تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,718,780 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,223,405 |
تأثیر بازیدرمانی گروهی مبتنی بر نقاشی بر مهارتهای هیجانی کودکان با اختلال اضطراب جدایی | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 شهریور 1401 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2022.64578.2391 | ||
نویسندگان | ||
سمیه محمدی کشکا1؛ عباس ابوالقاسمی ![]() ![]() | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
3گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انساتی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
طبق شواهد پژوهشی کودکان با اختلال اضطراب جدایی رفتارهای خودتنظیمی ضعیفتری دارند و در تنظیم هیجانات و رفتارها مشکلات بیشتری دارند. هدف پژوهش تعیین تأثیر آموزش بازیدرمانی گروهی مبتنی بر نقاشی بر مهارتهای هیجانی کودکان با اختلال اضطراب جدایی بود. در این پژوهش نیمه آزمایشی، از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم دارای اختلال اضطراب جدایی شهرستان قائمشهر در سال تحصیلی 1399 بود. نمونه پژوهش 30 کودک با اختلال اضطراب جدایی بود که بهصورت در دسترس شناسایی و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب جدایی (مارچ و همکاران، 1997) و پرسشنامه مدیریت هیجان (زیمن، 2001) استفاده شد. گروه آزمایش در 10 جلسه 45 دقیقهای بازیدرمانی گروهی مبتنی بر نقاشی را دریافت کردند و برای گروه کنترل مداخلهای ارائه نشد. دادههای پژوهش با تحلیل کواریانس یک و چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش بازیدرمانی گروهی مبتنی بر نقاشی موجب بهبود مهارتهای هیجانی کودکان با اختلال اضطراب جدایی شد(01/0 > P). با توجه به این نتیجه میتوان از بازیدرمانی گروهی مبتنی بر نقاشی به عنوان روش درمانی مؤثر برای ارتقاء سلامت روانی و پیشگیری از مشکلات روانشناختی کودکان با اختلال اضطراب جدایی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: اضطراب جدایی؛ بازیدرمانی؛ مهارت هیجانی؛ نقاشیدرمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 374 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 60 |