| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,011 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,472,955 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,953,504 |
تجارب جهانی در طرح توسعۀ فردی | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| مقاله 3، دوره 6، شماره 23، مهر 1401، صفحه 81-125 اصل مقاله (735.59 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2022.71089.1629 | ||
| نویسنده | ||
| مهزا پاکزاد* | ||
| دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| امروزه یادگیری بعد از فارغالتحصیلی نه تنها متوقف نمیشود بلکه بهعنوان نقطۀ شروع توسعۀ نیروی انسانی در شغل محسوب میگردد که در این راستا یکی از ابزارهای تقویت یادگیری در حرفۀ افراد، طرح توسعۀ فردی است. در واقع این طرح یک ابزار کاربردی و برنامۀ زمانبندی شدۀ مکتوب در جهت برآوردهشدن نیازهای حرفهای کارکنان در راستای اهداف سازمان و شغل خویش بیان گردیده است. اگرچه کاربرد این ابزار بسیار متداول است، با این حال در راستای آشنایی هرچه بیشتر پژوهشگران با نتایج گوناگون تحقیقات متعدد جهانی در زمینۀ اجرای آن، مطالعۀ هدفمندی صورت نگرفتهاست. لذا هدف از این مطالعه، بررسی یافتههای پژوهشهای جهانی در زمینۀ اجرای طرح توسعۀ فردی و میزان اثربخشی آن در سازمانهاست. نتایج بررسی مجموعاً 23 پژوهش خارجی و داخلی حاکی از آن است که اکثر آنها اثربخشی قابلتوجه اجرای این طرح را بر توسعۀ دانش، بهبود مهارتهای حرفهای و عملکرد کارکنان، ترغیب واکنش حرفهایی و ارتقای قابلیت استخدامی افراد مورد تأکید قرار دادهاند. در نقطۀ مقابل، نتایج برخی پژوهشها نیز ماهیت فردی بودن این طرح را موجب غفلت از راهبردهای کلان سازمانی دانسته، عدم انگیزهبخشی و ترغیب شیوۀ بازخوردی، عدم اثرگذاری بر اقدامات حرفهایی در محل کار، تأکید بر ماهیت زینتی این طرح و کاربرد غیرواقعی آن را مطرح نمودهاند. در پارهای دیگر از پژوهشها، برخورداری از پشتیبانی کافی به منظور اجرای طرح، نوع محیط یادگیری سازمانی، توجه به تیمهای کاری، سبک رهبری، تمرکززدایی و نیز حمایت از راهنما یا مربی پشتیبان در نقش هدایتکننده نیز عوامل و شرایط اثربخشی اجرای این طرح عنوان شدهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ابزار شایستگیهای حرفهایی؛ تجارب جهانی؛ طرح توسعۀ فردی؛ فرآیند IDP | ||
| مراجع | ||
|
آقاپور، شهلا، موحدمحمدی، سیدحمید، علمبیگی، امیر و شعبانعلی فمی، حسین. (1391). بررسی نقش مهارتهای توسعۀ فردی در برنامۀ درسی شکلگیری قابلیت اشتغال در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای کشاورزی دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 63، 113-128.
بیگی، وحید و قلیپور، آرین. (1395). توسعة منابع انسانی با بهرهگیری از طرح توسعة فردی در سازمانهای پروژهمحور. مدیریت دولتی، 8(1)، 15-32.
حسنزاده، محمدصادق و شهرانی، عباس. (1384). برنامهریزی توسعه فردی تدبیر، شماره 163.
ربیع خیرآبادی، اعظم. (1390). بررسی نقش برنامهریزی توسعه فردی در بهرهوری کارکنان شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه لرستان، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بروجرد.
سیدجوادین، سیدرضا، حیدری، حامد و شهبازمرادی، سعید. (1388). بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی نیروی انسانی در خدمات بررسی موردی در نظام بانکی. فصلنامه مدیریت عمومی، 1(2)، 75-88.
فتحی واجارگاه، کوروش، خراسانی، اباصلت و دوستی، هومن. (1396). برنامه درسی محیط کار. تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
فتحی واجارگاه، کوروش، نوری، فیروز و امیری، سحر. (1396). راهنمای عملی تدوین، اجرا و کنترل برنامهریزی توسعه فردی (IDP). تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
قلیپور، رحمتالله و هاشمی، محمد. (1394). تبیین تأثیر منتورینگ بر جانشینپروری، با تمرکز بر طرح توسعۀ فردی. فصلنامهی پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 7(2)، 25-52.
Aguinis, H., Gottfredson, R. K., & Joo, H. (2012). Using performance management to win the talent war. Business Horizons, 8(2), pp.609-616.
Alsop, A. (2002). Portfolios: Portraits of our professional lives. British Journal of Occupational Therapy, 65 (5), pp. 201-206.
Andersson, T. (2012). Normative identity processes in managers’ personal development training. Personnel Review, 41(5), pp. 572-589.
Armstrong, M. (2009). Armstrong’s handbook of human resource management practice. London: koganpage.
Austin, Z., Marini, A. & Desroches, B. (2005). Use of a learning portfolio for continuous professional development: A study of pharmacists in Ontario (Canada). Pharmacy Education, 8(1), pp. 175-181.
Baldwin, C., Garza-Reyes, J. & Kumar, V. (2014). Personal development review (PDR) process and staff motivation a case study investigation in a manufacturing firm. Journal of Manufacturing Technology Management, 25 (6), pp. 827-847.
Bennett, B. (2006). Personal development plans: Evidence from research on their use. Development and Learning in Organizations, 20(6), pp. 13–15.
Beausaert, S. A. J. (2011). The use of personal development plans in the workplace. PhD dissertation. Maastricht University. The Netherlands.
Beausaert, S. A. J., Segers, M. S. R., Fouarge, D., & Gijselaers, W. H. (2013). Effect of using a personal development plan on learning and development. Journal of Workplace Learning, 25(3), pp. 145–158.
Beausaert, S. A. J., Segers, M. S. R., Van den Berge, A., Hommes, J., & Gijselaers, W. H. (2013).The crucial role of the supervisor in supporting employees’ use of a personal development plan: An exploratory intervention study. Facilitating Learning in the 21st Century: Leading through Technology, Diversity and Authenticity, 5, pp. 47-68.
Beausaert, S. A. J., Segers, M. S. R., & Gijselaers, W. H. (2011a). The personal development plan practice questionnaire: The development and validation of an instrument to assess the employee’s perception of personal development plan practice. International Journal of Training and Development, 15(4), pp. 249–270.
Beausaert, S. A. J., Segers, M. S. R., & Gijselaers, W. H. (2011b).Using a personal development plan for different purposes: Its influence on undertaking learning activities and job performance. Vocations and Learning, 4, pp.231–252.
Boud, D., Keogh, R., & Walker, D. (1985). Reflection: Turning experience into learning. London: Kogan Page.
Chlebikovaa, D., Misankova, M., & Kramarova, K. (2015). Planning of personal development and succession. Procedia Economics and Finance, 26, pp. 249 – 253.
Conway, M., Blair, A. K. & Gibbons, C. (2003). Investigating demand side outcomes: Literature review and implications. The Aspen Institute.
De Vos, A., De Hauw, S. & Willemase, M. (2011). Competency development in organizations: Building an integrative model through a qualitative study. Katholieke Universiteit Leuven. Retrieved from: http://econpapers.repec. org/paper/nerleuven/urn_ 3ahdl_ 3a123456789_ 2f325227.htm.
Eisele, L., Grohnert, T., Beausaert, S., & Segers, M. (2013). Employee motivation for personal development plan effectiveness. European Journal of Training and Development, 37(6), pp. 527–543.
Evans, A., Ali, S., Singleton, C., Nolan, P., & Bahrami, J. (2002). The effectiveness of personal education plans in CPD: An evaluation. Medical Teacher, 24(1), pp. 79-84.
Gillespie, R. (2010). A guide to faculty development. Jossey Bass Publication.
Guthridge, M., Komm, A. B., & Lawson, E. (2008). Making talent a strategic priority. The McKinsey Quarterly, 1.
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77, pp. 81-112.
Ketels, N., Beausaert, S. A. J., & Segers, M. S. R. (2012). The use of personal development plans (PDPs) in organizations and the role of its perceived purpose. Learning at the Crossroads of Theory and Practice, 4, pp. 71-92.
Leggett, M., & Bunker, A. (2006). Teaching portfolios and university culture. Journal of Further and Higher Education, 30, pp. 269-282.
McDowall, A., & Fletcher, C. (2004). Employee development: An organizational justice perspective. Personnel Review, 33, pp. 8–29.
Margerison, C. (1994). Individual development plans. Librarian Career Development, 2(1), pp. 4–10.
Moore, Z., & Bond, N. (2002). The use of portfolios for in-service teacher assessment: A case study of foreign language middle-school teachers in Texas. Foreign Language Annals, 35(1), pp. 85-92.
Nathan, B. R., Mohrmann, A. M., & Milliman, J. (1991). Interpersonal relations as a context for the effects of appraisal interviews on performance and satisfaction: A longitudinal study. Academy of Management Journal, 34, pp. 352–369.
Patel, S., Kitchen, G., & Barrie, J. (2013). Personal development plans-practical pitfalls. Trends in Anesthesia and Critical Care, pp. 220-223.
Rothwell, W. J. (2010). Effective succession planning: Ensuring leadership continuity and building talent from within (4th Ed.). American Management Association. United States of America.
Smith, K., & Tillema, H. (2001). Long-term influences of portfolios on professional development. Scandinavian Journal of Educational Research, 45, pp. 183–202.
Smith, K., & Tillema, H. (1998). Evaluating portfolio use as a learning tool for professionals. Scandinavian Journal of Educational Research, 42(4), pp. 193-205.
Snyder, J., Pippincott, A., & Bower, D. (1998). The inherent tensions in the multiple uses of portfolios in teacher education. Teacher Education Quarterly, 25 (1), pp. 45-60.
Tamkin, P. (1996). Practical applications for personal development plans. Management Development Review, 9(7), pp. 32–36.
Taylor, D., & Edge, D. (1997). Personal development plans: Unlocking the future. Career Development International, 2(1), pp. 21–23.
Tigelaar, D. E. H., Dolmans, D. H. J. M., Wolfhagen, I. H. A. P., & Van der Vleuten, C. P. M. (2004). Using a conceptual framework and the opinions of portfolio experts to develop a teaching portfolio prototype. Studies in Educational Evaluation, 30, pp. 305-321.
Van de Wiel, M. W. J., Szegedi, K. H. P., & Weggeman, M. C. D. P. (2004). Professional learning: Deliberate attempts at developing expertise. In: H.P.A. Boshuizen, R. Bromme, H. Gruber (Eds.) Professional learning: Gaps and transitions on the way from novice to expert (pp. 181-206). Dordrecht, the Netherlands: Kluwer.
Wildy, H. & Wallace, J. (1998). Professionalism, portfolios and the development of school leaders. School Leadership and Management, 18(1), pp. 123-140.
Zepeda, S. J. (1999). Staff development: Practices that promote leadership in learning Communities. Eye on Education, Inc., Larchmont, NY. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 958 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 853 |
||