| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,092 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,885,435 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,002,700 |
از صورت منطقی تا صورت زندگی: بررسی انتقادی دنیل هوتو از ویتگنشتاین | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 3، دوره 16، شماره 62، تیر 1399، صفحه 65-89 اصل مقاله (555.48 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2020.27205.1475 | ||
| نویسنده | ||
| عطیه زندیه* | ||
| استادیار فلسفه و کلام، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| از آنجا که ویتگنشتاین دارای دو فلسفه است، یکی از دغدغههای مفسران او، درک ارتباط بین دو فلسفة اوست. هوتو از جمله مفسرانی است که تلاش کرده ارتباطی وثیق میان فلسفههای او برقرار کند تا تفسیری منسجم و سازگار از آنها ارائه دهد. به اعتقاد او، چنین دیدگاهی منجر به رفع اختلافات سطحی و عمیق در فلسفههای ویتگنشتاین میشود. به بیان هوتو، بستر یکپارچهای که فلسفههای ویتگنشتاین را به هم مرتبط میکند «غایت فلسفه» از نظر او، و رویکردش نسبت به «ماهیت و معنای زبان» است. بنابر تفسیر هوتو، غایت فلسفه در دو دورة فکری ویتگنشتاین توصیف بوده است. اما رویکرد فلسفی او در مورد ماهیت زبان دچار تحول شده است: تحول از صورت منطقی به صورت زندگی. همت هوتو بر این است که نشان دهد این تحول خواست اصلی ویتگنشتاین نبوده، و در اثر روشی که برای ارائه تفکر خود برگزیده، پیشآمده است. او رویکرد ویتگنشتاین در فلسفة دوم را که برمبنای نگرش کارکردی است صحیح میداند، اما رویکرد او در فلسفة اول را بر مبنای نظریة تصویری و ناصحیح میخواند، و معتقد است سردرگمی ویتگنشتاین باعث وقوع این رویکرد ناصحیح شده است. هوتو قصد دارد روش فلسفة دوم را به فلسفة اول تسری دهد تا کل فلسفه او با یک غایت و یک رویکرد مورد تفسیر قرار گیرد. گرچه نتیجهای که هوتو میگیرد بدیع است، اما به این امر میانجامد که در رساله، نکته قابلملاحظهای وجود ندارد که ارزش حفظکردن داشته باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| صورت منطقی؛ صورت زندگی؛ توصیف؛ غایت؛ کارکرد | ||
| مراجع | ||
|
ویتگنشتاین، لودویگ. (1381). پژوهشهای فلسفی. ترجمه فریدون فاطمی. تهران: نشر مرکز. ـــــــــــــ. (1379). رسالة منطقی ـ فلسفی، ترجمة میرشمس الدین ادیب سلطانی، تهران: امیرکبیر. Conant, James. (1989). "Must We Show What We Cannot Say?”inThe Sense of Stanely Cavell, PA: Bucknell Uni. Press.
Diamond, Cora. (1995). The Realistic Spirit: Wittgenstein, Philosophy and Mind. Cambridge, MA: MIT Press.
Dummett, Michael. (1993). Origins of Analytical Philosophy. London: Duckworth.
Gefwert, Christoffer. (2000). Wittgenstein's on Thought, Language and Philosophy. Aldershot: Ashgate.
Goldstein, Laurence. (1999). Clear and Queer Thinking: Wittgenstein’s Development and His Relevance to Modern Thought, London: Duckworth.
Horwich, Paul. (2012). Wittgenstein’s Metaphilosophy, Oxford University Press.
Hutto, D. Daniel. (2003). Wittgenstein and the End of Philosophy: Neither Theory nor Therapy. Basingstoke: Palgrave.
Mounce, H.O. (1981). Wittgenestein's Tractatus. Oxford: Blackwell.
Pears, David. (1988). The False Prison: A Study of the Development of Wittgenstein's Philosophy. Vol. 2. New York: Clarendon Oxford.
Wittgenstein, Ludwig. (1974), On Certainty, Trans, G.E.M. Anscombe, Basil BlackWell.
ــــــــــــــ. (1989), Philosophical Investigations, Trans, G.E.M. Anscombe, Basil BlackWell.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 553 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 376 |
||