تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,661 |
تعداد مقالات | 13,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,491,356 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,447,238 |
بررسی مهارتهای نشر در مجلات علمی در دانشجویان دکتری دانشگاه اصفهان | ||
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 26، فروردین 1400، صفحه 119-142 اصل مقاله (563.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2021.58336.1412 | ||
نویسندگان | ||
رضا دهخدایی![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3تحلیلگر پژوهش و سیاست گذاری، کمسیون آموزش عالی شرق کانادا، کانادا | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر به دنبال بررسی و تعیین میزان آگاهی و مهارت دانشجویان دکتری در انتشار منابع خود در مجلات علمی و سنجش رابطه بین مهارت نشر در مجلات و متغیرهای رشته، جنسیت، سن و همچنین رابطه آن با تعداد مقالات منتشر شده در مجلات داخلی و بینالمللی و در نهایت تأثیر شرکت در کارگاه های آموزشی مرتبط بر میزان این مهارت است. روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و با روش کمی و پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دکتری دانشگاه اصفهان به تعداد 2432 نفر است. نمونهگیری از نوع تصادفی طبقهای بود که حجم آن با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 332 نفر برآورد شد که در نهایت 302 نفر پاسخگو بودند. یافتهها: میزان مهارت دانشجویان در حد متوسط و در رشتههای مختلف متفاوت بود. اما جنسیت و سن بر میزان آن تأثیری نداشت. همچنین میزان این مهارت با تعداد مقالات منتشره در مجلات داخلی و بینالمللی همبستگی مثبتی داشت و شرکت در کارگاههای آموزشی مرتبط موجب افزایش میانگین امتیاز آن بود. ارزش: از آنجا که مهارت دانشجویان در حد متوسط بود، این پژوهش میتواند آغازگر پژوهشی باشد که مشابه سواد اطلاعاتی، چارچوبی را تحت عنوان سواد نشر در مجلات علمی ایجاد نماید تا پژوهشگران مبتدی از آن بهره مند گردند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر اکتسابی بودن این مهارت، ضرورت طرحریزی دورههای آموزشی مرتبط تأثیر نقش نویسنده در افزایش این مهارت، ضرورت اصلاح و توجه به آییننامهها و ضوابط پذیرش دانشجو و اهمیت برگزاری کارگاههای آموزشی مرتبط از جانب دانشگاهها بود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت نشر در مجلات علمی؛ فرآیند داوری؛ مجلات جعلی؛ مجلات دسترسی آزاد؛ ارزیابی مجلات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 159 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 88 |