| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,033,966 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,803,477 |
ارزیابی پیشینههای پژوهش پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشکدهی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی براساس ساختار و محتوای مطلوب پیشینهنویسی درسالهای 1398- 1393 | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 4، دوره 8، شماره 26، فروردین 1400، صفحه 79-102 اصل مقاله (535.15 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2021.58049.1404 | ||
| نویسندگان | ||
| ناهید شاه ویسی1؛ غلامرضا حیدری* 2؛ ,وکیل احمدی3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
| 3استادیار، گروه جامعهشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر به تحلیل بخش پیشینه ی پژوهش پایان نامه های کارشناسی ارشد پنج رشته ی علم اطلاعات و دانششناسی، علوم اجتماعی، روانشناسی، علوم سیاسی و مشاوره در سالهای 1393 تا 1398 دانشکدهی علوم اجتماعی و تربیتی دانشگاه رازی پرداخت. این پژوهش با روش تحلیل محتوای کمی از نوع کاربردی، 140 عنوان پایاننامه مورد بررسی گرفت. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، چکلیست بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های مقایسه ی میانگین ها استفاده شد. در خصوص ساختار در رشته، رشته ی مشاوره بالاترین میانگین و رشته ی علوم سیاسی پایینترین میانگین را از نظر رعایت ساختار به خود اختصاص دادند. در بُعد محتوا بر حسب رشته، رشته ی علوم اجتماعی بالاترین میانگین و رشته ی روانشناسی پایین ترین نمره را کسب کردند. در ساختار بر حسب سال، هر اندازه پیشینه های پژوهش به سال 98 نزدیکتر شدند، وضعیت بهتری داشتند، و در محتوا نیز برحسب سال، هر چه به سال 98 نزدیک شده، وضعیت ضعیف تری داشتند، این بدان معناست که پیشینه های پژوهش در سالهای 93 و 94 وضعیت بهتری داشتند. همچنین یافته ها بیانگر جایگاه دوم رشته ی علم اطلاعات و دانش شناسی در بین سایر رشته ها بود. در این رشته از لحاظ ساختار بر حسب سال، سال 95 و از لحاظ محتوا نیز بر حسب سال، سال 93 در بین دیگر سال ها وضعیت بهتری داشت. نتایج بیانگر آن بود که با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده، پیشینه های پژوهش از لحاظ ساختار در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار داشتند، اما از لحاظ محتوا ضعیف، و از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پایاننامه؛ پیشینه های پژوهش؛ دانشکدهی علوم اجتماعی و تربیتی؛ دانشگاه رازی؛ ساختار و محتوای پیشینه ی پژوهش | ||
| مراجع | ||
|
پارسائیان، مریم. (1387). بررسی میزان ارتباط موضوعی پایاننامههای رشتهی کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای دولتی تهران با پیشینههای مندرج در آنها (1387-1383). مجله کتابداری، 42 (47)، 200- 185.
حری، عباس. (1375). بررسی وضع پیشینه در پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی. (56)، 33- 48.
فتاحی، رحمتالله و پریرخ، مهری. (1390). مرور نوشتارها و پیشینه پژوهش: راهنمای نگارش. تهران: نشر کتابدار.
کریمی، بهناز. (1395). نحوه جمعآوری پیشینه تحقیق در پژوهشهای علوم رفتاری و روانشناسی. ششمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، آذربایجان شرقی: دانشگاه فنی و حرفهای، 5- 1.
کورهپز، هانیه. (1394). مقایسه تحلیل انتقادی فصل پیشینهی دانشجویان ایرانی تحصیلات تکمیلی آموزش زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
منصوریان، یزدان. (1389). صد نکته در پایاننامهنویسی. کلیات کتاب ماه اطلاعات ارتباطات دانششناسی، (7)،93-78.
یحیوی، فاطمه سادات. (1395). چیستی و چرایی و چگونگی تدوین پیشینه تحقیق. ششمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، آذربایجان شرقی: دانشگاه فنی و حرفهای، 8- 1.
Boell, S. K., & Cecez- Kecmanovic, D. (2010). Literature Reviews and the Hermeneutic Circle, Australian Academic & Research Libraries, 41(2, 129-144. Cisco, J. (2014). Teaching the Literature Review: A practical Approach for College Instructors. Teaching & Learning Inquiry, 2(2), 41-57. Efron, E. S, & Ravid, R. (2019). Writing the Literature Review a Practical Guide. The Guilford Press New York London. Green, R., & Bower, M(2002). Evolution of the Thesis Literature Review; A faculty-librarian Partnership to Guide off-campus Graduate Research and Writing. Shenandoah University, 1-10. Kaminstein, D. (2017). Writing a Literature Review for an Applied Master’s Degree. Organizational Dynamics Working Papers, Unversity of Pennsylvania Scholarly Commons, 9(19), 1-13. Krishnan, L. A., & Kathpalia, S. S. (2002). Literature Reviews in Student Project Reports. IEEE Transactions on Professional Communication, 45(3), 187-197. Nariza, N., Sutapa, G., & Salam, U. (2014). Critical Thinking in Literature Review Writing Section of Students’’Theses’’. Journal Pendidikan dan Pembelajaran Untan, Tanjungpu ra University, 1-8. Torraco, R. J. (2016). Writing Integrative Reviews of the Literature: Methods and Purposes. International Journal of Adult Vocational Education and Technology, 7(3), 62-70. Fatahi, Rahmatullah; Parirokh, Mehri (2010). Review of articles and research background: writing guide. Tehran: Ketabdar Publishing House. Horri, Abbas. (1996). Examining the status of the background in the master's theses of the Faculty of Management and Medical Information. (56), 33-48. [In Persian]. Karimi, Behnaz. (2015). How to collect research background in behavioral sciences and psychology. The 6th National Conference on Management, Economics and Accounting, East Azerbaijan: Technical and Vocational University, East Azerbaijan, 1-5. [In Persian]. Kourepaz, Haniyeh. (2014). Comparison of the critical analysis of the background chapter of Iranian graduate students in English language teaching and English translation. Master's thesis, Islamic Azad University, Maroodasht branch. [In Persian]. Mansourian, Yazdan. (2010). One hundred points in thesis writing. Generalities of the book of the month of scientific communication information, (7), 78-93. [In Persian]. Parsaeian, Maryam. (2008). Examining the degree of relevance of theses in the field of librarianship and information of Tehran state universities with the backgrounds included in them (2004-2008). Library Journal, 42 (47), 185-200. [In Persian]. Yahyavi, Fatemeh Sadat. (2015). What and why and how to compile research background. The 6th National Conference on Management, Economics and Accounting, East Azerbaijan: East Azerbaijan Technical and Vocational University, 1-8. [In Persian]. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 743 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 574 |
||