تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,718,629 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,223,311 |
مدلسازی کیفی سازوکار تعاملات شهری در رسانههای اجتماعی: موردمطالعه محتواهای منتشرشده در توییتر و اینستاگرام | ||
فصلنامه برنامه ریزی توسعه شهری و منطقه ای | ||
مقاله 2، دوره 7، شماره 23، دی 1401، صفحه 49-85 اصل مقاله (2.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/urdp.2022.69095.1463 | ||
نویسندگان | ||
محمد مهدی مولایی![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
1استادیارعلوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
2استادیارعلوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
4کارشناسی ارشد علوم ارتباطات ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مقاله با عینک نظری برساخته از تلفیق «حکمرانی خوب شهری» و «شهروندی فرهنگی در عصر اطلاعات» به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که تعامل دوسویه شهروندان و مدیریت شهری در پرتو ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات در چه الگویی قابلفهم است. لذا، پژوهش حاضر باهدف دستیابی به شناختی از جریان افکار عمومی در فضای مجازی و یافتن الگویی از تعاملات شهری در آن انجام شد. به این منظور، تعداد 18095 پست اینستاگرامی و 48300 پست توییتری جمعآوری شدند و دستهبندی کمّی و کیفی آنها با روش تحلیل محتوای کمّی و تحلیل مضمون انجام گرفت. سپس، بر مبنای اطلاعات بهدستآمده مدلی از تعاملات شهری ترسیم شد. بر اساس یافتهها گروههای فعال حوزة شهری در توییتر و اینستاگرام را میتوان در پنج دستة «مدیریت شهری»، «بازیگران حاکمیتی مرتبط با مدیریت شهری»، «جریانهای سیاسی»، «مردم» و «رسانههای جمعی» جای داد. همچنین، مقایسة فضای اینستاگرام و توییتر تفاوت قابلملاحظهای در این زمینه نشان میدهد و میتوان گفت تمرکز بر توییتر، بهدلیل تنوع و تکثر گروههای فعال در آن، بیشتر از اینستاگرام بیانگر وضعیت تعاملات شهری در رسانههای اجتماعی است. در توییتر برخلاف اینستاگرام، غلبه با محتواهای دارای جهتگیری منفی نسبت به مدیریت شهری تهران است و تعاملات بین بازیگران گاهی رویکرد تخاصمآمیز هم پیدا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعاملات شهری؛ رسانههای اجتماعی؛ توییتر؛ اینستاگرام؛ تهران؛ افکار عمومی | ||
مراجع | ||
استیونسون، نیک. (1392)، شهروندی فرهنگی؛ مسائل جهانشهری. ترجمة: افشین خاکباز. تهران: انتشارات تیسا.
ایسپا. (1401)، «آخرین یافتهها درخصوص میزان استفاده از رسانههای اجتماعی در ایران». تاریخ خبر: 23 خرداد 1401. تاریخ دسترسی: 28 خرداد 1401. بازیابی از: http://www.ispa.ir/Default/archive/fa/news
ایسنا. (1400)، «واکنشها به ماجرای حاجیفیروز». کد خبر: 1400010401225. تاریخ خبر: 4 فروردین 1400. تاریخ دسترسی: 21 فروردین 1401. بازیابی از: https://www.isna.ir/news/1400010401225
تقیپور، علیاکبر؛ مشایخی، ابوالفضل و جعفری، قاسم. (1399)، «تحلیل سرمایههای اجتماعی در بهبود شاخصهای حکمروایی خوب شهری». فصلنامة برنامهریزی توسعة شهری و منطقهای، سال سوم، شمارة 6: 145-168.
حبیبی، غلامحسین. (1393)، بینش روششناختی. تهران: کتاب همه.
حسین رضوی، سروناز؛ داودپور، زهره؛ طبیبیان، منوچهر و معینیفر، مریم. (1400)، «نووارگی اجتماعی در تعامل دوسویة شهروندی و فضای هیبریدی شهرهای قرن بیستویکم». فصلنامة برنامهریزی توسعة شهری و منطقهای، سال چهارم، شمارة 9: 37-58.
زیاری، کرامتاله؛ نیکپی، وحید و حسینی، علی (1392)، «سنجش میزان مشارکت شهروندان در مدیریت شهری بر اساس الگوی حکمرانی خوب شهری- مطالعه موردی شهر یاسوج». مسکن و محیط روستا. جلد 32، شماره 141: 69-86.
سالگانیک، متیو جی. (1400)، درآمدی بر علوم اجتماعی محاسباتی؛ پژوهش اجتماعی در عصر دیجیتال. ترجمة: عبدالحسین کلانتری، محمدحسین قطبی و ابراهیم دهنوی. تهران: سروش.
صلواتیان، سیاوش و مهربان، فاطمه. (1395)، «کارکرد رسانههای اجتماعی در مدیریت بحران زلزلة احتمالی شهر تهران». فصلنامة دانش پیشگیری و مدیریت بحران، دورة ششم، شمارة اول: 11-22.
طالبیان، حامد و مولایی، محمدمهدی (1398). «درخت توانش برنامة تلویزیونی «نود» در رسانههای اجتماعی»، مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی، دوره هفتم، شماره 25: 27-42.
عظیمی، نورالدین؛ اسماعیلپور، رضا و حیدری، سمیرا. (1394)، «ارزیابی عوامل مؤثر بر مشارکت الکترونیکی شهروندان در مدیریت امور شهری». مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای، سال هفتم، شمارة بیستوششم: 189-206.
فرجی، امین؛ آدینهوند، علیاصغر و علیان، مهدی. (1397)، «ارزیابی عملکرد شهرداریهای مناطق هشتگانة شهر اهواز در چارچوب الگوی حکمرانی خوب شهری». فصلنامة برنامهریزی توسعة شهری و منطقهای، سال سوم، شمارة 5: 115-142.
کلدی، علیرضا. (1386)، «بررسی نگرش شهروندان به مشارکت در مدیریت شهری». نشریة شهرداریها، سال هفتم، شمارة 79: 107-114.
محمدپور، احمد. (1397)، ضد روش؛ زمینههای فلسفی و رویههای عملی در روششناسی کیفی. قم: لوگوس، ویراست دوم.
مولایی، محمدمهدی و کتابدار، علیرضا (1392)، «فرصتهای تعاملی رسانههای اجتماعی برای برنامههای تلویزیونی (مطالعة بهکارگیری سطوح روزنامهنگاری شهروندی در چهار برنامه صداوسیما و شبکههای ماهوارهای فارسیزبان)». فصلنامه رسانه، دوره 24، شماره 2: 51-69.
نزیمی، یاسمن؛ تیمورنژاد، کاوه و دانشفرد، کرماله. (1400)، تبیین الگوی مدیریت عملکرد منابع انسانی با رویکرد عصر دیجیتال. فصلنامة برنامهریزی توسعة شهری و منطقهای، دورة ششم، شمارة 8: 165-191.
Abdul-Rahman, Mohammed., Edwin H.W. Chana., Man Sing Wong., Victor E. Irekponor. and Maryam O.Abdul-Rahmanc. (2020). “A framework to simplify pre-processing location-based social media big data for sustainable urban planning and management”. Cities, 109. Article 102986.
Alam, Md Rakibul., Arif Mohaimin Sadri. and Xia Jin. (2021). “Identifying Public Perceptions toward Emerging Transportation Trends through Social Media-Based Interactions”. Future Transportation, 1(3), 794-813.
Chaffey, Dave (2022). Global social media statistics research summary 2022. Smart Insights (Marketing Intelligence) Ltd. Access Date: September 4, 2022. URL: https://www.smartinsights.com/social-media-marketing/social-media-strategy/new-global-social-media-research/
Gabdrakhmanova, Nailia and Maria Pilgun. (2021). “Intelligent Control Systems in Urban Planning Conflicts: Social Media Users' Perception”. Applied Sciences, 11(14), 6579.
López-Ornelas, E., Abascal-Mena, R., and Zepeda-Hernández, S. (2017). “Social Media Participation in Urban Planning: a New way to Interact and Take Decisions”. International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing & Spatial Information Sciences, 42: 59-64.
McCarney, P. Halfani, M. and Rodríguez, A. (1995). Towards an Understanding of Governance, the emergency of an idea and its implications for urban research in developing countries. Canada: University of Toronto.
McDonald, Jason (2022). Social Media Marketing Workbook 2022. JM Internet Group.
Nummi, Pilvi. (2019). “Social media data analysis in urban e-planning”. In “Smart Cities and Smart Spaces: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications”, (pp. 636-651). IGI Global.
Santala, Ville., G. Costa., L. Gomes-Jr., T. Gadda. and T. H. Silva (2020). “On the Potential of Social Media Data in Urban Planning: Findings from the Beer Street in Curitiba, Brazil”. Planning Practice & Research, 35 (5): 510-525.
استناد به این مقاله: مولایی، محمدمهدی.، یحیائی، سبحان.، حاجیزادگان، مژگان.، احسانبخش، محمدحامد. (1401). مدلسازی کیفی سازوکار تعاملات شهری در رسانههای اجتماعی: موردمطالعه محتواهای منتشرشده در توییتر و اینستاگرام، فصلنامه برنامهریزی توسعه شهری و منطقهای، 7(23)، 49-85.
DOI: 10.22054/urdp.2022.69095.1463
Urban and Regional Development Planning is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License... | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 201 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 75 |