قرآن کریم. (1381). ترجمه مهدی فولادوند. چاپ دوم. قم: بینا.
ابن قیم جوزیه. (1377). طب نبوی. قاهره: بینا.
افلاکی، احمد. (1362). مناقب العارفین. تهران: دنیای کتاب.
اقبال، عباس. (1382). طبیب نمایان کاسب، مجموعة مقالات اقبال آشتیانی به کوشش محمد دبیر سیاقی، تهران: انجمن آثار.
الگود، سیریل. (1356). تاریخ پزشکی ایران و سرزمینهای خلافت شرقی. ترجمة دکتر باهر فرقانی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
انوری، اوحدالدین محمد بن محمد. (1376). دیوان. تصحیح مدرس رضوی. تهران: علمی و فرهنگی.
براون، ادوارد. (1364). تاریخ طب اسلامی. ترجمة مسعود رجبنیا. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
پارسا نسب، محمد. (1388). بنمایه: تعاریف، گونهها، کارکردها و .... فصلنامة نقد ادبی، 1(5)، 7-40.
پراپ، ولادیمیر. (1371). ریشههای تاریخی قصههای پریان. ترجمة فریدون بدرهای. تهران: توس.
ــــــــــــــــ. (1368). ریختشناسی قصههای پریان. ترجمة فریدون بدرهای. تهران: توس
پناهی، نعمتالله، تقوی، محمد و فتوحیرودمعجنی، محمود. (1397). اقتراحیة مولوی در صورتبندی تمثیلی درد و رنج انسان. مجلة گوهر گویا، 12(2)، 37-58.
تاجبخش، حسن. (1386). پزشکی در آثار مولانا. تهران: دانشگاه تهران.
تقوی، محمد و دهقان، الهام. (1388). موتیف چیست و چگونه شکل میگیرد؟. فصلنامة نقد ادبی، 2(8)، 31-7.
حاجی اسماعیلی، مهدی. (1391). کاربرد تمثیل و قصه در شناخت درمانی. نشریة روانشناسی، رشد مشاوره مدرسه، (29)، 8-10.
حجازی، بهجتالسادات. (1389). طبیبان جان: گرایشهای رواندرمانی و روانشناختی در اشعار عطار و مولوی. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
رضایی، رمضان و علیاکبری، پریناز. (1392). درآمدی بر اصطلاحات و مضامین طبی در مثنوی مولوی. مجلة طب سنتی اسلام و ایران، 4(3)، 209-222.
زرینکوب، عبدالحسین. (1371). شعر بیدروغ، شعر بینقاب. تهران: علمی.
سپهسالار، فریدونبناحمد. (1385). رسالة سپهسالار. تصحیح افشین وفایی. تهران: سخن.
سنایی، مجدودبنآدم. (1359). حدیقه الحقیقه. به کوشش مدرس رضوی. تهران: مؤسسة مطبوعاتی علمی.
سیاسی، محمد. (1390). طبیبان شاعر. تهران: میر ماه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1390). درگذشت فروزانفر. بخارا، 14(84)، 131-137.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ. (1371). موسیقی شعر. تهران: آگاه.
عربیان، علی. (1385). گنج روان: تحلیل و تفسیر مثنوی از منظر روانشناسی. اصفهان: آشنا.
عنصرالمعالی، کیکاوسبنوشمگیر. (بیتا). قابوسنامه. به تصحیح سعید نفیسی. بیجا: بینا.
فرامرز قراملکی، احد. (1389). نظریة انسان سالم در نظام اخلاقی رازی. انسان پژوهی دینی، 7(24)، 19-37.
فروزانفر، بدیعالزمان. (1361). احادیث مثنوی. تهران: امیرکبیر.
قبادی، حسین علی و گرجی، مصطفی. (1386). تحلیل داستان پادشاه و کنیزک بر مبنای شیوة تداعی آزاد و گفتگوی سقراطی. مجلۀ دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، 58(3)، 178-192.
کریمی، عبدالعظیم. (1383). عشق درمانی. تهران: دانژه.
کمالوند، مریم و مسجدی، حسین. (1395). طبیبانههای سعدی. تهران: منشور سمیر.
گلشنی، اکرم. (1391). طب و مضامین طبی و بازتاب آن در ادب فارسی. تهران: سخن.
مجلسی، محمدباقر. (1403). بحار الأنوار. بیروت: مؤسسة الوفاء.
محقق، مهدی. (1345). رازی در طب روحانی. مجلة دانشکدة ادبیات دانشگاه تهران، (2)، 129-113.
ـــــــــــــــــــ. (1374). تاریخ و اخلاق پزشکی در اسلام و ایران. تهران: سروش.
ملکیان، آفاق. (1374). توصیف پدیدارهای رواندرمانی در مثنوی مولوی. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
مولایی، محمدسرور. (1374). رواندرمانی در ادب فارسی. نامة شهیدی. تهران: طرح نو.
مولوی، جلالالدین محمدبنمحمد. (1378). الف. مثنوی (نسخه نیکلسون). مقدمه محیالدینالهی قمشهای. یک جلدی. به کوشش ناهید فرشاد مهر. تهران: نشر محمد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ. (1378). ب. کلیات شمس تبریزی. تصحیح و حواشی فروزانفر. تهران: امیرکبیر.
مؤمنزاده، محمد صادق. (1378). برداشتهای رواندرمانی از مثنوی. تهران: سروش.
نصراصفهانی، زهرا و شیری، مائده. (1393). هفت شیوة رواندرمانی در مثنوی. گوهر گویا، (1)، 145-168.
نیکلسون، رینولد. (1374). شرح مثنوی معنوی. ترجمة حسن لاهوتی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
وهابزاده، جواد. (1386). نخستین داستان دفتر اول مثنوی معنوی از دیدگاه اخلاق پزشکی .... حافظ، (41)، 24-25.
The Holy Quran. (2002). Translated by Mehdi Fouladvand. second edition: Qome. . [In persian]
Aflaki, A. (1983). Manaqib al-Arifin. Tehran: Donyaye ketab. [In persian]
Arabian, A. (2006). Rawan's Treasure: Analysis and Interpretation of Masnavi from the Perspective of Psychology. Isfahan: Ashna. [In Persian]
Algod, S. (1977). Medical history of Iran and Eastern Caliphate lands. Translated by Dr. Baher Farghani. Tehran: Amir Kabir Publications. [In Persian]
Al-Ma'ali, Kikaus-Ban-Washmgir. (N.D). Qaboos Namah. Edited by Saeed Nafisi. Bija: Bina. [In Persian]
Anuri, Ohaddin Mohammad bin Mohammad. (1997). Diwan Corrected by Modares Razavi. Tehran: Elmi and Farhangi. [In Persian]
Annonymous. (2006). The Oxford English Dictionary. Oxford: Oxford University Press.
Brown, E. (1985). History of Islamic Medicine. Translated by Masoud Rajab-Niya. Tehran: Elmi and Farhangi. [In Persian]
Ebne Ghayyem Jozi. (1998). Prophetic medicine.Ghahere: Bina. [In Persian]
Eghbal, A. (2003). Prominent Professional Doctor. A collection of essays by Iqbal Ashtiani with the effort of Mohammad Debir Siyaghi. Tehran: Anjomane Asar. [In Persian]
Faramarz Qaramelki, A. (2010). The Theory of a Healthy Person in Razi's Ethical System. Religious Anthropology, 7(24), 19-37. [In Persian]
Farozanfar, Badi al-Zaman. (1982). Masnavi hadiths. Tehran: Amir Kabir. [In Persian]
Golshani, Akram. (2011). Medicine and Medical Themes and its Reflection in Persian Literature. Tehran: Sokhn. [In Persian]
Haji Ismaili, M. (2011). The use of Allegory and Story in Cognitive Therapy. Journal of Psychology, The growth of school counseling, (29), 8-10.
Hijazi, Behjat al-Sadat. (2010). Tabiban Jan: Psychotherapeutic and Psychological Tendencies in the Poems of Attar and Molvi. Mashhad: Ferdowsi University of Mashhad. [In Persian]
Karimi, A. (2004). love Therapy Tehran: Danje. [In Persian]
Kamalvand, M and Masjidi, H. (2015). Saadi Doctors. Tehran: Manshore Samir. [In Persian]
Majlesi, M. B. (1982). Bihar Anwar. Beirut: Al-Wafa Foundation. [In Persian]
Mohaghegh, M. (1926). A Secret in Spiritual Medicine. Tehran University Literature Faculty Magazine, (2), 113-129. [In Persian]
Mohaghegh, M. (1995). History and Ethics of Medicine in Islam and Iran. Tehran: Soroush. [In Persian]
Malikian, A. (1995). Description of Psychotherapy Phenomena in Molavi's Masnavi, master's thesis. Tehran: Tarbiat Modares University. [In Persian]
Maulai, M. S. (1995). Psychotherapy in Persian Literature. Shahidi's letter Tehran: Tarhe no. [In Persian]
Maulvi, Jalaluddin Mohammad bin Mohammad. (1999). A. Masnavi (Nicholson's edition). Introduction by Mohiuddin Elahi Qomshei. one volume by the efforts of Nahid Farshad Mehr. Tehran: Mohammad. [In Persian]
_______________________________________. (1999). b. Generalities of Shams Tabrizi. Correction and margins of Forozanfar. Tehran: Amir Kabir. [In Persian]
Momenzadeh, M. S. (1999). Psychotherapy Perceptions of Masnavi. Tehran: Soroush. [In Persian]
Nasre-Isfahani, Z. and Shiri, M. (2013). Seven methods of psychotherapy in Masnavi. A Telling Gem, (1), 145-168. [In Persian]
Nicholson, R. (1995). The Description of the Spiritual Masnavi. Translated by Hassan Lahouti. Tehran: Elmi and Farhangi. [In Persian]
Parsa Nasab, M. (2009). Ben Mayeh: Definitions, Types, Functions and.... Literary Criticism Quarterly, 1(5), 7-40. [In Persian]
Propp, V. (1992). Historical Roots of Fairy Tales. Translated by Fereydon Badrei. Tehran: Tos. [In Persian]
. ـــــــــــــــ(1989). Morphology of Fairy Tales. Translated by Fereydon Badrei. Tehran: Tos. [In Persian]
Panahi, N., Taghavi, M and Fotohi Rodmajeni, M. (2017). Molawi's Proposal in the Allegorical Formulation of Human Pain and Suffering. Gohar Goya Magazine, 12(2), 37-58. [In Persian]
Political, M. (2011). The Poet's Doctors. Tehran: Mir Mah. [In Persian]
Qobadi, Hossein Ali and Gurji, Mustafa. (2007). Analysis of the Story of the King and the Maid based on free Association Style and Socratic dialogue. Journal of Faculty of Literature and Human Sciences, University of Tehran, 58(3), 178-192. [In Persian]
Rezaei, R and Ali-Akbari, P. (2012). Introduction to medical terms and themes in Malawi's Masnavi. Journal of Traditional Medicine of Islam and Iran. forth year, 4(3), 209-222. [In Persian]
Seigneuret, Jean, Charles. (1988). Dictionary of Literary Criticism. Delhi: IVY Publishing House.
Sephesalar, Fereydun bin Ahmad. (2006). Sergeant's Message Corrected by Afshin Wafai. Tehran: Sokhn. [In Persian]
Sanai, Majdod Bin-Adam. (1980). The Real Garden. By the Efforts of Modares Razavi. Tehran: Mosseseye Matboati Elmi. [In Persian]
Shafii Kodkani, M. R. (2011). Death of Farozanfar. Bukhara, 14(84), 131-137. [In Persian]
__________________. (1992). Poetry music. Tehran: Aghaz. [In Persian]
Taj Bakhsh, H. (2007). Medicine in the Works of Rumi. Tehran: University of Tehran. [In Persian]
Tagwi, M and Dehghan, E. (2009). What is a motif and how is it formed?. Literary Criticism Quarterly, 2(8), 7-31. [In Persian]
Vahabzadeh, J. (2007). The first story of the first book of Masnavi Manavi from the point of view of medical ethics.... Hafez No. 41. pp. 24-25. [In Persian]
Zarin Koob, A. H. (1992). A poem Without Lies, a Poem without a Mask. Tehran: Elmi. [In Persian]
استناد به این مقاله: سعادتی، افسانه.، محمدیفشارکی، محسن. (1402). موتیفهای پزشکی در قصههای مثنوی.
متن پژوهی ادبی، 27(95)، 97-123. doi: 10.22054/LTR.2021.45803.2804
Literary Text Research is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.