تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,717,032 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,222,559 |
تأثیرات اجتماعی ساماندهی خیابانهای دارای ارزش فرهنگی و تاریخی (مطالعه موردی خیابان لالهزار) | ||
فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 14، آذر 1399، صفحه 113-140 اصل مقاله (791.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/urdp.2021.62581.1366 | ||
نویسندگان | ||
هادی برغمدی ![]() ![]() | ||
1دکترای جامعه شناسی. مرکز ارزیابی تاثیرات اجتماعی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
لاله زار یکی از خیابانهای تاریخی و فرهنگی تهران بوده و ازجمله فضاهای شهری است که برای بیان تاریخ و فرهنگ این شهر در بسیاری از منابع به آن اشاره شده است. نبود فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی مرتبط با ویژگیهای تاریخی و همجواری ناخوشایند با فعالیتهای تجاری، این خیابان را با مسائل اجتماعی فراوانی مواجه کرده است. پیادهراه سازی و احیای بافت تاریخی و فرهنگی لاله زار از جمله راهکارهایی جهت بهبود وضعیت کنونی این خیابان و مقدمهای برای ایجاد یک محیط شهری جذاب و پرمحتوا با زمینه اجتماعی و فرهنگی خواهد بود. در این مقاله تلاش شده است تا تأثیرات اجتماعی اجرای این پروژه تبیین گردد. رویکرد پژوهش بر اصول ارزیابی تأثیر اجتماعی استوار است و از روشهای کمی و کیفی استفادهشده است. یافته ها و نتایج نشان داد که تأثیرات اجتماعی طرح دارای بیشترین اهمیت در فرایند انجام پروژه است. تأثیراتی نظیر ارتقاء کیفیت زندگی، غنیسازی اوقات فراغت، ایجاد حیات شبانه و افزایش تعاملات و ارتباطات در حوزهی اجتماع بیشترین امتیازها را به خود اختصاص دادهاند. در حوزه کالبدی- محیط زیستی، بالاترین سهم، کاهش بار ترافیکی و حفظ بناهای ارزشمند تاریخی بوده است. تأثیراتی نظیر افزایش درآمد اصناف و جذب سرمایهگذار در حوزه اقتصادی و توسعه گردشگری و افزایش حس تعلقخاطر در حوزه فرهنگی نیز در درجات بعدی اهمیت قرار داشته اند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی تأثیرات اجتماعی (اتا)؛ خیابان لالهزار؛ نوسازی و احیای بافت تاریخی | ||
مراجع | ||
اجاق، عقیل؛ هرائینی، مصطفی و ایمانی بهاره. (1396). «ارزیابی میزان موفقیت پیادهراه 17 شهریور و تأثیرات اجتماعی- اقتصادی حاصل از آن (مطالعه تطبیقی محور قبل و بعد از اجرای طرح پیادهراه سازی)»، مجلهی علوم جغرافیایی، سال سیزدهم، شمارهی 26: 18 ـ 1.
اداره پژوهشهای کاربردی دانشگاه تهران (1390 ـ 1389). ساماندهی، بهسازی و نوسازی خیابان لالهزار. معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران.
بارج، رابل جی.(1391)، مفاهیم، فرایندها و روشهای ارزیابی تأثیر اجتماعی، ترجمه: کاوه اکبری، افسانه قره داغی و سمانه مرتضوی گازدار، تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ با همکاری اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران.
پوراحمد، احمد و عباسی، شهلا. (1395)، تحلیل توانمندیها و تنگناهای وضعیت پیادهراه صف (باغ سپهسالار) منطقه 12 تهران و روند آن در گذر زمان، فصلنامهی جغرافیا و برنامهریزی شهری چشمانداز زاگرس. سال هشتم، شماره 29: 129 ـ 101.
پولاوند، محمدرضا. (1389)، سی سال محکومیت لالهزار، تهران: نشر جمهوری.
توکلی، علیرضا. (1388)، «بررسی شاخصهای تداوم یا در تبیین هویت فضاهای خیابان لالهزار»، فصلنامه آرمانشهر، سال دوم، شماره 3: 77-70.
جعفرزادهپور، فروزنده. (1389)، طرح ارزیابی آثار اجتماعی و فرهنگی پروژه پیادهروسازی منطقه 4 شهرداری تهران. کارفرما: شهرداری منطقه 4 تهران.
رصدخانه شهری تهران، دانشگاه تهران و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران. (1396)، اطلس پایداری شهر تهران، تهران: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران.
رفیعیان، مجتبی و عسگری، علی. (1386)، مفهوم و شیوه سنجش کیفیت محیط شهری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران.
سجاد زاده، حسن و محمدی، فائزه. (1394)، نقش کیفیت محیطی در ارتقاء تعاملات اجتماعی خیابانهای شهری نمونه موردی: خیابان امام خمینی آمل، فصلنامه برنامهریزی توسعه شهری و منطقهای، سال اول، شماره 2: 175- 149.
سفرچیتیل، زینالعابدین. (1392)، ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بازسازی و ساماندهی میادین رجایی، ایثارگران، پژوتن و سبحانی در منطقه 18 تهران. کارفرما: معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقهی 18 تهران.
سلیمانریزی، بهروز. (1392)، ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی ساماندهی میادین و معابر خاص شهر (میدان بروجردی و ساعی در محدوده شهر ری). کارفرما: شهرداری منطقهی 20 تهران.
شرکت مطالعات جامع حملونقل و ترافیک تهران. (1388)، مطالعات امکانسنجی پیادهراهسازی خیابان لالهزار (حدفاصل میدان امام خمینی (ره) تا خیابان جمهوری).
عسگری، نقی و زمان زاده، سهراب. (1390)، ارزیابی پیامدهای اجتماعی پروژه پیاده راهسازی خیابان لالهزار و بهسازی پیاده راه برلن ـ مهران (ناحیه 1 منطقه 12). کارفرما: اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 12 تهران.
علیخواه، فردین. (1393)، رویکرد اجتماع محور در پیاده راهسازی، تهران: نشر علوم اجتماعی.
فاضلی، محمد و علیخواه، فردین. (1391)، پیوست اجتماعی و فرهنگی بهسازی میدان امامحسین و پیادهراه سازی خیابان هفدهشهریور. کارفرما: سازمان زیباسازی شهر تهران.
فرشیصبحخیز، فاطمه. (1392)، ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی معابر جهت تردد معلولین و سالمندان منطقه 11. کارفرما: اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقهی 11 تهران.
فرضیمولان، سهیلا. (1393)، ارزیابی تأثیرات اجتماعی فرهنگی ساماندهی بلوار کشاورز. کارفرما: معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه 6 تهران.
کاشانیجو، خشایار. (1389)، پیادهراهها؛ از مبانی تا طراحی تا ویژگیهای کارکردی، تهران: آذرخش.
کلانتریخلیلآبادی، حسین؛ سلطانمحمدلو، سعیده و سلطانمحمدلو، نازی. (1395)، طراحی پیادهراه و تأثیر آن بر کیفیت زندگی در بافت تاریخی شهرها، مطالعهی موردی پیادهراه تربیت تبریز. دوفصلنامهی معماری ایرانی، سال پنجم، شمارهی 9: 174 ـ 159.
متولی، مسعود. (شهریور 1397)، مصاحبه در مورد ساماندهی، بهسازی و نوسازی خ لالهزار. کارشناس مهندسان مشاور بعدپویا شهر.
مهندسین مشاور باوند. (1389)، طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران. کارفرما: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ـ اداره کل شهرسازی و طرحهای شهری. ویرایش دوم.
مهندسین مشاور بعدپویاشهر. (1396)، ساماندهی، بهسازی و نوسازی خیابان لالهزار (حدفاصل خیابان انقلاب تا خیابان جمهوری). کارفرما: معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران (مدیریت بافت و بناهای تاریخی).
مهندسین مشاور بهین تردد. (1390)، مطالعه امکانسنجی احداث پیادهراه در خیابان لالهزار. کارفرما: سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران.
موسسهی آموزشی مطالعاتی مدیریت شهری توسعه فراگیر آسیا. (1390)، ارزیابی تأثیرات اجتماعی خیابان شریعتی. کارفرما: معاونت امر اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقهی 3 تهران.
موسسهی پویشگران عصر توسعه. (1393)، ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بهسازی معابر جهت تردید معلولین و سالمندان سطح منطقه 13 شهرداری تهران. کارفرما: شهرداری منطقه 13 تهران.
موسسهی میراث فردا. (1389)، ارزیابی و پیوست اجتماعی و فرهنگی پیادهراه سازی محور شهید احسانی و مرمت آن. کارفرما: سازمان زیباسازی شهر تهران.
میرزایی، خلیل. (1394)، ارزیابی آثار اجتماعی پیادهراهسازی خیابان 15 خرداد واقع در منطقه 12 شهرداری تهران (فاز دوم). نشریهی پژوهش و برنامهریزی شهری. سال هفتم، شماره 24: 142-121.
میرزایی، خلیل. (1396)، ارزیابی تأثیرات اجتماعی- فرهنگی بهسازی معابر منطقهی 7 شهرداری تهران. کارفرما: معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 7 تهران.
وفاپور، حسین. (1390)، ارزیابی تأثیرات اجتماعی و فرهنگی تعریض خیابان امام خمینی. کارفرما: شهرداری منطقهی 10 تهران.
Glasson, J., and Wood, G., (2009). "Urban Regeneration and Impact Assessment for Social Sustainability", Impact Assessment and Project Appraisal, Vol. 27, No. 4, PP. 283-290.
Klau-Hass. (1993). Impact of pedestrianization and traffic calming on retailing a review of the evidence from Germany and the UK. https://doi.org/10.1016/0967-070X(93)90004-7
Newman, L. (2008). "Sustainable Urban Community Development from the Grassroots: Challenges and Opportunities in a Pedestrian Street Initiative", Local Environment, 13(2), 129-139.
Rauterkus, S. Y., and Miller, N. (2011). Residential land values and walkability. Journal of Sustainable Real Estate, 3(1), 23-43.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 186 |