| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,210 |
| تعداد مقالات | 17,983 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,227,297 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,904,844 |
آسیب شناسی رویکردهای آموزشی در سازمان های دولتی با بهره گیری از روش تحلیل لایه ای علت ها (CLA) | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 2، دوره 6، شماره 22 - شماره پیاپی 6، تیر 1401، صفحه 41-67 اصل مقاله (535.06 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2022.65182.1606 | ||
| نویسندگان | ||
| احسان مرزبان* 1؛ بهرام سرمست2؛ احد رضایان قیه باشی3 | ||
| 1دکتری آینده پژوهی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 2استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه پیام نور، پژوهشگر همکار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران | ||
| 3دکتری آیندهپژوهی دانشگاه تهران، پژوهشگر همکار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| نتایج مطالعات گوناگون در سازمانهای دولتی مختلف نشان میدهد که در حال حاضر، روشها و سبکهای آموزش کارکنان با کاستیها و چالشهای گوناگونی روبهروست و اثربخشی آموزشها، مطابق انتظارات ذینفعان نیست. ازاینرو، به نظر میرسد رویکردهای متداول برای مطالعه و آسیبشناسی آموزشهای سازمانی بسنده نباشد و این موضوع، نیازمند نگاهی جامعنگرانهتر و ژرفکاوانهتر است. این پژوهش، در پاسخ به این نیاز شکل گرفته و هدف از آن ارائه رویکردی نوینی برای آسیبشناسی آموزش کارکنان در سازمانهای دولتی و ارائه راهکارهای بدیل در این زمینه بوده است. بدین منظور از روش تحلیل لایهای علتها که مبتنی بر تحلیل موضوعات در سطوح مختلف و بدیلیابی برای آینده آنهاست، استفاده شده است. شیوه گردآوری و تجزیهوتحلیل دادهها مبتنی بر فرایندی کیفی و خبرهمحور (مرور ادبیات، مصاحبه نیمهساختاریافته و پنل خبرگان) است. بر این اساس، علل ناکارآمدی روشها و رویکردهای آموزشی در سازمانهای دولتی، در چهار سطح لیتانی، ساختاری، گفتمان/جهانبینی و استعاره/اسطوره شناسایی شده و مبتنی بر آن، در هر سطح، بدیلهایی که میتوانند سناریوهای متفاوتی پیش روی آموزش کارکنان بگشایند، طرح شده است. نتایج این پژوهش بر توسعه رویکردهای آموزشی مبتنی بر داستانگویی که ریشه در ادبیات، دین، هنر و پیشزمینههای تاریخی و ذهنی ایرانیان دارد، تأکید میکند. بر این اساس، بهرهگیری از سبکهای یادگیری مبتنی بر موردکاوی، روایتگری، کارگاههای مشارکتی و گفتمانهای نوین در حوزه توسعه سرمایه انسانی، بستری پویا برای بهبود رویکردهای آموزشی در این سازمانها فراهم میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش کارکنان؛ آینده های بدیل؛ تحلیل لایه ای علت ها؛ داستان گویی؛ سازمان های دولتی | ||
| مراجع | ||
|
پوراسد، مجتبی، احمدی، کیومرث و فاطمی، عادل. (1399). آسیبشناختی نظام آموزش کارکنان در سازمانهای دولتی ایران. نشریه مدیریت بر آموزش سازمانها، ۹(۲)، 261-290.
تیرانداز، ابوالفضل و جلالی، ابوطالب (1391). آسیبشناسی آموزشهای ضمن خدمت کارکنان سازمانهای دولتی، دومین همایش آسیبشناسی آموزش سازمانی با رویکردی کاربردی مبتنی بر تجربیات اجرایی در سازمانها، تهران.
حسینی، مرضیهسادات، شامی، معصومه و خنیفر، حسین. (1394). آسیبشناسی آموزش ضمن خدمت بر اساس مدل OEM موردمطالعه: نواحی آموزشوپرورش استان قم. مجله علمی مدیریت فرهنگ سازمان، 13(4)، 202-221.
حسینینسب، سید داوود و فلاح، نوروز (1387). تأثیر روش تدریس مشارکتی و روش تدریس سنّتی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به درس معارف اسلامی در مراکز پیشدانشگاهی شهر تبریز. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 1(3)، 41-80.
ذاکری، علی و طاهری دمنه، محسن. (1399). مطالعهای آیندهپژوهانه در ابعاد مختلف آموزش؛ ارائة چشماندازی از مدرسة میانرشتهای آینده. رویکردهای نوین آموزشی، (1)15، 133-156.
ذبیحی، محمدرضا و عرفانیان خانزاده، حمید. (1389). آسیبشناسی نظام آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت در ایران، اولین کنفرانس ملی مدیران آموزش و پژوهش، مشهد.
عزتی، میترا، یوزباشی، علیرضا و شاطری، کریم. (1396). ارزیابی وضعیت موجود دورههای آموزشی و ارائه الگوی کیفی ارتقاء اثربخشی دورههای آموزشی (موردمطالعه: سازمان امور مالیاتی کشور). آموزش و توسعه منابع انسانی، 4(12)، 127-148.
فکوهی، ناصر. (1384). پرسش و پاسخ درباره سیستمهای آموزشی، سایت انسانشناسی و فرهنگ، برگرفته از https://anthropology.ir/
محمودی کوچکسرایی، علی اصغر، فراهانی، مهدی و رسته مقدم، آرش. (1394). آسیبشناسی نظام آموزش کارکنان با استفاده از الگوی سهشاخگی. آموزش و توسعه منابع انسانی، 2(5)، 27-51.
نعمتی، مریم، خدابخشی، محمد و حیدری، علی. (1398). ارتباط مدیریت دانش و مدیریت منابع انسانی و تأثیر آن بر مزیت رقابتی سازمانها، ششمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران.
یاراحمدی، مرتضی، و نجفبیگی، رضا، دانش فرد، کرم الله و عالم تبریز، اکبر. (1396). آسیبها، راهکارها و مدلی برای نظام آموزش کارکنان گمرک ج. ا. ایران. آموزش و توسعه منابع انسانی، 4(14)، 115-134.
Alipour, M., Salehi, M., & Shahnavaz, A. (2009) A study of on the job training effectiveness: Empirical evidence of Iran. International Journal of Business and Management, 4(11), 63-68.
Andrews, M., & Chilton, F. (2000) Student and mentor perceptions of mentoring effectiveness. Nurse education today, 20(7), 555-562.
Atd (Association For Talent Development) (2016) Learning Executive Confidence Index (Lxci), E‐Isbn: 978‐1‐60728‐075‐0
Ballard, S. M., & Carroll, E. B. (2005) Internship practices in family studies programs. Journal of Family and Consumer Sciences, 97(4), 11.
Barbian, J. A (2002) Little Help From Your Friends. Training, 39(3), 38-40.
Barzilai, G. (2004) Review: Culture of Patriarchy in Law: Violence from Antiquity to Modernity, Law & Society Review, Vol. 38, No. 4 pp. 867-884
Brown, D. (2004) What do apprentices think of the apprentice? CBC News Online. Retrieved from http://www.cbc.ca/arts/features/apprentice/.
Chuah K. B. & Law, Kris M. Y. (2020) What Is Organizational Learning?, Project Action Learning (PAL) Guidebook: Practical Learning in Organizations, 10.1007/978-3-030-23997-8, (3-14), (2020).
Cilliers, E. J. (2017). The challenge of teaching generation Z. PEOPLE: International Journal of Social Sciences, 3(1), 39-51.
CIPD (Chartered Institute Of Personnel And Development) (2016) Outlook Hrleaders’ Views Of Our Profession, Winter 2015–16
Cohen Bruce (2017) Fundamentals of Sociology, translated by. Tavassoli G. and. Fazel R., Samat Publication, Tehran
Dubois, D., & Rothwell, W. (2004). Competency-Based Human Resource Management. Davies-Black Publishing
Fiyozat, AThe process of industrialization and the establishment of scientific order. Social Science Letter, 1991.
Harari, Yuval Noah (2017) Sapiens: A Brief History of Humankind, (Translated by: Nick Gorgin) Nashreno Publications, First Edition, Tehran
Heydari, A. (2017) Pathology of the country's educational system, National Conference on Pathology of the country's educational system, Tabriz, Dynamic Scholars Research Institute of Iranian Campus.
Inayatullah, S. (1998) Causal layered analysis: Poststructuralism as method. Futures, 30(8), 815-829.
Inayatullah, S. (2004) Causal layered analysis: Theory, historical context, and case studies. In The causal layered analysis reader: Theory and case studies of an integrative and transformative methodology (pp. 1-52). Tamkang University Press.
Inayatullah, S. (2008) Six pillars: futures thinking for transforming. foresight, 10(1), 4-21.
Istance David (2010) Innovative Learning Environments: An international OECD project Mercer, The International Journal of Learning Annual Review 16(12)
Kirby, R. L., Bennett, S., Smith, C., Parker, K., & Thompson, K. (2008) Wheelchair curb climbing: Randomized controlled comparison of highly structured and conventional training methods. Archives of physical medicine and rehabilitation, 89(12), 2342-2348.
Kneebone, R. (2003) Simulation in surgical training: educational issues and practical implications. Medical education, 2003, 37(3), 267-277.
Lam, T. C. M., Kolomitro, K., & Alamparambil, F. C. (2011) Empathy training: Methods, evaluation practices, and validity. Journal of Multidisciplinary Evaluation, 7(16), 162-200.
Martin, B. O., Kolomitro, K., & Lam, T. C. (2014) Training methods: A review and analysis. Human Resource Development Review, 13(1), 11-35.
Nazari, Morteza (2015) The Death of School, Critical Discourses in Iranian Education, Homework Publications, First Edition, Tehran
Nemati, M., Khodabakhshi, M, & Heidari, A. (2019) The relationship between knowledge management and human resource management and its impact on the competitive advantage of organizations, the 6th National Conference on Management Research and Humanities in Iran, Tehran
Neri, A., Mich, O., Gerosa, M., & Giuliani, D. (2008) The effectiveness of computer assisted pronunciation training for foreign language learning by children. Computer Assisted Language Learning, 21(5), 393-408.
Overton, Laura And Dixon, Genny (2016) Preparing For The Future Of Learning: A Changing Perspective For L&D Leaders, CIPD (Chartered Institute of Personnel and Development) In-Focus Report, Towards Maturity Cic Ltd. April 2016
Pourasad M, Ahmadi K, Fatemy A. (2021) Pathology of the staff training system in Iranian government organizations. MEO. 9 (2):261-290
Ramos, J. M. (2003) From critique to cultural recovery: critical futures studies and casual layered analysis. Australian Foresight Institute. 351.
Riedy, C. (2008). An integral extension of causal layered analysis. Futures, 40(2), 150-159.
Shatto, B., & Erwin, K. (2016). Moving on from millennials: Preparing for generation Z. The Journal of Continuing Education in Nursing, 47(6), 253-254.
Sheets, J. (1998) Role-playing as a training tool for reference student assistants. Reference Services Review, 26(1), 37-41.
Sheikh, S. A. (2008) Use of new knowledge and knowledge management to gain competitive advantage. Communications of the IBIMA, 1(4), 34-41.
Shirin, A. (2006) A comparative study of the old and new system of training managers and government employees with a strategic view. Management and Development Process Quarterly, 20 (3), 54-70
Slaughter, R. A., & Inayatullah, S. (2005). Knowledge base of futures studies. Foresight International.
Tyler, K. (2007) The tethered generation. HR MAGAZINE, 2007. 52(5), 40.
U-S-Education-Market-Size-Share (2021) [Webpage]. Retrieved from https://www.globenewswire.com/news-release/2021/01/06/2153920/0/en/U-S-Education-Market-Size-Share-Predicted-to-be-Worth-USD-1-949-99-Billion-By-2025
Wheelan, S. (2005) Promoting effective team performance through training. In D. E Sims, E. Salas, & C. S. Burke (Eds.), The Handbook of Group Research and Practice (pp. 407-426). 2005, Sage.
Zhang, D., Zhao, J. L., Zhou, L., & Nunamaker Jr, J. F. (2004) Can e-learning replace classroom learning?. Communications of the ACM, 47(5), 75-79. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,181 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 806 |
||