| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,136,702 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,864,438 |
ارائه مدل شهرت رسانهای کانالهای پیامرسان خبری با رویکرد داده بنیاد | ||
| مطالعات رسانههای نوین | ||
| مقاله 1، دوره 8، شماره 30، مرداد 1401، صفحه 36-1 اصل مقاله (1.37 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.55060.1038 | ||
| نویسندگان | ||
| پریسا نظامی* 1؛ سید مهدی شریفی2؛ عباس نرگسیان3؛ مهران رضوانی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران، تهران ایران | ||
| 2استادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 3استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 4دانشیار دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| در عصر حاضر که رقابت و چالش برای بقا به امری مهم و جدی برای همة سازمان ها تبدیل شده است، کانالهای خبری پیام رسان های اجتماعی نیز از آن مستثنی نیستند و با آن درگیرند؛ چنانچه می بینیم کانال های ناکام خبری به سرعت با ریزش اعضاء مواجه و حذف می شوند. در چنین شرایطی، داشتن شهرت و حفظ آن و بهینه سازی اعتبار کانال، از ضروری ترین ابزار برای پیشبرد فعالیت رسانههای خبری در شبکه های پیام رسان به شمار می رود. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد تفسیری و روش کیفی، الگویی از شهرت رسانهای کانالهای پیامرسان خبری را ارائه میدهد. استراتژی این پژوهش نظریه داده بنیاد مبتنی بر رویکرد گلیزری و روش تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز بر اساس گامهای کدگذاری گلیزر است. جامعه موردمطالعه، مدیران و کارشناسان فعال در حوزهی فضای مجازی و رسانههای خبری هستند که در این راستا با 11 نفر از مدیران و خبرگان که نسبت به رسانههای اجتماعی خصوصاً حوزهی خبر در فضای مجازی و پیامرسانها آگاهی کافی داشته و آن را درک کردهاند، مصاحبههای عمیق صورت گرفت. بهمنظور ارائه الگو با توجه به نتایج مصاحبهها و تحلیلهای صورت گرفته، از خانواده شش سی گلیزر استفاده شد. حاصل پژوهش، درنهایت، 7 مقوله شامل مقولهی محوری "مدیریت حرفهای و متعهدانه"، مقولههای " الزامات اخلاقی"، "ویژگیهای حرفهای خبر"، " محیط تعاملی"، "محیط رقابتی"، "زیرساخت و قابلیت دسترسی پیامرسان" و درنهایت، " شهرت رسانهای کانال پیامرسان خبری" نیز بهعنوان پیامد، بوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شهرت رسانهای؛ پیامرسانها؛ کانالهای خبری؛ نظریه داده بنیاد؛ رویکرد گلیزری | ||
| مراجع | ||
|
روشندل اربطانی، طاهر؛ سید جوادین، سیدرضا؛ سعدی پور، اسماعیل و شریفی، سیدمهدی. (1392). «نقش توسعه منابع انسانی در شهرت رسانهای و خلق سرمایه شهرتی». فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، سال بیستم، شماره 2، پیاپی 74، تابستان 1392. 74-69
روشندل اربطانی، طاهر و سید مهدی شریفی (1394). از سرمایه شهرتی تا شهرت رسانهای. شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران.
شریفی، سیدمهدی و پریسا نظامی (1398). «شهرت رسانهای ابزاری برای پیشبرد فعالیتهای خبری پیامرسانهای اجتماعی»، فصلنامه رسانه، دوره 30، شماره 2 - شماره پیاپی 115، تابستان 1398، صفحه 5-25
شریفی، سیدمهدی و افشین امیدی (1397). ژورنالیسم تلویزیونی معرفتشناسی، فلسفه، روشها، انتشارات تیسا، تهران.
طوسی، پگاه. (1397). «دستگاهها و نهادهای دولتی اجازه بازگشت و فعالیت در تلگرام را ندارند» 21 مهر 1397 https://digiato.com/article/2018/10/13
- فراستخواه، مقصود. (1396). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریهی برپایه. نشر آگاه. تهران.
- ملک اخلاق، اسماعیل، محسن اکبری و علی قلیزاده کلائی (1394)، «شهرت برند؛ مدلها و روشهای اندازهگیری»، اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی. استان مازندران، ساری.
- نجم روشن، سعید، زهرا نصراللهی و سیّدمحمد طباطبایی نسب (1390). «شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر حسن شهرت شرکتهای لوازمخانگی»، فصلنامۀ علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال سوم (پاییز و زمستان 1390)، شماره 6.
سایت ایرنا، (1393). «رسانهها و رقیبی به نام شبکههای اجتماعی». 22 آبان 1393. http://www.irna.ir/fa/News/81384949
سایت ایسپا، (1397)، «میزان اعتماد مردم به منابع کسب خبر در ایران»، http://ispa.ir/Default/Details/fa/ 1976
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 843 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 592 |
||