| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 18,001 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,407,485 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,944,449 |
اثربخشی فراشناخت درمانی بر اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر خرمآباد | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| دوره 17، شماره 62، دی 1400، صفحه 131-144 اصل مقاله (591.53 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jep.2022.7151.1279 | ||
| نویسنده | ||
| عزت اله قدم پور* | ||
| استاد روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه لرستان، لرستان، ایران. | ||
| چکیده | ||
| زمینه: اضطراب امتحان بهعنوان یک سازه شناختی- توجهی نقش موثری بر عملکرد دارد، زیرا افراد دارای اضطراب امتحان توجه خود را معطوف به فعالیتهای نامربوط به تکلیف، اشغال فکری، انتقاد از خود و نگرانیهای جسمانی کرده و در نتیجه توجه کمتری بر تکلیف دارند که این امر موجب کاهش عملکرد در آنان میگردد. هدف: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی اثربخشی فراشناخت درمانی بر اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر خرمآباد بود. روش: پژوهش حاضر به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه در سال تحصیلی 92- 1391 در شهر خرمآباد بود، که از میان آنان تعداد 40 نفر به روش تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و نمونه برگ اطلاعات جمعیت شناختی بود. پس از اعمال مداخله، پسآزمون و بعد از 4 ماه آزمون پیگیری اجرا شد. یافتهها با استفاده از نرم افزار20 - SPSS و آزمون آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که ارائه مداخله مبنی بر فراشناخت درمانی باعث کاهش 64% علائم اضطراب امتحان در مرحله پسآزمون و 62% این علائم در مرحله پیگیری شد (01/0p< ). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر فراشناخت درمانی در کاهش علائم اضطراب امتحان مؤثر بوده است و لذا میتوان از این مداخله در جهت کاهش علائم اضطراب امتحان در دانشآموزان استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اضطراب امتحان؛ دانشآموزان دختر؛ فراشناخت درمانی | ||
| مراجع | ||
|
ابوالقاسمی، عباس. (1381). بررسی میزان شیوع اضطراب امتحان در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر اهواز و تأثیر روشهای شناختی و رفتاری در کاهش آن، رساله دوره دکتری روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
ابوالقاسمی، عباس، اسدی مقدم، عزیزه، نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین. (1375). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانشآموزان پایه سوم دوره راهنمایی اهواز. فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی، 3(3)، 61-74.
ابوالقاسمی، عباس، گلپور، رضا، نریمانی، محمد و قمریگیوی، حسین. (1388). بررسی رابطه باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 10(3)، 5-20.
حیدری، علیرضا، احتشامزاده، پروین و حلاجانی، فاطمه. (1389). رابطه تنظیم هیجانی، فراشناخت و خوشبینی با اضطراب امتحان دانشجویان. یافتههای نو در روانشناسی، 4(11)، 19-7.
زارعی، اقبال، شهنی کرمزاده، مانا و شهنی ییلاق، منیجه. (1390). تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد درس علوم تجربی در دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی اهواز. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(1)، 67-82.
ولز، آدریان. (1962). راهنمای عملی درمان فراشناختی اضطراب و افسردگی. ترجمه شهرام محمدخانی. (1390). تهران: ورای دانش.
References
Beck, A. T., Emery, G., & Greenberg, R. L. (2005). Anxiety disorders and phobias: A cognitive perspective. Basic Books.
Calvo, M. G., Ramos, P. M., & Estevez, A. (1992). Test anxiety and comprehension efficiency: The role of prior knowledge and working memory deficits. Anxiety, Stress, and Coping, 5(2), 125-138.
Ellis & Hudson, J. L. (2010). The metacognitive model of generalized anxiety disorder in children and adolescents. Clinical Child and Family Psychology Review, 13(2), 151-163.
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. American psychologist, 34(10), 906.
Gregor, A. (2005). Examination anxiety: Live with it, control it or make it work for you? School Psychology International, 26(5), 617-635.
Jain, S. (2006). Test anxiety and mathematics anxiety as a function of mediated learning experience and metacognitive skills. ProQuest.
McReynolds, R. A., Morris, R. J., & Kratochwill, T. (1983). Cognition-behavior approaches in educational setting. New York: Guilford Pross.
Myers & Wells, A. (2005). Obsessive-compulsive symptoms: the contribution of metacognitions and responsibility. Journal of Anxiety Disorders, 19(7), 806-817.
Nolan & Morgan, B. (2000). The role of metacognition in learning. Journal of educational psychology, 50, 49-79.
ParksStamm, E. J., Gollwitzer, P. M., & Oettingen, G. (2010). Implementation intentions and test anxiety: Shielding academic performance from distraction. Learning and Individual Differences, 20(1), 30-33.
Sieber, J. E. (1980). Defining test anxiety: Problems and approaches. Test anxiety: Theory, research, and applications, 15-40.
Spada, M. M., Caselli, G., Manfredi, C., Rebecchi, D., Rovetto, F., Ruggiero, G. M., ... & Sassaroli, S. (2012). Parental overprotection and metacognitions as predictors of worry and anxiety. Behavioral and Cognitive Psychotherapy, 40(3), 287-296.
Spada, M. M., Georgiou, G. A., & Wells, A. (2010). The relationship among metacognitions, attentional control, and state anxiety. Cognitive behavior therapy, 39(1), 64-71.
Spielberger, C. D., & Gonzalez, H. P. (1980). Preliminary professional manual for the test anxiety inventory:(" test attitude inventory"): Tai. consulting psychologists press.
Tobias, S. (1985). Test anxiety: Interference, defective skills, and cognitive capacity. Educational Psychologist, 20(3), 135-142.
Veenman, M. V., Kerseboom, L., & Imthorn, C. (2000). Test anxiety and metacognitive skillfulness: Availability versus production deficiencies. Anxiety, stress and coping, 13(4), 391-412.
Wells, A. (2005). The metacognitive model of GAD: Assessment of meta-worry and relationship with DSM-IV generalized anxiety disorder. Cognitive Therapy and Research, 29(1), 107-121.
Wells, A., & Matthews, G. (1996). Modelling cognition in emotional disorder: The S-REF model. Behavior research and therapy, 34(11-12), 881-888.
Wells, A., Fisher, P., Myers, S., Wheatley, J., Patel, T., & Brewin, C. R. (2009). Metacognitive therapy in recurrent and persistent depression: A multiple-baseline study of a new treatment. C
Wine, J. D. (1980). Cognitive-attentional theory | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,436 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 715 |
||