تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,718,790 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,237,482 |
تبیین و سطحبندی شاخصهای کارآفرینی راهبردی | ||
مطالعات مدیریت بهبود و تحول | ||
مقاله 7، دوره 30، شماره 101، مهر 1400، صفحه 161-188 اصل مقاله (563.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jmsd.2021.54023.3700 | ||
نویسندگان | ||
طیبه امینی1؛ مجید نصیری* 2؛ پرویز سعیدی3؛ ابراهیم عباسی4 | ||
1دانشجوی دکتری،گروه کارآفرینی،دانشکده مدیریت و حسابداری،واحد علی آبادکتول ،دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران | ||
2استادیار گروه حسابداری و مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران | ||
3دانشیار گروه حسابداری و مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران | ||
4دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
آشفتگیهای موجود در محیط کسب و کارها منجر به تغییرات غیر قابل پیشبینی شده است که از یک طرف باعث ایجاد فرصتهای جدید برای کسب ارزش و از طرفی دیگر مزیتهای رقابتی شرکتها را دچار مشکل کرده است و در برخی مواقع منجر به از بین رفتن آنها شده است. در چنین فضایی سازمانهای موفق و به ویژه شرکتهای دانش بنیان به دنبال آن هستند که از کارآفرینی راهبردی یعنی بهرهبرداری از مزیتهای رقابتی فعلی و کشف نوآوریهایی که مزیت رقابتی آینده را رقم میزنند، به عنوان عاملی در دستیابی به موفقیت استفاده کنند. ضرورت وجود فعالیتهای مدیریت راهبردی و کارآفرینی به شکل همزمان در قالب کارآفرینی راهبردی منجر به تاثیرگذاری معنادار در موفقیت شرکت، میشود. این تحقیق از روش فراترکیب به شناسایی شاخصهای کارآفرینی راهبردی پرداخته که منجر به شناسایی70 کد، 16 مفهوم و 6 مقوله گردیده است و با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری آنها را سطحبندی نموده است نتیجه حاصل از نظرات خبرگان در رویکرد ساختاری تفسیری بدین صورت بوده است که عوامل محیطی در سطح چهارم، عوامل سازمانی، عوامل اقتصادی و عوامل نوآورانه در سطح سوم و عوامل فردی و اجتماعی کارآفرینانه در سطح دوم و در سطح اول فرصتها و قابلیتهای کارآفرینانه قرار گرفتند. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی راهبردی؛ مزیت رقابتی؛ مدیریت استراتژیک؛ فراترکیب؛ مدلسازی ساختاری تفسیری | ||
مراجع | ||
موسی خانی،مرتضی؛ماشااله. (1396)، الگوی کارآفرینی استراتژیک: مطالعه موردی وزارت نیرو، پژوهش های سیاستگذاری و برنامه ریزی انرژی،3(7)، 171-200.
احمدپور داریانی، احمد.(1386)، کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها. تهران: پردیس 57، چاپ اول.
ابراهیم پور، حبیب؛ حبیبیان، سجاد؛ جانعلی زاده چوبستی، معصومه و دهقانی، علیرضا(1391). الگوی جامعی از کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای نوپا، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، بابلسر.
اسدی سی سخت، کیهان؛ طالبی، کامبیز و حسینی، سیدرسول،(1396). راهبردهای کارآفرینانه راهبردهای کارآفرینانه: مفهوم پردازی و ارائه تعریف جدید و ارتباط آن با کسب و کار، کارآفرینی در کشاورزی، 4(2)، 61-72.
طالبی، کامبیز؛ سخدری، کمال؛ تازیکه، مهیا.(1397)، بررسی تاثیر کارآفرینی استراتژیک بر رشد کسب و کارها، همایش ملی اقتصاد، مدیریت توسعه و کارآفرینی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی، تهران
فلاح، محمدرضا. (1398)، ارائه چارچوبی برای باز تولید سرمایه اجتماعی با استفاده از رویکرد فراترکیب، مطالعات مدیریت( بهبود و تحول)، 28(93)، 161-203.
ناصحی فر، وحید؛ حسن زاده، ژاله فرزانه، (1396)، تاثیر گرایش کارآفرینی سازمانی بر صادرات کارآفرینانه، مطالعات مدیریت( بهبود و تحول)، 27(89) ، 145-170.
شول، عباس؛ مزروعی نصرآبادی، اسماعیل، (1396)، تاثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر نوآوری: تبیین نقش میانجی یادگیری بین سازمانی، مطالعات مدیریت( بهبود و تحول)، 28(84)، 125- 152.
حسین پور، داود؛شمس، فاطمه، (1394)، تاثیر رفتار سازمانی و ابعاد آن بر مزیت رقابتی، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 26(86) ، 145-166.
Kuratko, D. F., Audretsch,D. B. (2009). Strategic entrepreneurship: explpring different perspectives of an emerging concept. Entrepreneurship Theory and Practice,33(1), 1-17.
Ireland, R.D; Hitt, M.A. and D.G. Simon (2003), “A Model of Strategic Entrepreneurship: The Construct And Its Dimensions”, Journal of Management, 29(6),963-89.
Webb, J.W., Ketchen, D.J., & Ireland, R.D. (2010). Strategic entrepreneurship within family controlled firms: Opportunities and challenges. Journal of Family Business Strategy, 1(2), 67-77.
Akman , G. & Yilmaz ,C.(2008).Innovative capability, innovation strategy and market orientation : An empirical analysis in Turkish software industry . International Journal of Innovation Management , 12(1),69-111.
Kyrgidou, L.P., and Hughes, M. (2010). Strategic entrepreneurship: origins, core elements and research directions. European Business Review, 22(1), 43-63.
Ireland ,R.D. and Webb.J.W.(2007)," Strategic entrepreneurship: creating competitive advantage through streams of innovatin". Business Horizons, 50(1), 49-59.
Kraus, Sascha, Kauranen,Ilkka, Reschke Carl Henning (2011)," Identification of domains for a new conceptual model of strategic entrepreneurship using the configuration approach". Management Research Review ..34 (1). 58-74.
Mosakhani, M. (2017). Strategic Entrepreneurship Model: Case study of the Ministry of Energy, Energy Policy and Planning Research,3(7),171-200.[In persian]
Ahmadpor Dariani, A. (2007). Entrepreneurship: Definitions, Theories, Patterns. Tehran: Pardis 57, first edition.[In persian]
Ebrahimpor , H., Habibian, S., Janalizade, M., Dehghani,A., (2012). A Comprehensive Model of Strategic Entrepreneurship in Start-ups, National Conference on Entrepreneurship and Knowledge-Based Business Management, Babolsar.[In persian]
Aadisisakht, K., Talebi, K,& Hoseini,S.( 2017). Entrepreneurial Strategies Entrepreneurial Strategies: Conceptualization and presentation of a new definition and its relationship with business, entrepreneurship in agriculture, 4(2),61-72.[In persian]
Talebi,K., Sakhdari,K, & Tazike,M,. (2018), Investigating the Impact of Strategic Entrepreneurship on Business Growth, National Conference on Economics, Development Management and Entrepreneurship with Iranian Goods Support Approach, Tehran.[In persian]
Falah, M,. (2019), Provide a framework for the reproduction of social capital using a meta-integrated approach, management studies (improvement and transformation), 28(93), 1161-203.[In persian]
Nasehifar, V., Hasanzade,Zh., (2017), The Impact of Organizational Entrepreneurship Trend on Entrepreneurial Exports, Management Studies (Improvement and Transformation), 27(89), 161-203. [In persian]
Shol, A,. Mazroeinasrabadi, E. (2017), The effect of total quality management on innovation: explaining the mediating role of inter-organizational learning, management studies (improvement and transformation), 28(84), 125-152. [In persian]
Hoseinpor,D., Shams, F., (2015), The effect of organizational behavior and its dimensions on competitive advantage, management studies (improvement and transformation), 26(86), 145-166. [In persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 724 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 324 |