تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,780 |
تعداد مقالات | 14,130 |
تعداد مشاهده مقاله | 29,875,853 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,777,501 |
پدیده عشق در حیوانات از دیدگاه حکمت صدرایی | ||
حکمت و فلسفه | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 66، تیر 1400، صفحه 151-176 اصل مقاله (913.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2021.58004.1937 | ||
نویسنده | ||
حمیدرضا میرزایی ![]() ![]() | ||
دانشیار علوم و مهندسی کشاورزی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این بررسی به منظور تبیین دیدگاه هستی شناسی صدرایی در مورد ماهیت پدیده عشق غریزی و نهفته در وجود حیواناتِ غیر انسانی با استفاده از روش پیمایشی و نیز تحلیلی - توصیفی (اسنادی کتابخانه ای) انجام شده است. موسس حکمت متعالیه معتقد است که در کلِّ عالم هستی، از پست ترین موجودات تا عالی ترین آنها عشق سَریان دارد. بر اساس نظر ملاصدرا، حیوان یکی از موجودات متن واقع است که دارای صفات کمالی مختص به مراتب خود است. حیوانات دارای نفس هستند که از آثار آن، کمالاتی از قبیل حیات، درک ، اختیار و عشق است. از منظر حکمت صدرایی، عشق یکی از کمالات وجود حیوان است. مبانی حکمت صدرایی برای اثبات وجود و سریان کمال عشق در حیوان عبارتست از اینکه وجود "اصیل"، "بسیط"، "مشکّک" و مساوق با حیات و ادراک (شعور) و عشق است و خدا معشوق حقیقی تمام موجودات از جمله نفوس حیوانات است. همه ی حیوانات عاشق هستند اما به لحاظ وجودی، مرتبه ای دارند و به قدر شدت و ضعف در مرتبه حیوانی خود به زیور کمالات آراسته اند، یعنی؛ همه حیوانات در یک سطح نیستند و حدِّ این کمالات به تناسب سهم آنان از وجود بستگی دارد. اما هر حیوانی که عالی ترین سهم را از مرتبه ی خویش داراست از عشق بیشتری نیز برخوردار است. به باور صدرالدین، به لحاظ تکاملی، حیوان تنها تا جایى مىتواند پیش رود که انسانیت از آن جا آغاز مىشود. | ||
کلیدواژهها | ||
حکمت صدرایی؛ ملاصدرا؛ حیوانات؛ احساسات؛ عشق | ||
مراجع | ||
افلوطین. (1363). تاسوعات. ترجمه محمد حسن لطفی. تهران: خوارزمی.
جوادی آملی، عبدالله. (1375). رحیق مختوم شرح حکمت متعالیه. ب 4 ج 2. قم: انتشارات اسراء.
ﺧﻠﻴﻠﻲ، ﻣﺤﻤﺪ ﺣﺴﻴﻦ. (1385). ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻓﻠﺴﻔﻲ ﻋﺸﻖ از ﻣﻨﻈﺮ اﺑﻦ ﺳﻴﻨﺎ و ﻣﻼﺻﺪرا. قم: بوستان کتاب.
رازی (کلینی)، محمد. (1365). اصول کافی. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
زینلی، روحالله، نجفزاده تربتی، علیرضا و حسینی شاهرودی، سید مرتضی. (1396). مبانی فلسفی صدرالمتالهین در اﺛﺒﺎت ﻋﻠﻢ ﺗﻤﺎم ﻣﻮﺟﻮدات ﺑﻪ ﺧﺪاوﻧﺪ، آموزههای فلسفه اسلامی، شماره 20، بهار-تابستان، 29- 46.
سبزواری، هادی. (1361). شرح منظومه حکمت. تهران: دانشگاه تهران.
سبزواری، هادی. (1396). اسرارالحکم. تهران: مولی.
صادقی حسنآبادی، مجید. (1379). نگاهی به عشق در حکمت متعالیه، خردنامه صدرا، 20، ، 100-90.
صدرالدین شیرازی، محمد. (1360). الشواهد الربوبیة فی منهاج السلوکیة. تصحیح شده سید جلال الدین آشتیانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
_______________________________________. (1363). مفاتیحالغیب. تحقیق محمد خواجوی. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
_______________________________________. (1365). مبدأ و معاد. ترجمه جعفر شاه نظری، قم: دانشگاه قم.
_______________________________________. (1366). الشواهد الربوبیه، ترجمه جواد مصلح، تهران: سروش.
_______________________________________. (1368). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
_______________________________________. (1382). شرح و تعلیقة صدرالمتالهین بر الهیات شفا. تصحیح نجفقلی حبیبی. تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
_______________________________________. (1391). رساله الحشر. ترجمه: خواجوی، محمد، تهران: مولی.
مصباح یزدی، محمدتقی. (1393). شرح اسفار اربعه. قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مصلح، جواد. (1391). علم النفس یا روانشناسی صدرالمتالهین. تهران: دانشگاه تهران.
مکارم شیرازی، ناصر. (1380). تفسیر نمونه. ج 22. چ 18. تهران: انتشارات دارالکتبالاسلامیه.
میرزایی، حمیدرضا و ابراهیم، سعدی. (1397). علم و ادراک حیوانات در حکمتصدرایی، حکمت صدرایی، (1)7، 129-137.
نیکزاد، عباس. (1384). سریان درک و شعور و عشق در همه موجودات، فصلنامه رواق اندیشه، شماره43، تیرسال، 39-49.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 175 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |