| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,117,028 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,854,544 |
پیشبینی تسهیم دانش در مؤسسات آموزشی بر اساس ابعاد جو مسموم سازمانی | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 1، دوره 6، شماره 23، مهر 1401، صفحه 7-29 اصل مقاله (747.46 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2022.67587.1616 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین تقوی1؛ علی خالق خواه1؛ فاطمه باقری* 2 | ||
| 1دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس آموزش ابتدایی، آموزشوپرورش، مهربان، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر در پی شناسایی میزان پیشبینی پذیری تسهیم دانش بر اساس ابعاد جو مسموم سازمانی در بین کارکنان مؤسسات آموزشی شهرستان سراب با استفاده از طرح همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه ۱۶۴۸ نفر بود و حجم نمونه متناظر با آن ۳۱۳ نفر تعیین شد. روش نمونهگیری این پژوهش طبقهای بود. بعد از حذف دادههای پرت با استفاده از شاخص ماهالانوبیس تعداد نمونه به ۲86 نفر رسید و تحلیلها روی این تعداد انجام گرفت. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد جو مسموم سازمانی روستایی و تسهیم دانش دیکسون استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد ساختار فیزیکی مسموم، نظام پاداش و جبران خدمت مسموم، روابط بین فردی مسموم و رهبری زهرآگین با تسهیم دانش رابطه معنادار دارد. یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد که نظام پاداش و جبران خدمت مسموم و رهبری زهرآگین میتوانند تسهیم دانش را پیشبینی کنند. به علت عدم تأثیر قابلتوجه ابعاد ساختار فیزیکی مسموم و روابط بین فردی مسموم بر تسهیم دانش، این ابعاد توسط نرمافزار از مدل حذف گردیدند. یافتههای پژوهش نشان داد که تسهیم دانش در مؤسسات آموزشی بهوسیله برخی از ابعاد جو مسموم سازمانی قابل پیشبینی است؛ بنابراین اتخاذ و پیادهسازی راهکارهایی مناسب جهت مانعشدن از تجلی ابعاد جو مسموم سازمانی و رفع آنها ضرورت دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تسهیم دانش؛ روابط بین فردی مسموم؛ رهبری زهرآگین؛ ساختار فیزیکی مسموم؛ نظام پاداش و جبران خدمت مسموم | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
اکبری لنگوری، جعفر، مهدی زاده مرزناکی، نبیالله و رجبعلی تبار، داریوش. (1392). نقش مدیریت دانش در توانمندسازی مدیران مدارس، کنفرانس مدیریت، چالشها و راهکارها، شیراز.
حکاک، محمد، سپهوند، رضا، زارع، فرجام و موسوی، سیدنجم الدین. (1398). نقش جو مسموم بر اینرسی سازمانی با نقش میانجی سکوت سازمانی در شرکت بهرهبرداری نفت و گاز زاگرس جنوبی. مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 10(38)، 149-174.
حمیدی زاده، علی، زارعی متین، حسن و ظفری، هادی. (1396). بررسی تأثیر سبک رهبری زهرآگین و رفتارهای کژکارکردی بر پیامدها و نگرشهای شغلی کارکنان. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 6(3)، 1-33.
خلیفه سلطانی، حشمت، حسینی، سید مجتبی و عسگری، ناصر. (1389). سبکهای رهبری توانمندساز مدیریت دانش. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 2(3 و 4)، 149-166.
خلیلی، کرم. (1397). تأثیر سبک رهبری زهرآگین (سمی) بر بطالت اجتماعی با نقش میانجی زیر کار درروی کارکنان (موردمطالعه: شرکت پتروشیمی ایلام). فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 9(36)، 137-158.
رابینز، استیفن پی. (1394). مدیریت رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رابینز، استیفن پی و تیموتی ای، جاج. (1394). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه: محمد اعرابی و محمد تقی زاده مطلق. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رضاییان، علی. (1384). انتظار عدالت و عدالت در سازمان، تهران: سمت.
رضائیان، علی. (1396). مدیریت تعارض و مذاکره (مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته). تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
روستایی، سعیده. (1394). جو مسموم سازمان: مفهومسازی و سنجش، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان (دانشکده علوم اداری و اقتصاد).
زارع، امین، ابراهیمی، مسیح، سنجقی، محمدابراهیم و رمضان، مجید. (1396). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر ایجاد جو مسموم سازمانی بهعنوان پیشایند فرهنگ مسموم سازمانی. فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 6(1)، 1-32.
سپیدنامه، بهروز، مؤمنی، حسن و سلیمان نژاد. (1395). شناسایی دلایل ترک تحصیل دانش آموزان مقطع ابتدایی منطقه آموزشوپرورش موسیان (نواحی روستایی). توسعه محلی روستایی - شهری (توسعه روستایی)، 8(1)، 167-198.
سلمانی، محمدجواد. (1396). تأثیر رهبری تحولگرا بر خلاقیت کارکنان با توجه به نقش واسطهگری تعارض وظیفهای، تعارض رابطهای و تسهیم دانش (موردمطالعه: کارکنان شعب بانک صادرات استان گیلان)، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی ـ مدیریت مالی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی دانشکده علوم انسانی.
شیر پوریان، محمد سجاد. (1397). تحلیل روابط بین مؤلفههای جو مسموم سازمانی با بروز رفتارهای ضد شهروند سازمانی و فرسودگی شغلی در میان کارکنان دانشگاه ارومیه، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی (گرایش مدیریت آموزشی)، دانشگاه ارومیه دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
سید جوادین، سید رضا. (1394). مدیریت رفتار سازمانی. ناشر نگاه دانش.
صحرانورد، بهنام، مقدم نیا، نسیم و موسوی، فرناز. (1394). جهانیشدن و تعلیم و تربیت، کنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی، اردبیل: موسسه حامیان زیست اندیش محیط آرمانی.
عباسی، طیبه ابویی، اردکان، محمد و دستی گردی، زهرا. (1397). تبیین تأثیر ابعاد عدالت سازمانی بر ظرفیت نوآوری با تأکید بر نقش میانجی تسهیم دانش موردمطالعه، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مطالعات مدیریت دولتی ایران، 1(1)، 87-105.
عینالیقین، حسین و یگانگی، سید کامران. (1398). مدیریت دانش در فضاهای مشترک و اجتماعی. چهارمین کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسبوکار، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر.
قلیچ لی، بهروز و حکیمی تهرانی، دل آرام. (1392). تسهیم دانش و کیفیت خدمات واحدهای سازمانی (موردمطالعه: بانک پارسیان)، چشمانداز مدیریت دولتی، 4(13)، 85-106.
کامرانی، مهنی، محمدامین، خانمحمدی هزاوه، حمیدرضا، مقصودی مدیح، سمیرا و میراسمعیلی زاده، معین. (1394). سبک رهبری زهرآگین و عوامل مؤثر در ایجاد آن، چهارمین همایش ملی علوم مدیریت نوین، گرگان، انجمن علمی و حرفهای مدیران و حسابداران گلستان.
محمدظاهری، محمد و رضا، سپهوند. (1397). بررسی تأثیر رهبری زهرآگین بر سکوت سازمانی کارکنان در مراحل مختلف چرخه حیات سازمانهای دانشبنیان. فصلنامه علمی تخصصی دانش انتظامی همدان، 5(18)، 49-62.
مرتضوی، سعید، حکیمی، حسن، سودی، نعمتالله و قلی زاده، رضا. (1390). بررسی تأثیر ادراک از عدالت و اعتماد بر طفره رفتن اجتماعی تیمها در تسهیم دانش: گروههای تحقیق و توسعه مستقر در شهرک صنعتی طوس مشهد. پژوهشنامه مدیریت اجرایی علمی-پژوهشی، 3(5)، 137-162.
مرزوقی رحمت اله و حیدری، الهام. (1395). سنجش روابط علی تخطی نظارتی، ادراک از عدالت سازمانی و رفتار تسهیم دانش (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز). مدیریت سلامت، 19(64)، 19-30.
نادی، محمدعلی و اکبری، اعظم. (1392). تحلیل رابطة بین تعارض بین فردی در کار و صلاحیتهای اجتماعی با تجربة رفتار غیر مدنی بر اساس الگوی معادلات ساختاری. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 14(4)، 4-17.
وحدتی، حجت، ساعدی، عبدالله و مؤمنی، مریم. (1399). تحلیل و بررسی اثر رهبری زهرآگین بر خروج از خدمت منابع انسانی با میانجیگری انسداد سازمانی. مدیریت فرهنگسازمانی، 18(4)، 661-682.
وظیفه، زهرا، نصرتی، ناهوک و محمد، ذاکر. (1394). مدل مفهومی شاخصهای مؤثر بر تسهیم دانش در سازمانها، سومین همایش ملی مدیریت کسبوکار و اولین همایش بینالمللی حسابداری و اقتصاد مقاومتی، همدان: گروه پژوهشی اکباتان.
هادی، زاده مقدم، اکرم، زنگنه، قلیچ لی، بهروز و محبی، پروین. (1391). بررسی رابطه بین تسهیم دانش و نوآوری در سازمانهای خدمات مالی: بانک رفاه کارگران، نشریه پژوهشهای مدیریت در ایران، 17(1)، 187-207.
یگانه راد، معصومه و طاهری، مرتضی. (1393). نقش واسطهای فرهنگسازمانی و تسهیم دانش در رابطه رهبری تحولی و موفقیت برنامهریزی منابع سازمان (ERP) در سازمان. فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، 1(1)، 137-162.
Al‐Alawi, A. I., Al‐Marzooqi, N. Y., & Mohammed, Y. F. (2007). Organizational culture and knowledge sharing: critical success factors, Journal of knowledge management, doi:10.1108/13673270710738898.
Asrar-ul-Haq, M., & Anwar, S. (2016).A systematic review of knowledge management and knowledge sharing: Trends, issues, and challenges. Cogent Business & Management, 3(1), 1127744.
Anjum, A., & Ming, X. (2018). Combating toxic workplace environment: An empirical study in the context of Pakistan. Journal of Modelling in Management, DOI 10.1108/JM2-02-2017-0023.
Bahar, D., Choudhury, P., Sappenfield, J., & Signorelli, S. (2022).Human Mobility and the Globalization of Knowledge Production: Causal Evidence from Multinational Enterprises. Harvard Business School Technology & Operations Mgt. Unit Working Paper, (22-047), http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4005693
Balkar, B. (2015). The relationships between organizational climate, innovative behavior and job performance of teachers. International Online Journal of Educational Sciences, 7(2): 81-92.
Bock, G. W., Zmud, R. W., Kim, Y. G., & Lee, J. N. (2005).Behavioral intention formation in knowledge sharing: Examining the roles of extrinsic motivators, social-psychological forces, and organizational climate. MIS quarterly, 87-111, https://sci-hub.ee/10.2307/25148669.
Bolzani, D., Fini, R., Grimaldi, R., Santoni, S. and Sobrero, M. (2014) Fifteen Years of Academic Entrepreneurship in Italy: Evidence from the Taste Project.
Can, A., & Hawamdeh, S. (2013).Organizational justice and the intent to share:Knowledge sharing practices among forensic experts in turkey. Journal of Information Science Theory and Practice, 1(4), 12- 37.
Chen, A. S. Y., & Hou, Y. H. (2016).The effects of ethical leadership, voice behavior and climates for innovation on creativity: A moderated mediation examination. The leadership quarterly, 27(1), 1-13.
Chen, C. J., Huang, J. W., & Hsiao, Y. C. (2010).Knowledge management and innovativeness: The role of organizational climate and structure. International journal of Manpower, https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/ 01437721011088548/full/html
Cleveland, H. (1985).The Knowledge Executive. New York: E.P. Dutton, NY.
Cooke, P. (2001).Clusters as key determinants of economic growth. Cluster policies-cluster development, 2, 23-38.
Cox, T., & Thomson, L. (2000).CHAPTER NINE Organizational healthiness, work-related stress and employee health. Coping, health, and organizations, 177.
De Clercq, D., Haq, I. U., & Azeem, M. U. (2020).The relationship between workplace incivility and depersonalization towards co-workers: Roles of job-related anxiety, gender, and education. Journal of Management & Organization, 26(2), 219-240.
Grant, R.M. (1996).Prospering in Dynamically-Competitive Environments: Organizational Capability as Knowledge Integration. Organization Science, 7, 375-387, http://dx.doi.org/10.1287/orsc.7.4.375
Guerra, J. M., Martínez, I., Munduate, L., & Medina, F. J. (2005). A contingency perspective on the study of the consequences of conflict types: The role of organizational culture. European Journal of Work and Organizational Psychology, 14(2), 157-176.
Hammami, H., Amara, N., & Landry, R. (2013).Organizational climate and its influence on brokers’ knowledge transfer activities: A structural equation modeling. International Journal of Information Management, 33(1), 105-118.
Ibragimova, B., Ryan, S. D., Windsor, J. C., & Prybutok, V. R. (2012). Understanding the antecedents of knowledge sharing: An organizational justice perspective. Informing Science, 15, https://www.academia.edu/download/71822098/ 8cb1ec319c3f1ef75f4211286e458e5d616b.pdf
Jabar, M. A., Cheah, C. Y., & Sidi, F. (2012).The effect of organizational justice and social interdependence on knowledge sharing. In Information Retrieval &Knowledge Management (CAMP) IEEE, 64-68, https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/6205037/
Kaliannan, M., & Adjovu, S. N. (2015). Effective employee engagement and organizational success: a case study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172, 161-168.
Krasnova, H., Abramova, O., Notter, I., & Baumann, A. (2016, June).Why Phubbing is Toxic for your Relationship: Understanding the Role of Smartphone Jealousy among" Generation y" Users. In ECIS (p. ResearchPaper109), https://www.researchgate.net/profile/Hanna-Krasnova/publication/301287646_Why_Phubbing_is_Toxic_for_Your_Relationship_Understanding_the_Role_Of_Smartphone_Jealousy_among_Generation_Y_Users/links/570f941a08ae1c8b7c54d52f/Why-Phubbing-is-Toxic-for-Your-Relationship-Understanding-the-Role-Of-Smartphone-Jealousy-among-Generation-Y-Users.pdf
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970).Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3), 607-610.
Lin, C. P. (2007).To share or not to share: Modeling tacit knowledge sharing, its mediators and antecedents. Journal of business ethics, 70(4), 411-428.
Lin, T.C & Hung, C.C. (2009).Understanding social loafing in Knowledge contribution from the perspective of justice and trust, Expert System with Application 36,6156- 6163.
Masterson, S. S., Lewis, K., Goldman, B. M. & Taylor, M.S. (2000). Integrating justice and social exchange: The differing effects of fair procedures and treatment on work relationships, Academy of Management Journal,43, 738-748
Mello, J. A. (2002). strategic Human Resource Management. South-western: Thomson Learning.
Mishra, M., & Pandey, A. (2018).The impact of leadership styles on knowledge-sharing behavior: a review of literature. Development and Learning in Organizations: An International Journal, https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/ DLO-06-2018-0067/full/html.
Mohamed, L. A. (2021).Strategies to resolve toxic leadership styles which impede employee innovation (Doctoral dissertation, Walden University),https://search.proquest.com/openview/08cafb64b9d41f58cf095e9e8ee05634/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y
Munir, R., & Beh, L. S. (2019).Measuring and enhancing organisational creative climate, knowledge sharing, and innovative work behavior in startups development. The Bottom Line, 32(4), 269-289.
Özkan, A.H. (2022), "Organizational justice perceptions and turnover intention: a meta-analytic review", Kybernetes, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/K-01-2022-0119.
Padilla, A., Hogan, R, & Kaiser, R. (2007). The Toxic Triangle: Destructive Leaders, Susceptible Followers and Conducive Environments, The Leadership Quarterly, Vol.3, pp.176-94.
Panteli, N., & Sockalingam, S. (2005). Trust and conflict within virtual inter-organizational alliances: a framework for facilitating knowledge sharing. Decision support systems, 39(4), 599-617.
Rios-Navarro, C., Dios, E. D., Forteza, M. J., & Bodi, V. (2021).Unraveling the thread of uncontrolled immune response in COVID-19 and STEMI: an emerging need for knowledge sharing. American Journal of Physiology-Heart and Circulatory Physiology, 320(6), H2240-H2254.
Selamat, M. H., & Zhang, Y. (2021). Organizational Climate and Knowledge Sharing towards Employees’ Innovative Behavior in Design Industry. International Journal of Business and Management, 14(9), 1-76.
Taştan, S. B. (2017).Toxic workplace environment: In search for the toxic behaviours in organizations with a research in healthcare sector. Postmodern Openings, 8(1), 83-109,DOI:10.18662/po/2017.0801.07.
Taylor, G. (2013). Implementing and maintaining a knowledge sharing culture via knowledge management teams: A shared leadership approach. Journal of Organizational Culture, Communications and Conflict, 17(1), 69.
Tanwar, K., & Kumar, A. (2019).Employer brand, person-organisation fit and employer of choice: Investigating the moderating effect of social media. Personnel Review, 48(3), 799-823.
Too, L. and Harvey, M. (2012).TOXIC workplaces: the negative interface between the physical and social environments", Journal of Corporate Real Estate, 14 (3), pp. 171-181.
Van Den Hooff, B., & De Ridder, J. A. (2004).Knowledge sharing in context: the influence of organizational commitment, communication climate and CMC use on knowledge sharing. Journal of knowledge management,8(6), 117-130.
Wang,S.,Noe,R.A. (2010).Knowledge sharing. A review and directions for future research. Human Resource Management Review,20,115-131.
Yeşil, S., & Dereli, S. F. (2013).An empirical investigation of the organisational justice, knowledge sharing and innovation capability. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 75, 199-208.
Zettsu, K., Nakanishi, T., Iwazume, M., Kidawara, Y. and Kiyoki, Y. (2008) Knowledge Cluster Systems for Knowledge Sharing, Analysis and Delivery among Remote Sites. Frontiers in Artificial Intelligence and Applications, 166, 282-289.
Zhang, X., Chen, Z., & Guo, C. (2009, January).The opening" black box" between conflict and knowledge sharing: A psychological engagement theory perspective. In 2009 42nd Hawaii International Conference on System Sciences (pp. 1-10). IEEE, https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document /4755654 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 647 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 491 |
||