تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,716,672 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,222,389 |
چالش های اخلاقی پدیدار شده در ژورنالیسم واقعیت مجازی | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 30، مرداد 1401، صفحه 105-67 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.61410.1223 | ||
نویسندگان | ||
فرید محمدی1؛ سیدوحید عقیلی ![]() | ||
1گروه مدیریت رسانه، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران. | ||
2گروه مدیریت رسانه، واحدتهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران- ایران. | ||
چکیده | ||
دنیای امروز شاهد انقلابی در عرصه روایتگری است. تولید کنندگان محتوا در سراسر جهان به طور فزایندهای از فناوریهای نوپدید همانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی برای روایت داستانهای خود استفاده میکنند. ژورنالیسم واقعیت مجازی به عنوان یک مفهوم جدید قابلیت تعامل مخاطب با خبر، تجربه رویداد به عنوان اول شخص و افزایش همدلی را به همراه دارد. با این حال ژورنالیسم واقعیت مجازی با چالشهای فراوانی روبرو است، برخی آنرا هدف نهایی ژورنالیسم میدانند که مرزهای زمان و مکان را از بین برده و افراد میتوانند به صورت عینی رویداد را تجربه کنند ومنتقدین آنرا مغایر با اصول ژورنالیستی قلمداد کرده و اعتقاد دارند ژورنالیسم به عدالت بیشتر نیاز دارد تا افزایش همدلی. این مقاله با بهرهگیری از روش کیفی مصاحبه عمیق با کارشناسان ژورنالیسم واقعیت مجازی و با استفاده از تکنیک مقایسه دائمی مهمترین چالشهای اخلاقی ژورنالیسم واقعیت مجازی را مورد بررسی قرار میدهد. نتایج پژوهش نشانگر آن است که چالشهای اخلاقی باید از دو منظر تولیدکنندگان و مخاطبان مورد بررسی قرار گیرد. تولید کنندگان ژورنالیسم واقعیت مجازی باید پاسخی روشن به تغییرات بنیادین در رویه بنگاههای خبری و اصول روایتگری داده و به دنبال حفظ استقلال خود باشند و از طرفی قوانینی را جهت تامین شفافیت، صداقت، ساخت محتوایی هوشمندانه، مراقبت از کودکان، جمعآوری مسئولانه دادهها و هدف ژورنالیسم، به کارگیرند. همچنین در بخش مخاطبان باید چالشهای برداشت شخصی از رویداد، از میان رفتن واقع-گرایی، از دست دادن جریان اصلی رویداد، چگونگی تاثیر محتوا بر مخاطب و جعل عمیق مورد نظر قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
ژورنالیسم واقعیت مجازی؛ غوطه وری؛ اخلاق ژورنالیسم؛ رسانه های تجربی؛ ژورنالیسم دیجیتال | ||
مراجع | ||
ویمر، راجر و دومینیک، جوزف. (۱۹۸۳). «تحقیق در رسانههای جمعی». ترجمه: کاووس سید امامی (۱۳۹۳). تهران: انتشارات سروش.
BBC (2018). Editorial Guidelines. Violence in News and Current Affairs: Summary and Guidance in Full. Biocca, F., & Levy, M. (1995). Communication in the Age of Virtual Reality. ROUTLEDGE. Biocca, F., & Rolland, J. (1998). Virtual eyes can rearrange your body: Adaptation to visual displacement in see-through, head-mounted displays. Presence-Teleoperators and Virtual Environments, 7(3), 262-265. Boeije, H. A (2002). Purposeful Approach to the Constant Comparative Method in the Analysis of Qualitative Interviews. Quality & Quantity 36, 391–409. Bosworth, M AND Sarah, L. (2019). Crafting stories for virtual reality. ROUTLEDGE. Cruz-Neira, C. (2016). The Renaissance of VR: Are We Going To Do It Right This Time? Comput. Graphics World. de La Pena, N., Weil, P., Liobera, J., Giannopoulos, E., Pomes, A., & Spaniang, B. (2010). Immersive Journalism: Immersive Virtual Reality for the First-Person Experience of News. Presence: Teleoperators & Virtual Environments, 19, 291-301. Evans, L. (2018). The re-emergence of virtual relity. Routledge. Gynnlid, A. (2020). IMMERSIVE JOURNALISM AS STORYTELLING Ethics, Production, and Design. Routledge. Hartmann, T., Wirth, W., Peter, V., Klimmt, C., Schramm, H., & Bocking, S. (2015). Spatial Presence Theory: State of the Art and Challenges Ahead. Springer, 115-135. Jerden, S., Grindle, M., Woerden, H., & Boulos, M. (2018). Head-Mounted Virtual Reality and Mental Health: Critical Review of Current Research. JMIR Serious Games. Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2014). The Elements of Journalism: What Newspeople Should Know and the Public Should Expect (Vol. 3rd edition). Three Rivers Press. Laws, A. L. (2020). CONCEPTUALISING IMMERSIVE JOURNALISM. ROUTLEDGE. Laws, Ana & Utne, Tormod. (2019). Ethics Guidelines for Immersive Journalism. Frontiers in Robotics and AI. 6. 10.3389/frobt.2019.00028 Mazuryk, T., & Gervautz, M. (1996). Virtual Reality History, Applications, Technology and Future. Institute of Computer Graphics and Algorithms, Vienna University of Technology, 3-5. Pavlik, J. V. (2019). Journalism in the age of Virtual Reality. Columbia University Press. Slater, M. (2014). Grand challenges in virtual environments. frontiers in Robotics and AI, 1-2. Stanney, K., & Hale, K. (2012). Handbook of Virtual Environments Design, Implementation, and Applications, Second Edition. Routledge. Tamara Baldwin (2002) American Journalism: History, Principles, Practices by W. David Sloan and Lisa Mullikin Parcell, eds., Jefferson, NC: McFarland & Company, Inc., 2002, 378 pp, American. Tesch, R. (1990). Qualitative Research Analysis Types and Software Tools. Routledge. Uskali, T., Gynnild, A., Jones, S., & Sirkkunen, E. (2020). IMMERSIVE JOURNALISM AS STORYTELLING (Vol. 1). Routledge. Ward, Stephen (2019). Disrupting Journalism Ethics. Radical change on the frontier of digital media. ROUTLEDGE Watson, Z. (2017). What lies ahead for VR in the newsroom? REUTERS INSTITUTE for the STUDY of JOURNALISM. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 420 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |