theory. Translated by Yusuf Naraghi. Tehran: Publication, 1381. [In Persian]. Ebrahimi, Ghorban Ali. "Scientific society, its structure and norms". Rihaft (5: 1993), 51-70. [In Persian]. Fatahi, Rahmatolah, Mansourian, Yazdan.(2013). "Management of periodicals: theoretical and practical aspects of selecting, providing and providing services of printed and electronic periodicals". Tehran: Dabizesh. [In Persian]. Gopal, Krishan.(2003). Digital libraries in the age of electronic information. Translated by Alireza Rostami Gomeh; Edited by Hossein Mokhtari Memar. Tehran: Chapar. [In Persian]. Habermas, Jürgen.(2013). The theory of communicative action: reason and the rationality of society: the life of the world and the critical system of the functionalist concept of reason. Translated from English by Kamal Poladi. Tehran: Naşr al-Karzan. [In Persian]. Jalalipour, Hamidreza; Mohammadi, Jamal. (2014). Late theories of sociology. Tehran: Ney Publishing. [In Persian]. Jamali Mehmoei, Hamidreza; Vakilifard, Hossein; Asadi, Saeed. "Open access scientific journals and their publishing financial models". (2006). Librarianship and Information, 9(2), 11-34. [In Persian]. Kazemi, Seddiqeh, et al. (2012). "Paradigms governing special education from the perspective of sociology of science". Research Journal of Basics of Education, 3(1), 111-136. [In Persian]. Khosrowjerdi, Mahmoud. (2006). "Drawing the network of scientific communication between scientists using the citation network approach". Librarianship, 40 (45: 1385), 97-112. [In Persian]. Mohammadi, Akram. (2007). "Effect of communication on knowledge production". Iranian Sociology, 8(1), 52-75. [In Persian]. Mousavi, Arash. (2008). "Scientific research and analysis of the concept of originality of science". Field and University, 14(54), 141-163. [In Persian]. Mahdavi, Mohammad Sadeq; Congratulations, Muhammad. (2006). "Analysis of Habermas' theory of communicative action". Social Sciences, 2(8), 1-28. [In Persian]. Miller, Peter. Subject, power and power: in the view of Horkheimer, Marcuse, Habermas and Foucault. (2005). Translated by Niko Sarkhosh and Afshin Jahandideh. Tehran: Ney Publishing. [In Persian]. Neshat, Narges. (2007). From knowledge to idea: epistemological aspects of information and information. Tehran: Dama. [In Persian]. Outwit, William. Jürgen Habermas. In Stones, Rob. Great sociological thinkers. (2013). Translated by Mehrdad Mirdamadi. Tehran: Nashr al-Karzan, 311-324. [In Persian]. Osareh, Farideh, et al. (2018). "From bibliometrics to webmetrics: an analysis of basics, perspectives, rules and indicators". Tehran: Kitabdar. [In Persian]. Plummer, Ken. (2014). "Herbert Bloomer". In Stones, Rob. Great sociological thinkers. Translated by Mehrdad Mirdamadi. Tehran: Nashr al-Karzan, 130-148. [In Persian]. Polowei, Arezou; Naqshineh, Nader. (2015). "Scientific communication from the perspective of Nicolas Luhmann". National Library and Information Organization Studies, 27(2), 20-7. [In Persian]. Qane, Mohammadreza. (2004). "Archive of electronic documents: a new method in scientific communication". Informatics, 2(2), 77-100. [In Persian]. Qane’eirad, Mohammad Amin. (2013). "Asynchrony of knowledge: relations between science and socio-economic systems in Iran". Tehran: Scientific Policy Research Center of Iran. [In Persian]. Ritzer, George. Sociological theory.(2013). Translated by Houshang Naibi. Tehran: Ney Publishing. [In Persian]. Ritzer, George; Goodman, Douglas J. (2011). "Modern Sociological Theory". Translated by Jalil Mirzaei and Abbas Lotfizadeh. Tehran: Sociologists. [In Persian]. Sardarnia, Khalilullah. (2019). "Internet, new social movements and mobilizing protests (a theoretical and case study of several social movements), Communication Research, 16(4), [151]-176. [In Persian] Sohrabi, Iraj; Eskafi, Maryam. "Habermas' synthesis theory".(2014). Cultural and Social Knowledge, 6(2), 63-78. [In Persian]. Sharehpour, Mahmoud; Fazeli, Mohammad. (2006). "The functions of student scientific associations (a case study in the universities of Gilan, Mazandaran and Tehran)". Iran Social Studies, 1(2), 62-82. [In Persian]. Salibi, Jasnet. (2011). "An analysis of the contribution of non-verbal communication in social interaction". Cultural Research Society, 2(2), 101-119. [In Persian]. Stipcvic, Aleksandar. (1994). A book based on history. Translated by Hamidreza Azhir. Mashhad: Astan Quds Razavi, Islamic Research Foundation. [In Persian]. Tavakkol, Mohammad. (1991). "Science and social determination". Scientific and Research Policy Quarterly, 1(2), 34-39. [In Persian]. Turner, Jonathan H; Bigley, L. (1992). The emergence of sociological theory. Translated by Abdul Ali Lehsaizadeh. Shiraz: Shiraz University. [In Persian]. Wikipedia, the word "object" [access date 06/06/2019] https://fa.wikipedia.org. [In Persian]. Windahl, Sven; Signitzer, Benno; Olson, Jean T. (2008)."Application of communication theories". Translated by Alireza Dehghan. Tehran: Sociologists. [In Persian]. Zaki, Mohammad Ali. (2006). "Analysis of the content of research trends in specialized scientific journals of management". Management Knowledge Quarterly, 19(75), 43-74. [In Persian]. Zavaraghi, Rasoul. (2009). "Investigation of the position of the two concepts of participation and the university of arrogance in informal scientific communication". Book, (77), 51-76. [In Persian]. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,558 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,011 |
||