تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,913 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,750,717 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,251,095 |
بررسی ارتباط بین فرم شهری و مصرف انرژی در سکونتگاههای شهری (مطالعه موردی: شهر قزوین) | ||
فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 20، فروردین 1401، صفحه 115-143 اصل مقاله (710.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/urdp.2022.65476.1406 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه قربانی1؛ علی اکبر سالاری پور* 2 | ||
1دانشجو کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2استادیار شهرسازی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
با توجه به روند گرم شدن کره زمین و افزایش روزافزون میزان انتشار گازهای گلخانهای و وابستگی افراد به خودروی شخصی، لزوم توجه بیشتر متخصصین شهری بالأخص برنامه ریزان شهری به تأثیر شاخصهای فرم شهری و شاخصهای اقتصادی- اجتماعی بر مصرف انرژی و رفتارهای ترافیکی شهروندان، بیشازپیش مشخص میشود. در این میان فرم شهر با شاخصهایی چون تراکم، اختلاط کاربری، طراحی، فاصله تا حملونقل عمومی و فاصله تا مرکز شهر یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده در الگوهای سفر ساکنین است. تحقیق حاضر در زمرۀ پژوهشهای کاربردی و با 1000 حجم نمونه و بهمنظور بررسی ارتباط شاخصهای فرم شهری و شاخصهای اقتصادی- اجتماعی و رفتار سفر خانوار بر میزان فاصله سفر خانوار و VKT[1] در سطح نواحی ترافیکی شهر قزوین انجامشده است. در این پژوهش از روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفادهشده است. نتایج تحلیل بیانکننده این است که متغیرهای فرم شهری و متغیرهای اقتصادی- اجتماعی و رفتار سفر خانوار تا 23 درصد بر میزان مسافت طی شده توسط خودروی شخصی، تا 33 درصد بر میزان فاصله سفر خانوار و تا حدود 17 درصد بر فاصله سفر کاری خانوارها تاثیرگذارند. در این پژوهش فاصله تا مرکز شهر (با ضریب بتا،217/0) مهمترین متغیر فرم شهری بر میزان VKT و عامل مالکیت وسیله نقلیه نیز (با ضریب بتا، 243/0) مؤثرترین متغیر اقتصادی بر میزان VKT میباشد. [1]. Vehicle Kilometer Travel | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه پایدار؛ فرم شهری؛ فاصله سفر؛ میزان مسافت طی شده توسط خودروی شخصی؛ شهر قزوین | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 375 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 216 |