تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,716,824 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,222,451 |
اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر افکار خودآیند منفی و نگرش های ناکارآمد بیماران مبتلا به افسردگی اساسی | ||
مطالعات روان شناسی بالینی | ||
دوره 12، شماره 47، تیر 1401، صفحه 1-36 اصل مقاله (1.32 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcps.2022.64972.2674 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه علیجانی![]() ![]() | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد،اصفهان،ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، موسسه غیرانتفاعی امین فولادشهر، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
اختلال افسردگی اساسی یکی از شایعترین اختلالات روانی است که بار قابل ملاحظهی هیجانی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی را به فرد و جامعه تحمیل میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر افکار خودآیند منفی و نگرشهای ناکارآمد بیماران مبتلا به افسردگی اساسی است. روش پژوهش حاضر طرح تجربی تک موردی از نوع خط پایه چندگانه میباشد. جامعه آماری این پژوهش متشکل بود از کلیه بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مراجعه کننده به مرکز مشاوره فانوس هدایت امین شهر اصفهان در سال 99-98 که دارای پرونده فعال بودند. که از این جامعه آماری با توجه به ملاکهای ورود و خروج پژوهش، چهار نفر از بیماران مبتلا به افسردگی اساسی با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در3 نوبت خط پایه، 8 جلسه درمان متمرکز بر شفقت و ۳نوبت پیگیری شرکت کردند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه افکار خودآیند منفی هولون و کندال (1980 ) و نگرشهای ناکارآمد وایزمن و بک (1979 ) میباشد. دادهها با استفاده ازروش تحلیل دیداری، تعیین تغییر ثبات روند و درصد همپوشی (PND ) مورد تحلیل قرار میگیرند. با توجه به نتایج آماری به دست آمده در مورد هر دو متغیر افکار خود آیند منفی و نگرشهای ناکارآمد، کاهش میانه و میانگین نمرات در مرحله مداخله نسبت به خط پایه، PND 100%بین موقعیت درمان و خط پایه برای هر ۴ آزمودنی و کاهش میزان PND بین موقعیت مداخله و پیگیری، بیانگر آن بود که CFT بر افکار خودآیند منفی و نگرشهای ناکارآمد بیماران مبتلا به افسردگی اساسی موثر بوده است اما این نتایج تاثیر قابل ملاحظه درمان در مرحله مداخله نسبت به خط پایه و کاهش تاثیر درمان در مرحله پیگیری نسبت به مرحله مداخله را نشان داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان متمرکز بر شفقت؛ افکار خودآیند منفی؛ نگرش های ناکارآمد؛ افسردگی اساسی | ||
مراجع | ||
منابع
ابراهیمی، ولیالله.، موسوی، سید غفور. (1391). ویژگیهای روانسنجی مقیاس نگرشهای ناکارآمد در بیماران مبتلابه اختلالات خلقی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام،210 (5)، ۴8-37
بیرامی، منصور.، موحدی، یزدان.، علیزاده، جابر. (1394). اثربخشی درمان ذهن آگاهی بر شناخت در کاهش اضطراب اجتماعی و نگرشهای ناکارآمد نوجوانان. مجله شناخت اجتماعی، 4(1)، 5۳-41
برقی ایرانی، زیبا. (1395). اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن شفقت ورز بر تعدیل روان سازههای ناسازگار و کاهش عواطف منفی دانش آموزان مبتلابه اختلال ریاضی. مجله روانشناسی معاصر، 11(1)، 117-103
حسینی، فریده.، امیدوار، یاسر.، عباسی، نرجس. (1395). نقش کارکردهای اجرایی و افکار خودآیند منفی در تبیین دشواری در تنظیم هیجان نوجوان. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 7(1)، 83-111
دابسون، کیت استفان.، محمدخانی، پروانه.، مساح چولایی، امید. (1386). مختصات روانسنجی پرسشنامه افسردگی بک-2 در یک نمونه بزرگ مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی، 8 (29)، 86-80
رجبی، غلامرضا.، کسمایی، سونا. (1391). کفایت شاخصهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه افسردگی بک-ویرایش دوم. فصلنامه اندازهگیری تربیتی،3(10)،157-139
زارعی، فاطمه. (1393). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت در درمان افسردگی و کنترل قند خون بیماران مبتلابه دیابت نوع ll. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه کردستان، دانشکده علوم انسانی.
شریفی، باستان.، آسیابانی، فرنگیس. (1397). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر نگرش به زندگی بیمار مبتلابه اختلال افسردگی اساسی. کنگره ملی گزارشهای موردی بالینی، کرج، تاریخ آخرین بازنگری 4/11/1400 civilica com/doc 840043
صالحی زاده، مریم.، نجفی، محمدرضا.، ابراهیمی، امرالله. (1390). اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر نگرشهای ناکارآمد بیماران مبتلابه صرع. فصلنامه مطالعات دانشگاه علوم پزشکی صدوقی یزد، 19(3)، 87-377
قاسمی بافقی، وجیهه. (1392). اینترنت و افسردگی دختران نوجوان و رابطه آن باعزت نفس و نگرشهای ناکارآمد در میان آنها. نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیبهای نوپدید، تهران، تاریخ آخرین بازنگری 4/11/1400 268607 civilian. com/doc/
کاظمی، آمنه سادات.، بنی جمالی، شکوه السادات.، احدی، حسن.، فرخی، نورعلی. (1391). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی -رفتاری در کاهش علائم اختلال پس از ضربه ثانویه و مشکلات روانشناختی همزمان جانبازان مبتلابه PTSD مزمن ناشی از جنگ تحمیلی. مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، ۲۲ (۲)، ۱۲۲-۱۲۹
معین الغربایی، فاطمه.، نوفرستی، اعظم.، کرملو، سمیرا.، گنجی، نیما. (1396). مقایسه سبکهای اسنادی، طرحوارههای ناسازگار اولیه و نگرشهای ناکارآمد در افراد افسرده و عادی. فصلنامه علمی – پژوهشی، 6 (11)، 72-63.
موسی رضایی، امیر.، خالدی، فیروز.، خبازی فرد، محمدرضا.، مؤمنی قلعه قاسمی، طاهره.، کشاورز، محبوبه .، خدایی، مهناز. (1395). نگرشهای ناکارآمد و رابطه آنها با استرس اضطراب و افسردگی در بیماران افسرده و عادی. مجله تحقیقات نظام سلامت، 1 (11)، 76-68
ولی تبار، زهرا.، حسین ثابت، فریده.، حسینی، محمد. (1393). اثر آموزش مدیریت حافظه هیجانی برشدت واکنش به خاطرات ناخوانده در افسردگی. فصلنامه تازههای علوم شناختی، 4(16)، 52-42
هاوتون، کیت. (1380). راهنمای کاربردی در درمان اختلالهای روانی. حبیبالله قاسمزاده. چاپ ششم، انتشارات ارجمند، تهران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 700 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |