تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,660 |
تعداد مقالات | 13,215 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,414,943 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,420,250 |
ارزیابی پیشینههای پژوهش پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشکدهی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی براساس ساختار و محتوای مطلوب پیشینهنویسی درسالهای 1398- 1393 | ||
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 26، فروردین 1400، صفحه 75-95 اصل مقاله (523 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2021.58049.1404 | ||
نویسندگان | ||
ناهید شاه ویسی![]() ![]() | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3استادیار گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر به تحلیل بخش پیشینهی پژوهش پایاننامههای کارشناسی ارشد پنج رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی، علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم سیاسی و مشاوره در سالهای 1393 تا 1398 دانشکدهی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی پرداخته است. روششناسی: این پژوهش با روش تحلیل محتوای کمی از نوع کاربردی است، 140 عنوان پایاننامه مورد بررسی گرفته است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، چکلیست است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای مقایسهی میانگینها استفاده شده است.یافتهها: بیانگر آن است، در خصوص ساختار در رشته، رشتهی مشاوره بالاترین درصد و رشتهی علوم سیاسی پایینترین درصد را از نظر رعایت ساختار به خود اختصاص دادهاند. در بُعد محتوا بر حسب رشته، رشتهی علوم اجتماعی بالاترین درصد و رشتهی روانشناسی پایینترین نمره را کسب کردهاند. در ساختار بر حسب سال، هر اندازه پیشینههای پژوهش به سال 98 نزدیکتر شدهاند، عملکرد بهتری داشتهاند، و در محتوا نیز برحسب سال، هر چه به سال 98 نزدیک شده است، عملکرد ضعیفتری داشتهاند، این بدان معناست که پیشینههای پژوهش در سالهای 93 و 94 عملکرد بهتری داشتهاند. همچنین یافتهها بیانگر جایگاه دوم رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی در بین سایر رشتهها است. در این رشته از لحاظ ساختار بر حسب سال، سال 95 و از لحاظ محتوا نیز بر حسب سال ، سال 93 در بین دیگر سالها وضعیت بهتری داشته است. نتیجهگیری: نتایج بیانگر آن است که با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده، پیشینههای پژوهش از لحاظ ساختار در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارند، اما از لحاظ محتوا ضعیف، و از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشینه های پژوهش؛ پایاننامه؛ ساختار و محتوای پیشینه ی پژوهش؛ دانشکدهی علوم اجتماعی و تربیتی؛ دانشگاه رازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 178 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 91 |