تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,866 |
تعداد مقالات | 14,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,788,280 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,268,980 |
نظاممندی دانش علمی، راهکاری جهت خروج از حباب معرفتی و اتاق بازتاب | ||
حکمت و فلسفه | ||
مقاله 2، دوره 18، شماره 71، مهر 1401، صفحه 23-53 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2022.67187.2065 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی عاشوری کیسمی* 1؛ مریم پرویزی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
حباب معرفتی و اتاق بازتاب دو پدیده دوران پسا-حقیقت هستند که در آنها دانش علمی انکار میشود. تای نوین معتقد است این پدیدهها دانش علمی را با طرد و بیاعتمادی به آن انکار میکنند. هدف از پژوهش حاضر این است که راهکاری برای تمیز میان دانش علمی و دانش درون این جوامع به دست آورده تا امکان خروج از آنها میسر شود. به این منظور، با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی ابتدا به تبیین این دو پدیده و بررسی راهکار ارائهشده برای خروج از آنها پرداخته و ایرادات این راهکارها را نمایان میسازیم. سپس نظریه نظاممندی دانش علمی هوینینگن-هون معرفی خواهد شد که بر اساس آن یک در موضوع مشترک، دانش علمی در ابعاد توصیف، توضیح، پیشبینی، دفاع از ادعاهای دانش، گفتمان انتقادی، پیوند معرفتی، ایدهآل کامل بودن، تولید دانش و بازنمایی دانش، نظاممندتر از دانش روزمره است. مطابق این نظریه، نظاممندی به این معنا است که دانش علمی تصادفی، دلخواهانه، بدون برنامه، بدون نظم و ترتیب نبوده و روشمند (متدولوژیک) است. در بخش پایانی به بحث و بررسی استفاده از نظریه نظاممندی در پدیدههای ذکرشده میپردازیم. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد نظریه نظاممندی بدون آنکه به دام ایرادات راهکار نوین بیافتد، قادر است به عامل معرفتی کمک کند میان دانش علمی و دانش روزمره تمیز داده و امکان خروج از آنها را پدید میآورد. | ||
کلیدواژهها | ||
پسا-حقیقت؛ حباب معرفتی؛ اتاق بازتاب؛ نظاممندی؛ علم؛ دانش روزمره | ||
مراجع | ||
ساعی، محمدحسین. آزادی، محمدحسین. البرزی دعوتی، هادی. (1398). «ظهور خبر جعلی در عصر پساحقیقت؛ اهداف و پیامدها». فصلنامه علمی رسانههای دیداری و شنیداری، ۱۳(۳۱)، 85-59. doi: 10.22085/JAVM.2019.190137.1346
Bezemek, Christoph. (2018). “The Filter Bubble and Human Rights”. Fundamental Rights Protection Online: The Future Regulation of Intermediaries, Forthcoming. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3277503
Bozdag, Engin. Van Den Hoven, Jeroen. (2015). “Breaking the filter bubble: democracy and design”. Ethics and information technology, 17(4), 249-265. DOI:10.1007/s10676-015-9380-y
Butler-Adam, John. (2017). “What could scientists do about'post-truth?”. South African Journal of Science, 113(1-2), 1-1. http://dx.doi.org/10.17159/sajs.2017/a0195
Cohen, Morris. Nagel, Ernest. (1968). Introduction to logic and scientific method. New Delhi: Allied Publishers Private Limited.
Dewey, john. (1903). Logical conditions of a scientific treatment of morality. Chicago: The University of Chicago Press.
Feinstein, Noah Weeth. Waddington, David Isaac. (2020). “Individual truth judgments or purposeful, collective sensemaking? Rethinking science education’s response to the post-truth era”. Educational Psychologist, 55(3), 155-166. https://doi.org/10.1080/00461520.2020.1780130
Flaxman, Seth. Goel, Sharad, Rao, Justin. (2016). “Filter bubbles, echo chambers, and online news consumption”. Public opinion quarterly, 80(S1), 298-320. https://doi.org/10.1093/poq/nfw006
Gilbert, Eric. Bergstrom, Tony. Karahalios, Karrie. (2009, January). “Blogs are echo chambers: Blogs are echo chambers”. In 2009 42nd Hawaii International Conference on System Sciences (pp. 1-10). IEEE. doi: 10.1109/HICSS.2009.91
Hansson, Sven Ove. (2017, April 11). “Science and pseudo-science. Stanford Encyclopedia of Philosophy”. Retrieved October 28, 2021, from https://plato.stanford.edu/archives/sum2017/entries/pseudo-science/.
Hempel, Carl. (1983). “Valuation and Objectivity in Science”. In Physics, Philosophy and Psychoanalysis (pp. 73–100). Springer. doi: 10.1007/978-94-009-5345-1_19
Holone, Harald. (2016). “The Filter Bubble and its effect on online personal health”. Croatian medical journal, 57:298-301. doi: 10.3325/cmj.2016.57.298
Hoyningen-Huene, Paul. (2008). “Systematicity: The nature of science”. Philosophia, 36(2), 167-180. https://doi.org/10.1007/s11406-007-9100-x
Hoyningen-Huene, Paul. (2013). Systematicity: The nature of science. New York/NY: Oxford University Press.
Hoyningen-Huene, Paul. (2020). “The Heart of Science: Systematicity”. In Competing Knowledges–Wissen im Widerstreit (pp. 85-102). De Gruyter.
Lyons, Timothy. (2019). “Systematicity theory meets Socratic scientific realism: the systematic quest for truth”. Synthese, 196(3), 833-861. https://doi.org/10.1007/s11229-017-1561-2
Masrour, Farzan. Wilson, Tyler., Yan, Heng., Tan, Pang-Ning, Esfahanian, Abdol-Hossein. (2020, April). “Bursting the filter bubble: Fairness-aware network link prediction”. In Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence (Vol. 34, No. 01, pp. 841-848). https://doi.org/10.1609/aaai.v34i01.5429
McIntyre, Lee. (2018). Post-truth. Cambridge: MIt Press.
Nguyen, Thi. (2020 a). “Cognitive islands and runaway echo chambers: problems for epistemic dependence on experts”. Synthese, 197(7), 2803-2821. https://doi.org/10.1007/s11229-018-1692-0
Nguyen, Thi. (2020). “Echo chambers and epistemic bubbles”. Episteme, 17(2), 141-161. https://doi.org/10.1017/epi.2018.32
Oreskes, Naomi. (2019). “Systematicity is necessary but not sufficient: on the problem of facsimile science”. Synthese, 196(3), 881-905. https://doi.org/10.1007/s11229-017-1481-1
Pariser, Eli. (2011). The filter bubble: What the Internet is hiding from you. London: Penguin UK.
Peters, Michael. (2017). “Education in a post-truth world”. Educational Philosophy, 49(6), 563-566. https://doi.org/10.1080/00131857.2016.1264114
Psillos, Stathis. (2018). “Systematicity Without Epistemic Warrant?”. Journal for General Philosophy of Science, 49(1), 127-135. https://doi.org/10.1007/s10838-017-9384-x
Saez-Trumper, Diego. Castillo, Carlos. Lalmas, Mounia. (2013, October). “Social media news communities: gatekeeping, coverage, and statement bias”. In Proceedings of the 22nd ACM international conference on Information & Knowledge Management (pp. 1679-1684).
Sa'ie, Mohammad Hossein. Azadi, Mohammad Hossein. Al-Barzi Da'vati, Hadi. (2018). "The emergence of fake news in the post-truth era; Objectives and consequences". Scientific quarterly of visual and audio media, 13(31), 85-59. doi: 10.22085/JAVM.2019.190137.1346. [in Persian]
Varga, Somogy. (2021). “Medicine as science. Systematicity and demarcation”. Synthese, 1-22. https://doi.org/10.1007/s11229-020-02955-y
Wray, Brad. (2019). “Systematicity and the continuity thesis”. Synthese, 196(3), 819-832. https://doi.org/10.1007/s11229-016-1088-y
Saei, Mohammad Hossein. Azadi, Mohammad Hossein. Alborzi Davati, Hadi. (2019). “The Appearance of Fake News in the Post-truth Era; Goals and Consequences”. Quarterly Scientific Journal of Audio-Visual Media. 13(31), 59-85. doi: 10.22085/javm.2019.190137.1346 [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 86 |