| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,242,233 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,910,129 |
بررسی رابطه بین اعتمادبهنفس با سواد رسانهای در استفاده از شبکه اجتماعی دانشآموزان از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی شهر دورود | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 6، دوره 10، شماره 37، دی 1402، صفحه 201-222 اصل مقاله (1.1 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2021.62915.1464 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم سلیمی1؛ منصور ترکیان تبار* 2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، واحد دورود،دانشگاه آزاد اسلامی، لرستان، ایران. | ||
| 2استادیار، گروه مدیریت،واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران . | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اعتمادبهنفس با سواد رسانهای در استفاده از شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) از دیدگاه معلمان زن مقطع ابتدایی شهر دورود به انجام رسیده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 398 نفر از معلمان زن مقطع ابتدایی شهر دورود است که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی - مورگان 196 نفر تعیین و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای موردنیاز پژوهش از پرسشنامه استاندارد اعتمادبهنفس کوپر اسمیت (1967) با ضریب پایایی 88/0 و برای سنجش میزان سواد رسانهای معلمان در استفاده از شبکه اجتماعی شاد از پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 81/0 استفاده شدهاست. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS24 تجزیهوتحلیل شدند. برای تعیین نرمال بودن توزیع دادهها از آزمون کلموگروف- اسمیرنف استفاده شد که نتیجه این آزمون نشان از توزیع نرمال دادههای گردآوریشده داشت و به همین جهت نیز آزمون پیرسون برای بررسی فرضیههای پژوهش مورداستفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که از دیدگاه معلمان زن شهر دورود بین اعتمادبهنفس و هریک از ابعاد آن (اعتمادبهنفس عمومی، اعتمادبهنفس شغلی، اعتمادبهنفس اجتماعی و اعتمادبهنفس خانوادگی) با سواد رسانهای در استفاده از شبکه اجتماعی دانشآموزان رابطه مثبت و معنیدار دارند. بر اساس یافتههای این پژوهش و پژوهشهای مشابه میتوان گفت داشتن اعتمادبهنفس و تقویت و ارتقاء سطح سواد رسانهای میتواند باعث افزایش توانایی گروههای مختلف جامعه در استفاده از انواع فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی شود و این مهم در حوزه آموزشوپرورش بر توانمندی معلمان در بهرهگیری و استفاده بهینه از شبکه اجتماعی دانشآموزان (شاد) بسیار مؤثر خواهد بود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اعتمادبهنفس؛ سواد رسانهای؛ شبکه اجتماعی دانشآموزان | ||
| مراجع | ||
|
بهارلو، فیروزه و هاشمی، سیده آمنه. (1398)، راهکارهای عملی افزایش اعتمادبهنفس در کودکان. پژوهشنامه اورمزد، شماره 12(47)، 150-170.
خسروی، ولیالله. (1394). تأثیر شبکههای اجتماعی بر سلامت روحی و روانی افراد جامعه در ایران. دومین فراهمایی ملی توسعۀ پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی. مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، ایران.
دوست محمدی، مهدیه و خجسته، سعیده. (1397). بررسی رابطۀ بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با اعتمادبهنفس و سلامت روان اعضای هیئتعلمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز کرمان. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 8 (2)، 251-272.
سلیمانی، ندا و کریمی، لاله. (1396). تأثیر استفاده از شبکههای اجتماعی بر سطح اعتمادبهنفس جوانان. فصلنامه رسانه، 28 (2)، 101-119.
محمدی، مهدی و جعفری، سکینه. (1391). رابطه ویژگیهای سازمانی، دانش، مهارت و نگرش معلمان مقطع دبیرستان با احساس اعتمادبهنفس آنان در بهکارگیری ICT در تدریس: ارائه مدل توضیحی. مجلهی مطالعات آموزش و یادگیری، 4 (1)،105-136.
مقدس زاده، حسن، یمین فیروز، موسی و علی محمدی، خدیجه. (1395). بررسی رابطه مهارتهای سواد اطلاعاتی با اثربخشی معلمان: مطالعه موردی معلمان مقطع ابتدایی شهرستان ساری. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 6(1)،306 -320.
Asparouhova, K. (2015). Tweens logged in: How social norms and media Literacy relate to children's usage of social media. Master Thesis, Department of Media and Communication, School of Economics and Political Science, London Classrooms: A study of teachers’ knowledge, confidence, and integration. Journal of Media Literacy Education, 13(1), 108-130. https://doi.org/10.23860/JMLE-2021- 13-1-10 Hattani, H. A. (2019). Media Literacy Education in Secondary School: Teachers’ Attitudes. Journal of Media Research, 12, 1(33), 5-26. KiliÇ, D.B.C (2017). examining music teachers' self-confidence levels in using Information and communication technologies for education based on measurable variables. Educational and reviews, 12(3),101-107. Malureanu. A, Panisoara.G & Lazar, I. (2021). The Relationship between Self- Confidence, Self-Efficacy, Grit, Usefulness, and Ease of Use of eLearning Platforms in Corporate Training during the COVID-19 Pandemic. Sustainability, 13 (12), 6633. https://doi.org/10.3390/ su13126633 McNelly, T. A. & Harvey, J. (2021). Media literacy instruction in today’s Meehan, R. B., Walker. A & Wells. S, Schwarz. (2015). Media Literacy in Teacher Education: A Good Fit across the Curriculum. The National Association for Media Literacy Education’s Journal of Media Literacy Education 7(2), 81–86. Papaioannou, T. (2011). Assessing digital media literacy among youth through their use of social networking sites. Revista de InformaticaSociala, 8 (15), 36-48. Srivastava, R. & Joshi, S. (2014). Relationship between self-concept and self- esteem in adolescents. International Journal of Advanced Research, 2(2), 36-43. Thamarana, S. (2018). Teachers’ Perceived Self-confidence in the Use of ICTs in English Language Teaching. Eltai Tirupathi Chapter 6th Annual International Conference, Tirupathi, India. Thoman, E. & Jolls, T. (2003). Literacy for the 21st century: An overview & Orientation Guide to media literacy education. Center for Media Literacy (CML). References [In Persian] Baharlo, F. & Hashemi, S. A. (2018), practical ways to increase self-confidence in children. Ormazd Research, 12 (47), 150-170. [In Persian] Doust Mohammadi, M. & Khojasteh, S. (2017). Investigating the relationship between the use of social networks with self-confidence and mental health of faculty members and students of Payam Noor University, Kerman Center. Culture in Islamic University, 8 (2), 251-272. [In Persian] Khosravi, V. (2014). The impact of social networks on the mental health of people in society in Iran. The second national conference on sustainable development in educational sciences and psychology, social and cultural studies, Tehran, Iran. [In Persian] Mohammadi, M. & Jafari, S. (2013). The relationship between high school teachers' organizational characteristics, knowledge, skills and attitudes with their sense of self-confidence in using ICT in teaching: presentation of an explanatory model. Journal of Teaching and Learning Studies, 4 (1), 105-136. [In Persian] Moghadaszadeh, H., Yamin Firouz, M. & Ali Mohammadi, Kh. (2015). Investigating the relationship between information literacy skills and teachers' effectiveness: a case study of elementary school teachers in Sari city. Library and Information Research Journal, 6(1), 306-320. [In Persian] Soleimani, N. & Karimi, L. (2016). The effect of using social networks on the self-confidence level of young people. Media Quarterly, 28 (2), 101-119. [In Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,497 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 537 |
||